נסיעת המבחן הראשונה של הרכבלית, שנפתחה לנציגי התקשורת, הוכיחה היום (חמישי) כי מדובר בכלי תחבורה שיהפוך ללהיט בקרב סטודנטים בטכניון ובאוניברסיטה: בתוך פחות מ-20 דקות, בתדירות גבוהה של קרון בכל 15 שניות, ניתן להגיע בתוך 19 דקות ממרכזית המפרץ ועד לחנייה של אוניברסיטת חיפה. הנסיעה נוחה, חווייתית, מהירה וחושפת את הנוף של מפרץ חיפה, ועבור הסטודנטים גם תהיה חסכונית, גם מבחינת זמן וגם מבחינת הוצאה כספית.
3 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
להיט בקרב הסטודנטים. הרכבלית
(צילום: גיל נחושתן)
בתחנת היציאה, מרכזית לב המפרץ, נכנסים הקרונות בזה אחר זה, תוך שהם מאטים אבל לא עוצרים. לדברי אנשי נתיבי ישראל, הקרונות נגישים לבעלי מוגבלויות, שיש להם זמן לעלות גם עם עגלת נכה לקרון. משם הקרון עולה לכיוון הטכניון, שם יש את תחנת הירידה וההעלאה השנייה ובהמשך עד לאוניברסיטה.
עד לטכניון זה לוקח עשר דקות ולאחר מכן עוד 9 דקות. בכל קרון יש מקום ישיבה ל-8 נוסעים ועוד 2 יכולים לנסוע בעמידה. הקרונות לא ממוזים, אבל ניתן לפתוח את החלונות וגם בחום יולי אוגוסט, הרוח שנכנסת לתוך הקרון הופכת את הנסיעה לנעימה. ככל שעולים לכיוון הטכניון מתגלה הנוף של מפרץ חיפה, כפי שעד כה לא נראה, בטח לא תוך נסיעה שמשנה כל הזמן את גובה המבט.
3 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
הקרונות לא ממוזגים, הרכבלית
(צילום: גיל נחושתן)
התחבורה באמצעות חברת נתיבי ישראל משלים בימים אלה את הקמת פרויקט ה'רכבלית' בו הושקעו יתר מ-330 מיליון שקל. פרויקט פורץ הדרך יחבר בין המרכז התחבורתי 'לב המפרץ' מהתחנת רכבת כבדה (מסילת העמק ומסילת החוף), מטרוניות, אוטובוסים, ועד לתחנה הממוקמת באוניברסיטת חיפה שבמעלה הר-הכרמל, כשבניהן תחנה נוספת בטכניון.
התכנון הוא שהנוסעים ברכבלית יגיעו למרכזית המפרץ בתחבורה הציבורית, בעיקר במטרונית. המקום נגיש גם לרכבת החוף ורכבת העמק ולקווי תחבורה מאזור העמקים
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "רכבלית התחבורה הציבורית בחיפה היא דוגמה נהדרת לחשיבה יצירתית במתן כמה שיותר אופציות התניידות ותחבורה במרחב. מדובר באמצעי תחבורה שיקדם קישוריות, יחבר בין חלקי העיר ויאפשר יציאה וכניסה ממנה בדרכים נוספות, יוריד את העומס והגודש של הרכב הפרטי בכביש ויאפשר לתושבות והתושבים לנוע כמה שיותר.
3 צפייה בגלריה
רכבלית
רכבלית
עלות הפרויקט יותר מ-330 מיליו שקל
(צילום: גיל נחושתן)
המהנדס מוטי לוין: "כיליד העיר חיפה, בה גדלתי ומגדל את משפחתי, מבחינתי זה חלום שאעמוד כאן היום ואוביל את הפרויקט שישפיע על חייהם של כל כך הרבה אנשים ברמה היום יומית- תושבים, סטודנטים של 2 האוניברסיטאות, בליינים ואף תיירים- כולם יהנו מאמצעי תחבורה ציבורית ראשון מסוגו בישראל.
"עבורי זו סגירת מעגל לעמוד בתחנת הטכניון, המקום אליו הגעתי כסטודנט צעיר להנדסה אזרחית לפני 25 שנה. מדובר בפרויקט מורכב משום שקיבלנו לידנו בחברת נתיבי ישראל מיזם תוך כדי תקופת הביצוע עם אתגרים אדירים, אך בזכות צוות מדהים אני יכול לומר שהתגברנו על מרביתם וכולי אמונה שבקרוב הציבור הרחב יוכל להנות מהשירות המדהים".
ה'רכבלית' תייצר תדירות גבוהה - קרונית בכל 15 שניות, עם יכולת העברה כ-5,000 נוסעים בשעה (2,500 לכיוון) ובזכות כך תהווה פתרון זול ומהיר עבור עשרות אלפי הסטודנטים.
פרויקט זה יאפשר הקלה במצוקת החניה בעיר, שכן כיום חלק ארי מהציבור מגיע ברכב פרטי. לפרויקט פוטנציאל תיירות. הרכבל ישמש גם את קהל התיירים באזור והמבקרים במוסדות להשכלה גבוה ובפארק הכרמל הסמוך לתחנת הקצה העליונה.
הרכבלית תפעל בימים א'–ה' בין השעות 06:00-23:00 ובימי ו' במתכונת מקוצרת. צפי פתיחת הפרויקט- אוקטובר 2021.
בשלב א' יופעלו 3 מתוך 6 התחנות, משום ש-3 מהן נבנו על מנת לספק מענה לצורך העתידי- בהתאם להתפתחות האזור. התחנות שיפתחו- מרכזית המפרץ, טכניון מזרח, אוניברסיטת חיפה. תחנות אשר נבנו וייפתחו בהמשך, בהתאם להחלטה- צומת הצ'ק פוסט, 'דרך דרורי' וטכניון מערב.