ועדת משנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, החליטה (ראשון) לדחות את העררים שהוגשו על החלטת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (ולחוף), ולאשר את התוכנית להכפלת מסילת החוף משפיים עד לתחנת חוף הכרמל בחיפה (תת"ל 65א).
התוכנית ביוזמת רכבת ישראל, קודמה בוועדה לתשתיות לאומיות כאחת מהתוכניות החשובות ביותר לשדרוג השירות הרכבתי ולשיפור וייעול מערך התחבורה הציבורית. התוכנית כוללת את הכפלת מסילות החוף ונסיעה במהירות של כ-250 קמ"ש, דבר שיקצר את זמן הנסיעה מתל אביב לחיפה לחצי שעה בלבד.
הוועדה לתשתיות לאומיות אישרה כבר בחודש דצמבר האחרון את התכנית, אך לא ניתן היה לאשרה בממשלה הואיל וכנגד החלטת הולחוף לאשר את התכנית הוגשו שבעה עררים.
בוועדה ציינו כי חלק מהעררים נדחו בגלל חשיבות התוכנית, והעלות העצומה למשק בכל יום שתוכנית זו לא מתאשרת.
לעניין הטענות על פגיעה בסביבה החופית קבעה הוועדה כי "הפוטנציאל לפגיעה בסביבה החופית נמוך בחלופה זו בהשוואה לחלופות אחרות ולכן, גם מבחינה זו ולנוכח חשיבות השמירה על הסביבה החופית, החלופה המופקדת היא החלופה המתאימה".
תת"ל 65א מתייחסת כאמור חלק שבין בנימינה ועד תחנת חוף הכרמל בחיפה, בעוד שתת"ל 65ב' מתייחסת למעבר מסילות הרכבת מתחנת הכרמל ועד לב המפרץ. חלקה השני של התוכנית נוגע ישירות לפיתוחה של חיפה, והאפשרות לסילוק המסילות מקו החוף.
בעקבות אישור התכנית היום, תעבור התכנית לאישור הממשלה, ואז תובא לרשות הרישוי הארצית במינהל התכנון, שכבר ערוכה לקידום ליווי ואישור הביצוע.
קראו גם:
עו"ד דביר לנגר, שמייצג רשויות בצפון והיה בין מגישי העררים, מסביר את משמעות אישור תת"ל 65א לחיפה והצפון.
עו"ד לנגר: "המשמעות באישור התכנית, שכאמור צריכה לקבל עוד את אישור הממשלה, היא שניתן אישור לרכבת ישראל להתחיל לעבוד משפיים ועד תחנת חוף הכרמל להכפיל את המסילות. עכשיו השאלה מה יהיה בחיפה. קיימת סכנה כי עכשיו פשוט ישאירו את מסילות הרכבת הישנות על קו החוף של חיפה, וייחברו את תחנת חוף הכרמל עם שתי מסילות תת קרקעיות עם תחנת לב המפרץ.
"עיריית חיפה בבעיה ולכן גם תושבי חיפה צריכים להבין כי הם עלולים להישאר עם המסילות על החוף בצורה שלא תאפשר את פיתוח העיר וחיבור העיר לים".