אחרי עשרות שנים שנה של חוסר ודאות ומאבקים משפטיים ארוכים ומתישים, היום (שני), בהתאם לצו בית משפט, נפתח קברו של עוזיאל חורי, יוצא תוניס שחלה בפוליו בהיותו תינוק, ולהוריו, כמיסה ומיכאל אורי (חורי) מקרית ביאליק, נמסר כי הוא מת בפתאומיות. אך בעוד שבני משפחה חשבו שהם קרובים לגילוי האמת, הם נחלו אכזבה ופתיחת הקבר הופסקה לאחר שבמהלך החפירה נחשפו שני קברים.
3 צפייה בגלריה
פתיחת הקבר שלהתינוק עוזיאל חורי, הבוקר
פתיחת הקבר שלהתינוק עוזיאל חורי, הבוקר
פתיחת הקבר של הפעוט עוזיאל חורי, הבוקר
(צילום: לידור מזוז)
זו הפעם הראשונה שבה נפתח קבר לצורך בדיקה גנטית בהתאם לחוק מ-2018 הנוגע לפרשת ילדי תימן. בבית העלמין סגולה בפתח תקוה התאספו ביום שני השבוע כל בני המשפחה בסערת רגשות. "אנחנו מאמינים ב-99 אחוז שהוא חי", אמר אחיינו, ירון מזוז.
סיפורם של בני הזוג אורי (לשעבר חורי) החל בשנת 1947, עת עלו לארץ מתוניס יחד עם בתם חיה, לימים אמו של סגן השר להגנת הסביבה לשעבר, ירון מזוז. בישראל נולדו לבני הזוג התאומים עוזיאל וגבריאל. בהיותו בן שנה חלה עוזיאל ונזקק לטיפול רפואי.
אז, סיפרו אחיותיו, חיה מזוז ומזל ברקו, כי עובדת סוציאלית שדיברה עם הוריהם, ביקשה לקחת את עוזיאל לצורך קבלת טיפול והיא תשיב אותו לאחר מכן. אחרי שכנועים ההורים התרצו ומסרו את עוזיאל. בפעם השנייה שהגיע האב לבקר אותו בבית החולים, נמסר לו שהוא נפטר, אולם לא התאפשר לו לראות את הגופה.
מאז ועד היום חיים בני המשפחה בחוסר ודאות. קרועים בין הניסיון להאמין שהוא באמת נפטר לבין התחושות שמלוות אותם לאורך השנים שהוא עדיין חיי. בסוף שנות ה-80 החליטו בני המשפחה לנסות ולאתר אותו.
3 צפייה בגלריה
 חיה מזוז ומזל ברקו
 חיה מזוז ומזל ברקו
"הסיפור שמספרים לנו מפוברק, מלא סתירות וחורים". חיה מזוז ומזל ברקו
(צילום: נחום סגל)
בשנות ה-90 נחשפו לאדם שתאם לתיאור של אחיהם ואימם האמינה שהוא בנם. אולם עדיין היה ספק והמשפחה יצאה למאבק משפטי לצורך פתיחת הקבר, שבו נטען שהוא קבור, על מנת לבצע בדיקות גנטיות שישימו סוף לשאלה שמלווה אותם כל חייהם.


היום, כאמור, אחרי מאבק משפטי ממושך ועיכובים רבים, החל תהליך פתיחת הקבר. כל בני המשפחה עמדו בבית העלמין, נסערים, נרגשים ובוכים כאשר הוסרה המצבה מעל לקבר הקטן. "אנחנו מתקשים לתת אמון בכל המערכת שטיפלה בנושא".
3 צפייה בגלריה
"הפרקליטות מערימה קשיים". מזל ברקו, ירון מזוז ואמו רחל
"הפרקליטות מערימה קשיים". מזל ברקו, ירון מזוז ואמו רחל
מזל ברקו, ירון מזוז ואמו רחל
(צילום: נחום סגל)
היום, כאמור, אחרי חפירה לעומק של כ-60 סנטימטרים נתגלו, שני קברים. לאור זאת, החפירה הופסקה. "אנחנו מאוכזבים, רצינו שהסאגה הזאת תגיע לסיומה", אמר אחיינו של חורי, ירון מזוז. "יכול להיות שאנחנו גם לעולם לא נקבל תשובות, אולי מחכים שהדור הזה ילך לעולמו".
באת כוחה של המשפחה, עו"ד רחל דותן: "החופר מטעם המדינה טען שנחשפו שני קברים, ולפיכך אין בסמכותו להמשיך לחפור. נראה בבירור כי בוצעה חפירה שהעמיקה באלכסון לכיוון הקבר הסמוך, כך שלא מפתיע שנחשף ממנו מעט. כעת זה ישוב פעם נוספת לפתחו של בית המשפט. המשמעות היא שיהיה צורך באישור של משפחות הנקברים בסמוך לקבר של עוזיאל".
פורסם לראשונה: 10:10, 23.05.22