"לאסור על הנתבעים להחזיק כל בעל חיים ב'חי פארק' כל עוד שלא יראו כי ביכולתם להחזיק בעלי חיים בהתאם להוראת החוק" - כך נטען בתביעה שהגישה אמש (רביעי) עמותת 'תנו לחיות לחיות' לבית משפט השלום בחיפה, נגד החי פארק במוצקין, מנהל גן החיות, יגאל פדידה, וחברת 'זולא'.
6 צפייה בגלריה
חי פארק
חי פארק
גמל עם ראשייה בזמן מנוחה
(צילום:באדיבות תנו לחיות לחיות)
כזכור, לפני כשלושה שבועות הגישה העמותה בקשה לסעד זמני לבית המשפט בבקשה לסגור את פינת הרכיבה של סוסי הפוני והגמלים. זאת, לאחר שתושבת הצפון תיעדה בחופשת הפסח תורים ארוכים של מבקרים הממתינים לרכוב על סוסי הפוני המותשים. בנוסף לבקשה למתן צו מניעה, העלתה העמותה שורה של טענות, בהן צפיפות, חולי, הרעבה וסכנת חיים.
6 צפייה בגלריה
"גן ציבורי מיוחד". החי פארק
"גן ציבורי מיוחד". החי פארק
החי פארק
(צילום: נחום סגל)
אולם בשבוע שעבר מחק בית המשפט את הבקשה מאחר שנטען כי ממילא החי פארק עצר את פעילות הרכיבה במקום עד לבירור התלונות שהועלו, ומכיוון שלא הובאו ראיות חדשות לתנאי המחיה הקשים במקום.
6 צפייה בגלריה
חי פארק
חי פארק
כבשים עם עטינים מודלקות
(צילום: באדיבות תנו לחיות לחיות)
"הנתבעים מחזיקים את בעלי החיים בגן החיות ובאתר הרכיבה בתנאים המנוגדים להוראת החוק", נטען בתביעה שהוגשה לבית משפט השלום בחיפה בצירוף תמונות ותצהירים. "בניגוד לתנאים המינימליים הקבועים בתקנות, וזאת כפי שעולה מסרטוני תיעוד שונים שהגיעו לידנו.

חשיפה למחלות

"בעלי החיים רבים מוחזקים במקום בתנאים פיסיים קשיים, ובהם זוהמה, היעדר מקומות מסתור, מגע והאכלה בלתי מבוקרים על ידי מבקרים, היעדר השגחה והעבדה מתמשכת החורגים מהוראות החוק, ובנוסף בעלי חיים רבים מוחזקים ללא העשרה סביבתית ונגרמים להם נזקים נפשיים, חשיפה למחלות ומוות בטרם עת", לשון התביעה.
6 צפייה בגלריה
חי פארק
חי פארק
גמל בחי פארק עם חור בדבשתו
(צילום: באדיבות תנו לחיות לחיות)
'תנו לחיות לחיות' הבהירה: "התביעה הוגשה מכיוון שתנאי ההחזקה הקשים ידועים לנתבעים ונמשכים שנים, ויסודם בתשתיות, באתר הרכיבה, ובכוח אדם חסר ולא ממוקצע. לכן אין לאפשר לנתבעים להחזיק בבעלי החיים באופן שדן מאות בעלי חיים לחיי סבל ואף למוות בטרם עת".
עו"ד שחר אהרוני, שהגישה את התביעה, אמרה למיינט קריות: "הדיון בצו הזמני התמקד בפעולות הרכיבה, שגן החיות טען שהופסקו ונבדקות, אבל בשטח ההפרות, אפילו הגלויות, חמורות ורבות".

הפרות חמורות

"מהתיעוד שאספה עמותת 'תנו לחיות לחיות'", טענה עו"ד אהרוני, "עולה תמונה קשה של הפרות חוק חמורות ומתמשכות בגן החיות, הנוגעות בין היתר, לבעיית התשתית במקום, בנוסף על היעדר כוח אדם כמותי ואיכותי לטיפול בבעלי החיים. ההפרות באות לידי ביטוי גם בהיעדר פיקוח על המגע וההאכלה בידי המבקרים, שבתורם גורמים למצוקה, וכפי שגן החיות מציין בעצמו, גם למוות".
6 צפייה בגלריה
חי פארק
חי פארק
רגלו של הגמל פצועה כתוצאה מסקביאס
(צילום: באדיבות תנו לחיות לחיות)
הטענות שעלו בתביעה: "מגע והאכלה ללא הדרכה או פיקוח, הפעלת פינת ליטוף בניגוד לתקנות, החזקת בעלי החיים במתחם מחיה מלוכלך כאשר רבים מהם מוחזקים במתחם שבו פסולת או הפרשות גוף באופן העולה על הסביר.
"דוגמה לבעיות התשתיות במקום הגורמות להפרשות להצטבר נמצאת במתחם הכבשים והעיזים, שם הרצפה עשויה בטון", נטען בתביעה, "וכתוצאה מכך ההפרשות מצטברות והם מוחזקים בתוך הפרשותיהם".
לתביעה צורפו דוחות פנימיים, עדויות מביקורות של הווטרינר הרשותי, ד"ר דוד דדיה, סרטונים ותמונות של בעלי החיים ותנאי המחייה ובהם סרטון בו נראית ירוקת בבריכת האורנגאוטנים.

רזון קיצוני

עוד נטען בתביעה, כי בעלי חיים הוחזקו במתחם שאינו מותאם לצורכיהם, סבלו מחולי ומניעת טיפול. "כך למשל, הגמלים נצפו במשך שבוע לפחות עם נגעים קשים בעורם בשל מחלת סקביאס ועם חורים בדבשתם. עיזים וכבשים עם עטינים מוגדלים ודלקות עטין חמורות שניכר שלא טופלו זמן רב", נטען . "בביקור במקום נצפה טלה גובב רק בצהרי היום לאחר התערבותנו הועבר הטלה למתחם אחר".
"דוחות תקופתיים מתעדים שורה של מחלות ובעיות רפואיות כגון: נשירת פרווה, רזון קיצוני, סקביאס, כלמידיה ופרעושים בכל הגוף", לשון התביעה.
6 צפייה בגלריה
חי פארק
חי פארק
כבשה עם עטינים נפוחות ומודלקות
(צילום: באדיבות תנו לחיות לחיות)
"מצב זה אינו חדש לגן החיות", טוענת עו"ד שחר אהרוני, "ועולה גם מדוחות ביקורת שנערכו בו בעבר, שלא הובילו לשיפור משמעותי, מה שמצביע על הזנחה מתמשכת ועל אדישות.
"במצב כזה, של התעלמות בוטה מהוראות החוק וזלזול מופגן ממשמעותן כלפי בעלי החיים, שעל חייהם יש לגן החיות אחריות ושליטה מוחלטת, מובן שגן החיות אינו יכול להמשיך לפעול", מסכמת עו"ד אהרוני.

תגובות

מרשת המתנ"סים נמסר: "גן החיות בחי פארק הוא מהגדולים, היפים והאיכותיים בארץ. כזכור בקשה לצו מניעה זמני שהגישה עמותת תנו לחיות נדחתה על ידי בית המשפט. התביעה תיבחן על ידי היועצים המשפטיים של הרשת ותיענה בהתאם. החי פארק ימשיך להעניק שירות מצוין לתושבים תוך הגנה מתמדת על בעלי החיים ורווחתם".
עו״ד אלדד בן הרוש, בא כוחה של חברת זולא, מתחם העסקים במקום המפעיל גם את מתחם הרכיבה: "ככל הנראה עמותת תנו לחיות לחיות לא השכילה להבין את החלטת בית המשפט ובחרה להמשיך בהגשת תביעות סרק ללא עילה שבדין".
את תגובתו של מנהל גן החיות, יגאל פדידה, לא ניתן היה להשיג עד למועד פרסום הידיעה.
פורסם לראשונה: 18:44, 22.04.21