25 אמהות מכל רחבי הצפון יתמודדו בעוד שבועות ספורים בתחרות "מיס קריות לאימהות" שתתקיים באשכול פיס בקרית מוצקין. מרבית ההכנסות ייתרמו למיזם בשם "אימהות לומדות לזהות פגיעות מיניות בילדים", הפועל במספר רשויות ברחבי הארץ ונועד להעניק לאימהות כלים לזהות סימני אזהרה ודרכי התמודדות. "יופי זה גם כוח", הן אומרות.
5 צפייה בגלריה
תחרות יופי לאימהות בקריות
תחרות יופי לאימהות בקריות
המתמודדות בתחרות יופי לאימהות שתיערך בקריות
(צילום: נחום סגל)
ליוזמה ולהפקה של התחרות אחראית ענבל מאור (48), גננת קרייתית, בעלת קליניקה לטיפול זוגי, בעלת פודקאסט ומפיקת אירועים להעצמת נשים. בילדותה נשלחה למשפחת אומנה, הרתה בגיל 16 והתגרשה בגיל 30, ורק בגיל 35 השלימה בגרויות והגשימה חלום כשהפכה לגננת.
"תמיד אמרו לי שאני לא יכולה", היא אומרת. "שלא אצליח לממן לעצמי לימודים, שלא אצליח למלא אולמות בהפקות שאני עושה, ושאני מתפזרת ליותר מדי תחומים. וככל שאנשים מורידים לי - אני עולה גבוה. כילדה רציתי להשתתף בתחרויות יופי ולא הייתי מאוד יפה; חלמתי לככב על במה וכשזה סופסוף קרה, היתה לי תחושה עילאית שאני יפה ונחשקת.

5 צפייה בגלריה
יוזמת התחרות, ענבל מאור
יוזמת התחרות, ענבל מאור
יוזמת התחרות, ענבל מאור
(צילום: נחום סגל)

"אני מגשימה חלומות לעצמי ולנשים אחרות. אני לא שוכחת את היום שבו עליתי במדרגות עיריית קרית ים לפגישה עם ראש העיר דוד אבן צור, כשכבר עבדתי ברדיו והגעתי לראיין אותו לקראת אירוע שאת הכנסותיו תרמתי למעון לנשים מוכות. עליתי למשרד שלו בג'ינס צמוד ונעלי עקב, הרגשתי כמו סינדרלה שאלוהים היה טוב אליה, ועיני זלגו דמעות של התרגשות כי אלה היו המדרגות שניקיתי בימים הקשים שלי. תמיד ידעתי שגם היום שלי יגיע, וזה קורה".

סבתא לשלושה

היא אם לשלושה וסבתא לשלושה, נשואה בפעם השנייה ליצחק מאור, מהנדס ובעל חברה פרטית, והיא לא מפסיקה לסמן מטרות ולחתור אליהן. בעבר השתתפה בתחרות יופי מקומית, חוויה שהשאירה עליה רושם אדיר.
בין חבר השופטים שגייסה לתחרות הנוכחית יהיו עדי שטרנברג, סגן ראש עיריית מוצקין, ורעות הרדי, הדוברת באותה עירייה, וצביקה ברבי המתמודד לראשות העיר חיפה. כמנהלת קהילות האימהות בקרית ים ובקרית מוצקין, היא נחשפת לסיפורים קשים ומכירה מקרוב את האמצעים הכלכליים הדלים העומדים לרשות העמותות ואומרת שגיוס משאבים באמצעות אירועים עובד טוב יותר מכל גיוס המונים.
התלהבותה סחפה את אפי פדידה וחגית גואטה, פעילות שמפיקות ביחד איתה את האירוע, ובעיקר את המתמודדות, ששמחות לקחת חלק במיזם: "העובדה שהתחרות מתקיימת במסגרת מיזם כזה היא שהביאה אותי להשתתף בה", אומרת בכנות עו"ד רעות אקהאוז – עמויאל, אחת המשתתפות. "ולמיטב ידיעתי לא התקיימה תחרות כזו באזור. הציעו לי לדגמן לא פעם, אבל לא היה תוכן מאחורי הדברים, וכשראיתי שהתחרות גם מקדמת מטרה כל כך חשובה, ידעתי שזה בדיוק בשבילי".

חרם בגיל 10

רעות אקהאוז – עמויאל (37), נשואה ואם לשלושה, מתגוררת בחיפה. היא עורכת דין, מגשרת ונוטריון בתחום המשפחה וירושה, בעלת משרד בחיפה ובעלת מודעות חברתית שהביאה אותה בין השאר לקחת חלק בפרויקט "נשים חיפאיות משפיעות" של שותפות חיפה בוסטון, לשמש בהתנדבות כמנטורית מטעם עמותת "מעשה" לסטודנטית למשפטים מהמגזר הדרוזי ולהיות חלק מהמערך המשפטי של "ויצו", שמעניק סיוע משפטי והרצאות בהתנדבות.

5 צפייה בגלריה
רעות אקהאוז – עמויאל
רעות אקהאוז – עמויאל
עו"ד רעות אקהאוז – עמויאל
(צילום: נחום סגל)

"כילדה שעברה חרם בגיל עשר, כאמא וכעו"ד לענייני משפחה יש לי ממשק רב גם בכל הנוגע לילדים ככלל ולפגיעות בהם בפרט, וחשוב לי להעלות למודעות שפגיעות יכולות להיות לא רק פיזיות ומילוליות, אלא גם בהתעלמות מצרכים בסיסיים של ילד, מרגשות ורצונות שהילד לא תמיד יודע לבקש.
גדלתי בדור יותר שמרן ומגונן, למשל לא הרשו לי לישון אצל חברות מחשש לפגיעה אפשרית. אני רואה חשיבות רבה בקבלת כלים למניעת פגיעות בילדים על ידי תקשורת נכונה והסברה לילדים עצמם".
כלומר, פחות חשוב לך לזכות בתחרות?
"הזכייה אינה המטרה. הדרך היא המטרה, ואני כאן כדי להעלות את המודעות וגם כדי להנות מהדרך. אני הסיפור של הילדה שלא ידעה שהיא יפה, ועכשיו אני באה גם להנות, להכיר נשים מדהימות ולהיות חלק מהחוויה הזו ליום אחד. ואם העובדה שאני עורכת דין מוכרת תעזור להביא את הנושא לפרונט ולסייע ולו לילד אחד – דייני".

מבוסס על סיפור אישי

מתמודדת נוספת ששמחה לתרום לחברה מניסיונה היא ליאת ברששת (46), אם ל-12 וסבתא לשלושה, גרושה שנמצאת בזוגיות.

5 צפייה בגלריה
ליאת ברששת
ליאת ברששת
ליאת ברששת
(צילום: נחום סגל)

לפני חמש שנים עברה מאילת לקרית ביאליק, והיא נותנת הרצאות העצמה לנשים, המבוססות על סיפורה האישי: "הוריי התגרשו, אמי חלתה ואבי גידל אותנו ובגיל 12 הפכתי לאמא לשני אחיי הצעירים. הלכתי לבית הספר כשיכולתי, וידעתי שאסור לי להישבר. בגיל 16 הפכתי גם לאמא לבני הבכור. חזרנו בתשובה כשהייתי בת 19 עם שלושה ילדים, ובגיל 34 התגרשתי עם 11 ילדים ועם חוב של 800 אלף שקל.
"הילדים שלי לא ראו אותי נשברת. עבדתי בימים במשק בית ובלילות בפיצוצייה, ולילדים לא היה כל מה שרצו, אבל היה כל מה שהצטרכו, והם גדלו להיות אנשים טובים בעלי ערכים. אחרי שהתגרשתי הכרתי בן זוג נוסף, והבת שלנו היום בת 10. היום אני בזוגיות שלישית ומרגישה שהתחלתי לחיות בגיל 40.
"כשהתגרשתי התחילה העונה השנייה של כוכב נולד, ואני נסעתי להיבחן כדי להוכיח לעצמי שאני יכולה. התקבלתי לתחרות וויתרתי על ההשתתפות אבל היום אני במקום אחר - באתי בשביל החוויה, בשביל לתמוך במטרה וכדי להראות לאנשים שבאמת הכל אפשרי בחיים - אחרי שילדתי 12 ילדים אני מדגמנת בתחרות יופי.

לטפס למעלה

גם ענבל מאור, המארגנת, צמחה מתוך קשיי החיים. היא נולדה וגדלה בקרית ים, וכשהיתה בת שלוש אביה עזב את הבית. חוויית הנטישה עיצבה את חייה: "מהיום שבו אבא יצא מפתח הדלת עם התיק בידו, ראיתי אותו עוד פעם או פעמיים. גדלתי עם אמא וארבע אחיות, ובגיל 12 עזבתי את מערכת החינוך והלכתי לשטוף כלים במסעדות כדי לסייע בפרנסת המשפחה. התבגרתי מוקדם, בגיל 17 כבר הייתי נשואה ואמא ובסביבה שבה גדלתי היו שחוו התעללות מינית.
"בתנאי החיים שנוצרו, לימודים היו הדבר האחרון שיכולתי לאפשר לעצמי אבל היתה לי המון מוטיבציה וצורך להוכיח. ידעתי שיש בי פוטנציאל אדיר שלא יכול היה להתממש באותם ימים, ורציתי עבודה מכובדת שתקדם אותי. התחלתי לעבוד כסייעת בגן ילדים ואמרתי בליבי את מה שלא העזתי לומר בקול - שאני עוד אהיה גננת. בהדרגה השלמתי בגרויות והלכתי ללמוד ניהול וחינוך לגיל הרך, וכבר עשר שנים אני עובדת כגננת ומנהלת גן חלב ודבש בקרית ביאליק, ומשתכרת יפה".
הדרך אל ההפקות הנוצצות שהיא עושה היום עברה בין תחנות רבות נוספות: "טיפלתי בעצמי דרך לימודים. כשהזוגיות שלי לא צלחה הלכתי ללמוד יעוץ זוגי והיום אני יועצת זוגית שתורמת לזוגות מניסיוני האישי והמקצועי. הייתי נערה מרדנית כי הייתי שאפתנית ומשהו תמיד עיכב אותי, אז הלכתי ללמוד NLP, פתרתי את הקונפליקטים עם עצמי והיום אני מדריכת הורים לגיל ההתבגרות.
"התחלתי לעבוד עם נשים, כי רק מישהי שצמחה כמוני ממקום קשה יודעת כמה כל אישה שרוצה לטפס למעלה זקוקה לעזרה. התחלתי עם מפגשי נשים בקריות, סדנאות העצמה נשית וקונפליקטים בחיי הזוגיות, ומשם המשכתי לאירועים. אני מביאה את החיים שלי לסדנאות האלה, ביזנס פחות מעניין אותי".

הגשמת חלומות

גם גלית אלקיים (49) מנהריה, אם לשניים, גרושה ודיילת יופי, משתתפת בתחרות כי היא מאמינה בהגשמת חלומות, כולל אלה השייכים למחלקת האקסטרים.

5 צפייה בגלריה
גלית אלקיים
גלית אלקיים
גלית אלקיים
(צילום: נחום סגל)

"אין חלום שלא הגשמתי, צנחתי ממטוס בגובה 15,000 רגל, צללתי במצולות הים כשהצטרפתי למועדון צלילה. והיום אני יכולה להרשות לעצמי להראות לנשים אחרות שאשה יכולה גם להיות אמא מדהימה וגם אשת קריירה, וגם לא לבטל את עצמה. אני באה לתחרות בעיקר בשביל החוויה, אבל אני גם רוצה לזכות במקום הראשון ולהיות מלכת יופי עם חותמת".

קראו גם:

ענבל מאור מעודדת מהיענות הנשים לקחת חלק בפרויקט שלה, ובין ארגון שמלות הערב למתמודדות לבין ארגון פרסי הזוכות, היא מודה. "מה שהכי מרגש במסלול שעשיתי זה שהילדים שלי אומרים שהם גאים באישה שהפכתי להיות".