בימי הסערה הגדולה בשבוע שעבר נראו במרכז קרית אתא מספר דרי רחוב שניסו לקבץ נדבות, תוך שהם מסתובבים בין המכוניות החולפות. הגשם והקור העז הבריחו מהרחובות כמעט את כל התושבים, אבל כעשרה חסרי בית, להערכת העירייה, המשיכו לישון ברחובות, מחפשים מקלט כזה או אחר מפני פגעי מזג האוויר.
3 צפייה בגלריה
חלוקת מזון בבית חב"ד בעיר
חלוקת מזון בבית חב"ד בעיר
חלוקת מזון בבית חב"ד בקרית אתא
(צילום: שרון צור)
בדיקת מיינט קריות העלתה כי במחלקת הרווחה של עיריית קרית אתא רשומים 35 דרי רחוב. המחלקה טיפלה השנה ב-25 דרי רחוב, כולל סיוע בשכר דירה, הפניה לדיור בהוסטלים וארוחות חמות. לטענת העירייה, שאר דרי הרחוב אינם משתפים פעולה ומעדיפים להמשיך לגור ברחוב על פני כל סידור שהוצע להם. המחלקה מסייעת להם ככל שניתן, לרבות דאגה בימים קרים ומתן ארוחות חמות בבית חב"ד.
יצוין, כי דרי רחוב צריכים לפעול מול מערכת הרווחה והביטוח הלאומי כדי לנסות לקבל קצבה שתסייע להם, וחלקם נמנעים מדרישות הביורוקרטיה ומעדיפים להישאר חסרי קורת גג, ואגף הרווחה אינו יכול לחייבם.
3 צפייה בגלריה
רחוב העצמאות בקרית אתא, בשבוע שעבר
רחוב העצמאות בקרית אתא, בשבוע שעבר
רחוב העצמאות בקרית אתא, בשבוע שעבר
(צילום: שי רגב)
הרב הראשי של קרית אתא, חיים דיסקין, איש חב"ד, פועל מספר שנים בניסיון לטפל בדרי רחוב, שכל אחד מהם הגיע למצב הזה מסיבה שונה. "זה משהו כפייתי אצלם, להיות ברחוב. ניסיתי לטפל במספר מקרים כאלה, ורובם פשוט מסרבים לכל פתרון שהצענו להם. היה דר רחוב שנכנס לבית כנסת, ישן בעזרת נשים. אחר נהג להיכנס למקווה, לשטוף את הבגדים שלו ולהתרחץ שם. הצענו פתרונות לכולם, אבל הם לא רצו".
3 צפייה בגלריה
חלוקת מזון בבית חב"ד בעיר
חלוקת מזון בבית חב"ד בעיר
"הם באים לבית חב"ד לקבל אוכל"
(צילום: שרון צור)
היו גם הצלחות?
"היתה הצלחה אחת, אדם שהצלחנו לשקם ולהוציא אותו מהרחובות. הוא היה בא לקחת מאיתנו אוכל, דאגנו לו ולבסוף הוא מצא לו דירה ועבודה, והיום הוא נורמטיבי. אבל זה מקרה נדיר, רובם לא מסכימים לפתרונות שמציעים להם. היו לא מזמן שני דרי רחוב שהצענו להם לגור בדירות קטנות, אמרו 'לא מתאים'. כל מי שנמצא ברחוב עושה את זה מרצונו".
איך אתם בכל זאת עוזרים?
"הם באים לבית חב"ד לקבל אוכל. בימי קורונה הפסקנו את הארוחות במקום, אז כל אחד בא ומקבל חבילת אוכל מוכן. זו העזרה היחידה שדרי הרחוב מוכנים לקבל".