בתום כחודשיים מורטי עצבים הגישה הפרקליטות בתחילת השבוע לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום בעבירות של התעללות ותקיפת של כ-14 קטינים נגד שרית בן חמו, שעבדה בפעוטון בקרית אתא. לפי האישום, בן חמו (49), הועסקה בשנתיים האחרונות כמנהלת ומטפלת בפעוטון שבבעלות בנה, ומיועד לפעוטות בגילאי 0-3.
2 צפייה בגלריה
 "צפינו בסרטונים והלב שלנו נשבר". האמהות, השבוע
 "צפינו בסרטונים והלב שלנו נשבר". האמהות, השבוע
"צפינו בסרטונים והלב שלנו נשבר". האמהות, השבוע
(צילום: נחום סגל)
ביום ראשון האחרון התייצבו הוריהם של 14 הפעוטות באולם הדיונים, כשהם כואבים ובוכים. רק עתה, בתום חודשיים של חקירת משטרה מאז שהוגשו התלונות והוצא צו סגירה מינהלי לגן, נחשפו לשורת המעשים הקשה שביצעה המטפלת בילדיהם. בבית המשפט התחוללה סערה, בעת שבן חמו הובאה לספסל הנאשמים כשהיא מכוסה בכובע ומסכה לפניה, וראשה מורכן ארצה. האמהות צעקו לעברה בכאב: 'איך את מסוגלת לעשות ככה לילדים קטנים ותמימים?', 'קשרת את הידיים והרגליים לילדים כל כך קטנים', 'לתינוק בן חמישה חודשים נתת סטירה, איפה נשמע דבר כזה?".
התביעה, ברשות עו"ד ענאן גאנם מפרקליטות מחוז חיפה, טענה כי הנאשמת נהגה להטיל אימה על הפעוטות, להשתמש כלפיהם באלימות פיזית ונפשית, ולנקוט צעדי משמעת נוקשים. היא דרשה מהם לשבת דקות ארוכות ברציפות על כיסא ילדים לו קראה "כיסא חשיבה", מבלי שניתנה להם אפשרות לעמוד ולשחק. במקרים רבים כשניסו לרדת מהכיסא היא החזירה אותם לשם באלימות. במקרים רבים בן חמו צבטה את הפעוטות וסטרה להם בפנים, ופעם אחת אף בעטה בישבן. מעבר למכות, היא הרימה את הפעוטות באלימות, ניערה אותם והפילה אותם על הרצפה.
2 צפייה בגלריה
שרית בן חמו בדיון הראשון להארכת מעצרה
שרית בן חמו בדיון הראשון להארכת מעצרה
שרית בן חמו בדיון הראשון להארכת מעצרה
(צילום: נחום סגל)
"הנאשמת נהגה להאכיל את הפעוטות והכאיבה להם כשהיא דוחפת להם כפיות גדושות באוכל לתוך הפה בצורה רציפה וללא הפסקות, לעיתים כשהיא מחזיקה את ראשם או את פניהם. גם כשניקתה את פניהם לאחר האוכל, עשתה זאת לעתים רבות בכוח", נכתב בכתב האישום.
חלק מהאמהות פרצו בבכי בזמן הקראת כתב האישום, אך בן חמו נותרה עם הראש למטה ולא יצרה קשר עין עם ההורים. אחת האמהות סיפרה: "במקום להתנצל בפנינו, אחד מבני המשפחה שלה אמר לנו 'כל כלב בא יומו' ואחר כך עשה תנועה מגונה לעברנו. אין להם בושה".
בתום הדיון פורסם בכלי התקשורת סרטון המתעד את מעשיה של בן חמו, ההורים שזיהו את ילדיהם כשהם מוכים, נדחפים, בוכים ומואכלים בכוח ובפראות איומה, אמרו: "לראות את הפעוטות שלנו מוכים על בסיס קבוע, כשהם במצוקה תחת ידיה האכזריות, זה פשוט שובר את הלב. לאן ממשיכים מכאן?".
אם של אחד הפעוטות שנפל קורבן למעשיה של הנאשמת, סיפרה: "מאז שנסגר הגן על ידי משרד החינוך, היינו בחוסר ידיעה מוחלט. לא היה לנו מושג מה הילדים שלנו עברו, ומה היא עוללה להם. חיכינו בציפייה לתוצאות חקירת המשטרה, והשבוע כשנחשפו הפרטים והסרטון הרגשנו שאנחנו פשוט מתרסקים. על פי הדיווחים של המשטרה, לא מדובר במעשה חד פעמי, אלא בשגרה קבועה ויומיומית. אני כל כך כואבת, לא היה לי מושג לאן אני מביאה את הילד שלי בכל יום. מאז אנו מנסים לתקן את הנזקים הקשים של ילד שהיה קשור שעות רבות וסובל מעיכוב התפתחותי משמעותי שלא מאפשר לו בגילו, שנה וחודשיים, אפילו להתיישב או להיעמד".


נשיקה–סטירה

הפרשה נחשפה בעיתון "ידיעות המפרץ" בתחילת חודש מרץ, לאחר שמספר הורים הגישו תלונות בתחנת משטרת זבולון בחשד להתעללות. "בעלי הגיע יום אחד לאסוף את הילד וראה אותו בוכה בתוך עריסה", מספרת אם של אחד הפעוטות. "בן חמו נדנדה אותו בחוזקה, כשהשמיכה על פניו והמזגן על חום. הוא נבהל ושאל אותה מה היא עושה? ולמה היא לא מרימה אותו, כשהוא נחנק. אז היא אמרה לו שיש לה דלקת פרקים ואין לה יכולת פיזית להרים אותו.
"האירוע הזה העלה חששות, ובעלי הלך לבעלים של הגן, בנה של בן חמו, וביקש לצפות במצלמות. אז הוא נחשף למספר מקרי אלימות, והבן סגר את המצלמות והבטיח להמשיך למחרת. כשבעלי התקשר אליו שוב, הוא כבר שלח אותו לעורך הדין שלו. היה ברור לנו שמשהו לא תקין, הגשנו תלונה והשארתי את הילד איתי בבית".
במקביל, נפתחה קבוצת הורים על ידי משתמש אנונימי שחשף בפני ההורים הקלטות מתוך הגן. אם נוספת סיפרה: "בהקלטות שומעים את בן חמו כשהיא אומרת לילדים: 'עוף מפה, לך לאמא שלך', לילד אחר אמרה: 'אם לא תאכל, אני אתן לך על הרגליים'. עדיין לא חשבנו שמדובר באלימות. התקשרתי לשרית ואמרתי לה שככה לא מדברים עם ילדים. היא אמרה לי שזה רק סגנון הדיבור שלה ולא אלימות. סמכתי עליה כי יש לנו היכרות מוקדמת. אמא שלי והיא חברות טובות. לא האמנתי שהיא מסוגלת לפגוע בבן שלי, וכעת נחשפו בפנינו הזוועות. בסרטון ראיתי כיצד היא בועטת בתינוק שלי. חוקרת המשטרה אמרה שבגלל הקרבה ביניהם, היו להם יחסי 'נשיקה–סטירה' היא נישקה ורגע אחרי סטרה לו. היא צילקה אותו, כי הוא למד שמרביצים למי שאוהבים".

נזק לכל החיים

בעקבות התלונות שהוגשו בתחנת משטרת זבולון נפתחה חקירה, מצלמות הגן נאספו, והתיעוד אף הועבר למשרד החינוך, שהוציא באמצע חודש מרץ צו סגירה מינהלי למעון. ימים בודדים לאחר מכן המקום עלה באש, והמשטרה שחקרה את עניין השריפה, מסרה: "התיק נסגר, העבריין לא נודע בתום מיצוי פעולות חקירה".
החקירה בחשד להתעללות הוטלה על יחידת המשטרה בתחנת זבולון, ובראשה קצין חקירות מודיעין בתחנה, סגן ניצב זיו מלמוד. צוות חוקרים מיוחד מונה כדי לצפות בתיעוד משלושת החודשים האחרונים בגן. בעקבות הממצאים, נעצרה בן חמו ב-26 באפריל בחשד להתעללות בפעוטות.

עיכוב התפתחותי

מאז שנסגר הגן חיכו ההורים בדריכות לתוצאות החקירה. אם לאחד הפעוטות: "אני ועוד מספר אמהות עזבנו את העבודה כדי להישאר עם הילדים בבית. זה לא פשוט כלכלית, אבל נפשית אנחנו לא מסוגלות לרשום למסגרות חדשות, איבדנו אמון. אחרות שהכניסו למסגרות, עשו זאת בלית ברירה ועם לב כבד".
מאז התפוצצה הפרשה, החלו ההורים לקשר בין עיכובים התפתחותיים והתנהגויות מוזרות לבין ההתעללות בגן. "כשהתחלנו לדבר, גילינו שחלק מהילדים סובלים מעיכובים התפתחותיים שונים", סיפרה אחת האמהות. "הילד שלי בן שנה וחודשיים לא מצליח לשבת או להיעמד. יש ילדים שלא זוחלים, ככל הנראה מדובר בעובדה שבמקום לתת להם לזחול ולהתפתח הם ישבו בטרמפולינות או עגלות, כשהם קשורים במשך שעות רבות. אנחנו בטיפולים אינטנסיביים, אבל אף אחד לא מבטיח לי שזה לא משהו שהתינוק שלי יגרור איתו כל החיים" .
"אני רואה בסרטון את הבן שלי בעגלה שחורה, כשהיא מאכילה אותו באגרסיביות איומה", סיפרה אם נוספת. "עד עכשיו לא הבנתי מדוע הבן שלי אוכל בזעם, כשהידיים שלו קפוצות והוא דופק על השולחן. דווקא בתקופה הכי רגישה של תינוק כבן חמישה חודשים, שמתחיל לקבל הרגלי אכילה נכונים, מלמדים אותו שהאוכל ניתן בכוחניות, בעצבים, כשהמזון נדחף לפיו באגרסיביות ולא בקצב של תינוק זעיר. הילד שלי חטף מכות על בסיס יומי ולא היה לי מושג שאני שולחת אותו לגיהינום".
אם נוספת: "הבן שלי בן שנה ועשרה חודשים מושך לנו בשיער ומרביץ, נותן מכות עם הטלפון. הפסקתי ללכת איתו למשחקיות בגלל ההתנהגות שלו. כשאני רואה בתיעוד איך היא נהגה מולו, אני מבינה שהיא שרטה לו את הנפש, גרמה לו לחשוב שככה מתנהגים עם מי שאוהבים. דווקא ההיכרות המוקדמת עם בני הייתה בעוכריו. אנחנו מנסים לעזור לו רגשית, מטפלים בו ומנסים לתווך לו עולם נורמאלי של אהבה".
סניגורה של הנאשמת, עו"ד תומר נוה: "כתב האישום מגולל פרשייה ואירועים חמורים. חשוב לציין שטרם התקבלו חומרי החקירה ואנו נמתין לקבלתם בטרם נגיב לכתב האישום".
פורסם לראשונה: 08:52, 20.05.22