מאז שגזר בית המשפט המחוזי בחיפה, בתחילת החודש, 8 שנות מאסר על קיריל צ'ייקין שחף (במקור קיריל ארט), מורה לריקוד בן 30 מתל אביב, בגין עבירות מין חמורות שביצע בתלמידתו, מנסה יובל רז (18) לשים את התקופה הקשה בחייה מאחור. "רציתי להפוך את המצב, ולהחזיר לעצמי את השליטה בחיים. עכשיו, כשניתן גזר הדין, בחרתי לחשוף את הסיפור שלי, זו סגירת מעגל עבורי", אמרה השבוע בבית קפה בקרית מוצקין, שבו היא עובדת כמלצרית.
3 צפייה בגלריה
"המלחמה שלי בצדק נותנת כוח להרבה בנות אחרות", יובל רז, השבוע
"המלחמה שלי בצדק נותנת כוח להרבה בנות אחרות", יובל רז, השבוע
"החלטתי להילחם, ועם גזר הדין אפשר לומר שניצחתי". יובל רז, השבוע
(צילום: נחום סגל)
בחודשים הקרובים תסיים רז, תושבת קרית ביאליק, את לימודי התיכון בבית הספר לאומנויות "רעות" ותתגייס לשירות צבאי. החודש היא חתמה פרק שהסעיר את חייה בחמש השנים האחרונות, לאחר שצ'ייקין, שלימד אותה במשך שנים בסטודיו לריקוד בקרית ים, נשלח ל-8 שנות מאסר.
לפי כתב האישום שהגישה פרקליטת מחוז חיפה, בתחילת שנת 2018, כשרז הייתה בת 13, הזמין אותה כמה פעמים לדירתו בקרית מוצקין, לכאורה במטרה ללמד אותה ריקוד. בדירה הוא ביצע בה עבירות מין חמורות, חרף התנגדותה. אולם מאז ועד לפני כשנה, היא הסתובבה לבדה עם הסוד הגדול, עד שהחליטה לספר להוריה, ולצאת למלחמה על הצדק וההכרה. "אני מתעקשת לא להיות מסכנה, לא אדם אומלל שקיריל הרס לו את החיים. החלטתי להילחם, ועם גזר הדין אפשר לומר שניצחתי", היא מבהירה.

הקוד: "בת מצווה"

קצת לפני בת המצווה שכרה טלי רז, אמה של יובל, את שירותיו של צ'ייקין, נשוי ואב לשניים, שיכין את בתה לקראת האירוע. "במסגרת עבודתי כמפיקת אירועים, הכרתי את קיריל, וסמכתי עליו בעיניים עצומות. לא האמנתי שהוא יעשה דבר כזה, ובלילות עם עצמי, אני עדיין מרגישה רגשות אשם שנתתי לה את החותמת על האדם הזה, שבסוף אנס אותה".
3 צפייה בגלריה
קיריל צ'ייקין שחף
קיריל צ'ייקין שחף
קיריל צ'ייקין שחף
(צילום: יובל חן)
הסיפור התפוצץ בשנה שעברה, כאשר ההורים, טלי ומשה רז, קיבלו שיחת טלפון מהאחות הגדולה, ירדן, שביקשה להגיע יחד עם יובל אליהם בדחיפות. "היא אמרה שהן רוצות לספר משהו, וביקשה שנגיע הביתה. ירדן הגיעה מבאר שבע, והיה לנו ברור שאין כאן חדשות טובות. כשהן סיפרו שקיריל אנס את יובל בגיל 13, השמים שלנו נפלו. הרגשתי איך העולם שלנו מתהפך. היה חשוב לנו לומר לה שאנחנו מאמינים לה, שאנחנו נהיה איתה בהכל". הוריה של יובל הגישו תלונה במשטרה, וצ'ייקין נעצר בספטמבר 2021.
כשיובל הייתה בת 13, החל צ'ייקין ללמד בסטודיו לריקוד בקריות, שבו למדה. "השיעורים היו מהנים, ואני נשבתי בקסמיו", היא מספרת בגילוי לב. "הייתי ילדה קטנה שלא יודעת הרבה על עולם המחול, שמאוד עניין אותי, והרגשתי שיש לי הזדמנות ללמוד מהרקדן הכי טוב בעולם. ממש הערצתי אותו. הוא היה 'אלוהים' שלי, לא חשבתי שהוא עלול לפגוע בי".

"אל תספרי לאמא"

"זה לא קרה ביום אחד, קיריל התחיל לטפטף לי מסרים וסיפר לי פרטים מהחיים האישיים שלו, הזמין אותי אליו הביתה, אבל עד אז לא היה משהו פיזי", סיפרה רז. "עד שפעם אחת היד שלי נגעה בטעות בירך שלו, תוך כדי ריקוד, והוא עשה לי שיחה שאין דבר כזה מקום אסור. הוא רצה להראות לי שהכל בסדר, אז הוא תפס לי את הפנים ונישק - ואחרי זה אמר 'אבל את זה אל תספרי לאמא שלך', וזו הייתה ההתחלה".
3 צפייה בגלריה
"המלחמה שלי בצדק נותנת כוח להרבה בנות אחרות", יובל רז, השבוע
"המלחמה שלי בצדק נותנת כוח להרבה בנות אחרות", יובל רז, השבוע
"המלחמה שלי בצדק נותנת כוח להרבה בנות אחרות". יובל רז, השבוע
(צילום: נחום סגל)
בכתב האישום יוחסו לו עבירות מין חמורות שביצע בתלמידתו ומעשה מגונה שביצע בתלמיד נוסף. הוא נאשם שיצר קשר אישי עם המתלוננת, אשר למדה אצלו ריקוד במשך שנים, והוא קידם וטיפח אותה כרקדנית מובילה, כאשר בתחילת 2018, במספר הזדמנויות הוא הזמין אותה לדירתו לכאורה על מנת ללמד אותה ריקוד, ושם ביצע בה מעשים מיניים חמורים, בניגוד להסכמתה החופשית וחרף התנגדותה. העבירות המיוחסות לו הן אינוס בנסיבות מחמירות ומעשים מגונים בנסיבות מחמירות.
רז: "הייתה פעם אחת שהייתה ממש גדושה במילים 'לא', 'די' ו'אני לא רוצה', והוא אמר לי שאנחנו צריכים לחשוב על מילת קוד שברגע שאני אגיד אותה, אז הוא יידע שצריך להפסיק. שאלתי אותו בתמימות אם 'די' זה לא מספיק, והוא צחק ואמר שגם אז תמיד יש תחושה שאפשר עוד להמשיך קצת. אז הוא נתן רעיון שמילות הקוד יהיו 'בת מצווה', וככה הוא ייזכר שאני קטנה, והוא היה צריך לרקוד בבת המצווה שלי. הוא כל הזמן נתן הרגשה לא נעימה כשאני עצרתי אותו, ואמר לי כל מיני משפטים: 'לא נותנים לגבר לחכות הרבה זמן' ו'המתנה הכי גדולה שמישהי יכולה לתת למישהו שהיא אוהבת זה את הבתולין שלה'".

אשמה ובושה

בתום חודשים של מעשים חמורים עברה רז לסטודיו חדש, והקשר עם צ'ייקין נפסק. מאז חלפו יותר מארבע שנים עד שהחליטה לאזור אומץ ולשתף את משפחתה. "במשך תקופה ארוכה לא יכולתי לספר את מה שקרה. הרגשתי אשמה ובושה, שהמשכתי לקום בבוקר וללכת למקום שאני יודעת שאעבור שם אונס. חששתי לגרום להורים שלי שברון לב, ופחדתי שהסטודיו יתפרק בגללי. דאגתי לכולם חוץ מלעצמי. עד שהחלטתי שאני רוצה שיטפלו בי, והגעתי להורים שלי כשאני פצועה".
לכל הדיונים בבית המשפט הגיעה יובל עם בני משפחתה. "היה לי חשוב להגיע לבית המשפט ולהסתכל לקיריל בעיניים. מבחינתי כל ההליך המשפטי היה סוג של ריפוי, זה הסיפור שלי, אז אני רוצה להיות מעורבת, לקבל החלטות, ושאחרי שנים שלא הייתה לי שליטה על החיים שלי, להחזיר את השליטה אלי. כל הזמן חשבתי לעצמי מה יעזור לי לשים את הסיפור הזה מאחור, והבנתי שרק זו הדרך".
השופטים שיבחו את המתלוננת בגזר הדין: "הנערה, שבקושי מלאו לה 18, עמדה לפנינו והרשימה אותנו בכוחות הנפש העילאיים שגייסה על מנת לבוא לבית המשפט ולתאר מה עבר עליה, גופנית ונפשית".

ריקוד סיום

לפני כחודשיים, במסגרת פרויקט הגמר של הבגרות במחול, החליטה יובל רז להכין ריקוד על רקע קולו של הסניגור של צ'ייקין, שטען בראיון לתקשורת כי היא משקרת. "כשצפיתי בראיון של עורך הדין, זה עצבן אותי בטירוף וממש הסעיר לי את כל הגוף. רציתי דרך הריקוד לטפל ברגשות שלי, לספר את הסיפור דווקא בהתחלה כזו מפוצצת, על רקע קולו של אדם שקורא לי 'שקרנית', כשאחת השחקניות שכבה על הרצפה בפוזיציה שבה נאנסתי בפעם הראשונה. ההורים שלי ידעו מה אני הולכת לעשות, אבל כשראו את זה קורה על הבמה, הם בכו והתרגשו מאוד. זה היה טיפולי עבורי".
טלי: "עד שיובל לא סיפרה לנו, לא הרגשתי דבר. רק היום, בראייה לאחור, אני מבינה מדוע נמנעה ממפגשים משפחתיים. אני מבינה את השקט שאפיין אותה, את ההסתגרות בחדר, את הבגדים הרחבים. את כל זה לא ראיתי. במהלך כל המשפט גיליתי ילדה עם עוצמות אדירות, שעברה ימים קשים בחקירות המשטרה בגבורה, בעימות מולו בבית המשפט, ובכל ההתמודדות הבוגרת שלה. מאז שניתן גזר הדין, אני מרגישה שיש לי ילדה שלווה יותר, שלמה יותר, שסגרה פרק קשה בחיים" .
הרכב שופטי בית המשפט המחוזי בחיפה גזר על צ'ייקין שמונה שנות מאסר בפועל, 24 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, פיצוי בסך 100 אלף שקל למתלוננת ופיצוי בסך 5,000 שקל למתלונן נוסף. "הנאשם חצה פעם אחר פעם את קו הגבול ביחסיו עם המתלוננת, תוך שהוא מנצל את אהבתה לתחום המחול ורצונה להצליח בו ואת הערצתה אליו", כתבו השופטים.
לדברי רז, למרות שהצדק נעשה, מעשיו של צ'ייקין עדיין ניכרים עליה. "התגברתי על תחושת האשמה והבושה, אבל אני עדיין פוחדת כשמתקרבים אלי מאחור, או כשנוגעים לי בכתף. נהייתי אדם חרדתי וקנאי לסביבה האישית שלי. אני מרגישה שאני נמנעת ממפגשים המוניים ומהפחד שמשהו כזה יקרה שוב. אלו דברים שעדיין נשארו איתי".
אחרי שרקדה מגיל תשע, החליטה לעזוב את עולם הריקוד. "זו החלטה שאני עדיין לא שלמה איתה, אבל כרגע אני עושה רק מה שגורם לי להיות שמחה ושמרפא אותי. היום אני הרבה יותר חברה של עצמי ושל הגוף שלי, אני מרגישה שהמלחמה שלי בצדק נותנת כוח להרבה בנות אחרות, שחלקן יוצרות איתי קשר ומבקשות עזרה וחיזוק. אני סומכת על העונש שהוא ירתיע, וימנע מבנות אחרות לעבור את הסבל שאני עברתי, וייתן לבנות כוח להילחם".
בא כוחו של צ'ייקין, עו"ד מיכאל כרמל: "מרשי לקח אחריות על המעשים שלו, הביע חרטה והשתלב בטיפול. העונש שהוטל עליו, לטעמי, מופרז לחומרא. אנו שוקלים את המשך הדרך המשפטית".
פורסם לראשונה: 08:03, 27.05.22