אשכול יישובי המפרץ נבחר לאשכול הפיילוט לתוכנית הרב-שנתית של הרלב"ד (הרשות לבטיחות בדרכים) להפחתת היפגעות בתאונות דרכים. במסגרת הפיילוט יושקעו באשכול 80 מיליון שקל בשיפור תשתיות, הגברת אכיפה, הכשרת נהגים חינוך והסברה ועוד.
3 צפייה בגלריה
מחליפים תמרורים. רחוב ינקינטון בגבעת הרקפות
מחליפים תמרורים. רחוב ינקינטון בגבעת הרקפות
מחליפים תמרורים. רחוב ינקינטון בגבעת הרקפות
(צילום: איתי בן אליעזר)
50 מיליון שקל מבין התקציב הזה ינוצלו לשיפורים בטיחותיים בתוך הערים ובכבישים הבין עירוניים, ועוד 30 מיליון שקל לנושאים כמו אכיפה, חינוך לנהיגה אחרת ועוד. אחד החידושים של התוכנית הוא שבצירים עירוניים שבהם יש ריבוי תאונות, תורד המהירות המותרת מ-50 קמ"ש ל-30 קמ"ש. הרחובות שבהם תוגבל המהירות ייקבעו יחד עם הרשויות המקומיות.
בראיון ל"ידיעות המפרץ" אמר ד"ר ארז קיטה, מנכ"ל הרלב"ד, כי התוכנית היא להגביל מהירות במקומות בהם יש ממשק רב בין הולכי רגל למכוניות, כמו אזורים ליד בתי ספר, מרכזים מסחריים, מרכזי הערים, אשכולות של גני ילדים, וזאת כדי להקטין משמעותית את מספר הולכי הרגל הנפגעים בתאונות, שמהווה מחצית מכלל הנהרגים בתאונות.
"להורדת המהירות, שהוכיחה עצמה בכל העולם, יש מטרה אחת: למנוע מפגש קטלני בין המכונית להולך הרגל. במהירות של 30 קמ"ש, הסיכוי של הולך הרגל לשרוד גדלה משמעותית". עם זאת, אין כוונה להגביל מהירות בצירי תנועה ראשיים שמובילים את התנועה מחוץ למרכזי הערים.

3 צפייה בגלריה
תאונה בשדרות ירושלים
תאונה בשדרות ירושלים
תאונה בשדרות ירושלים
(צילום: כיבוי אש)

בהמשך להחלטת ממשלה 1864 פירסמה הרלב"ד קול קורא לבחירת אשכול הרשויות בו יתחיל יישום הפיילוט. אשכול המפרץ, המאגד 17 רשויות מקומיות ומאכלס כ-450 אלף תושבים, נבחר להיות האשכול הראשון בו תיושם תוכנית החומש של הרלב"ד, בשל ריבוי התאונות בו.

שבעה שלבים

יעדי התוכנית הלאומית, כפי שאושרו בהחלטת הממשלה, הם הפחתת שיעור הנפגעים בתאונות דרכים ב-50 אחוז תוך חמש שנים, והצבת ישראל בין חמש המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים.
אשכול המפרץ כולל את הערים טירת כרמל, יקנעם, קרית אתא, קרית ביאליק, קרית ים, קרית מוצקין, שפרעם ותמרה, את המועצות המקומיות אעבלין, ביר אל מכסור, דלית אל כרמל, קריית טבעון, בסמת טבעון, עוספיא, רכסים ואת המועצה האזורית זבולון. התוכנית הלאומית, שיישומה מתחיל בימים אלו, כוללת 7 חלקים מרכזיים:
  • 36 מיליון שקל יושקעו בתשתיות עירוניות לקידום הגנה על משתמשי הדרך הפגיעים יבוצעו אזורי 30 קמ"ש - האטת מהירות ברחובות ושכונות, הגברת בטיחות בחצייה' טיפול בנקודות תורפה בתשתית' הגברת בטיחות בסביבת בתי ספר, רכיבה בטוחה על כלים זעירים' ניהול בטיחות מקצועי ויעיל במרחב העירוני ועוד.

  • 14 מיליון שקל יושקעו בתשתיות בינעירוניות, בהם טיפול בנקודות תורפה בתשתית, תגבור אחזקה, הסדרת שול הדרך, הוספת פס מגן לאופנועים.

  • 18 מיליון שקל יושקעו לצמצום היפגעות בחברה הערבית, במטרה לשפר את אקלים הבטיחות, קידום התנהגות בטוחה בדרכים והגברת בטיחות ילדים ונהגים צעירים. יבוצע שיפור תשתיות ביישובי החברה הערבית, הסברה לבני נוער, תכניות חינוך רב גילאיות מגיל גן, הגברת אכיפה, הקמת גוף מתנדבים.

  • הגברת אכיפה על ידי תוספת של 10 ניידות תנועה נוספות לאשכול, תגבור מיזם "שומרי הדרך" למעורבות אזרחית באכיפה, וכן גיוס, הכשרה והפעלת מתנדבים.

  • טיפול במעורבות רכב כבד בתאונות דרכים על ידי שיפור רמת הבטיחות בחברות הפועלות באשכול, שיפור מערך קציני בטיחות ופיקוח, הכשרות ושמירת כשירות נהגים ועוד.

  • חינוך והכשרה: תוכניות חינוך לכל שכבות הגיל, מיקוד פעילות הדרכתית נהגים צעירים, קידום תוכנית ליווי נהגים צעירים - הנגשת מידע להורים, הכשרת רוכבי דו גלגלי באשכול ועוד.

  • מסעות הסברה ממוקדים באשכול: קמפיין "אשכול בטוח", ידוע ושיתוף התושבים בפעולות הבטיחות המתבצעות באשכול וכן פעילות הסברה ייעודית.

קול קורא

לצורך קידום התכנית תפעל ועדת תיאום בראשות הרלב"ד שתלווה את יישום התכנית ותכלול את נציגי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משרד ראש הממשלה, האוצר, ביטחון פנים, המשטרה, משרד הבריאות, משרד החינוך, משרד הפנים, המשרד לשוויון חברתי ועוד.
ד"ר קיטה, מנכ"ל הרלב"ד: "אשכול רשויות המפרץ נבחר בהליך קול קורא בין היתר מאחר שהוא בעל פוטנציאל גדול להפחתת מספר תאונות הדרכים החמורות. עם כינון ממשלה חדשה נפעל במלא המרץ על מנת לאשר ולתקצב את תוכנית החומש הארצית המלאה ולתת מענה לכל האשכולות בישראל".
דוד אבן צור, יו"ר אשכול רשויות המפרץ וראש העיר קרית ים: "אני מברך על הזכייה בקול קורא היסטורי זה, אשר מגיע לאחר למעלה מעשור ללא תוכנית מדינית סדורה לתחום הבטיחות בדרכים. מדובר בצו השעה ובהצלת חיי אדם, וחשיבותו ראשונה במעלה".
מנכ"ל האשכול אהרון אזולאי: "צערי, למרכיב הנפגעים היה חלק בזכיה שלנו. הכוונה היא שכל רשות תכין רשימה של עבודות שדרוג ותיקון ליקויים ואנחנו נתקצב את הביצוע. מדובר בכיכרות תנועה, צמתים, סימוני כביש, מעברי חצייה, המון נושאים שבהעדר תקציבים לא בוצעו".
יצוין, כי הצלחת הפיילוט בקריות תביא ליישומו ביתר האזורים בארץ.

יישובי האשכול

קרית אתא, קרית ביאליק, קרית ים, קרית מוצקין, טירת כרמל, יקנעם, שפרעם, תמרה, אעבלין, ביר אל מכסור, דלית אל כרמל, קרית טבעון, בסמת טבעון, עוספיא, רכסים, מוא"ז זבולון.

האזור הכי מסוכן בארץ

אשכול המפרץ נמצא במקום הראשון בארץ מבין 11 אשכולות, עם 64 אחוז סיכוי להיפגע בתאונות. גם בציון המשוקלל של פגיעות מתאונות, האזור שלנו מוביל.
ההחלטה לבחור באשכול הרשויות מפרץ כאזור בו ייושם לראשונה הפיילוט הלאומי להורדת מספר הנפגעים בתאונות דרכים, התבססה בעיקר על טבלה שהצביעה חד משמעית כי הסיכויים של תושבי האזור להיפגע בתאונת דרכים הוא הגבוה במדינה.

3 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בין שני כלי רכב סמוך לצומת קרית אתא
תאונת דרכים בין שני כלי רכב סמוך לצומת קרית אתא
תאונת דרכים בין שני כלי רכב בצומת קרית אתא
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

מטבלה שהוכנה בידי הרלב"ד עולה כי מבחינת נתוני ההיפגעות, אשכול המפרץ נמצא במקום הראשון מבין 11 אשכולות, עם 64 אחוז סיכויי היפגעות. בין השנים 2018-2021 ממוצע התאונות הקשות בתוך הערים עמד על 64, לעומת 35, למשל, באשכול הגליל המערבי. בתחום התאונות הבין עירוניות, אשכול המפרץ מדורג נמוך יותר, עם 162 תאונות חמורות בין השנים 2018-2021, לעומת שיא של 461 תאונות קשות ביהודה ושומרון ו-201 באשכול גליל והעמקים.
המפרץ ראשון גם בציון המשוקלל של תאונות בכבישים עירוניים ובין עירוניים אשכול, עם ציון 8.25, ואחריו אשכול הגליל המערבי עם ציון משוקלל 7.75.
בציון הסופי מקדים אשכול המפרץ את יתר האשכולות, עם 64 אחוז סיכויי היפגעות לעומת 60 אחוז בגליל המערבי ו-31 אחוז בלבד בשרון.
פורסם לראשונה: 09:26, 18.11.22