"אני מאמין שאם אמיר רז היה לומד איך לווסת כעסים שנצברו בו, יכול להיות מטראומת ילדות או משהו אחר, מדבר את אשר על לבו, יושב במעגל עם גברים אחרים ופורק את התסכולים, דיאנה רז ז"ל עוד הייתה איתנו".
5 צפייה בגלריה
ליאון רוזנברג
ליאון רוזנברג
ליאון רוזנברג
(צילום: ריאן)
איש התקשורת והיוצר ליאון רוזנברג, לא מנסה להבין את הרוצח המזעזע שטלטל השבוע את מדינת ישראל ("אי אפשר להבין דבר כזה"), גם לא להיכנס לנפשו של הרוצח ("מי יכול לדעת?") אפילו לא לנתח את ההתנהלות הזוגית בין דיאנה לבעלה ("לאחרונה כולם נהיו פסיכולוגים של רשתות").
ליאון רוזנברג רוצה להאמין שמעגל הגברים הראשון באזור השרון אותו הוא ייסד ומנחה, המעניק אפשרות לגברים לפתוח את הלב בדיסקרטיות ולדבר על הכול, "גם על דברים איומים שהם מרגישים ומפחדים לומר", יש בכוחו, אולי, למנוע את הרצח הבא.
5 צפייה בגלריה
ליאון רוזנברג. "הייתי במקום לא טוב ומעגל הגברים הביא אותי למקום אחר"
ליאון רוזנברג. "הייתי במקום לא טוב ומעגל הגברים הביא אותי למקום אחר"
ליאון רוזנברג. "הייתי במקום לא טוב ומעגל הגברים הביא אותי למקום אחר"
(צילום: ריאן)
השיחה עם ליאון רוזנברג, תושב הוד השרון, שיחגוג בחודש הבא 48 לא תעסוק ברזומה המרשים שלו, גם לא בהצלחותיו בתחום התקשורת, אפילו לא בפאולה, אשתו, איתה הוא מנחה את תוכנית הבוקר שהפכה להיות חלק אינטגרלי מהסלון הביתי.
היא תעסוק בו, ולראשונה הוא יחשוף בכנות מעוררת הערצה את נבכי נפשו בצורה שאף פעם לא חשף. עולם פנימי מורכב של גבר בחודש פברואר 2021.
"גברים צריכים להבין שהם דור שונה מהאבות שלהם", הוא אומר בשפה קולחת, "אני לא כמו אבא שלי. אבא שלי היה יוצא לעבודה חוזר בצהריים ורוצה שהאוכל יהיה על השולחן. הוא לא גידל ילדים, כמעט ולא נכח מבחינה רגשית בחיי, והיה המפרנס העיקרי והמילה האחרונה בבית. המציאות השתנתה, היום גבר עובד בבית, אשתו יכולה להביא יותר כסף ממנו, הוא מחתל, עושה אמבטיות וכביסות, ואפילו מבשל. אני דוגמה מצוינת לכך, חוץ מבישול, אבל לחמם אני יודע".
ומה עם המילה האחרונה?
"נגעת בנקודה רגישה", הוא מחייך, "הדעה שלי לא נחשבת הרבה פעמים, אבל למדתי לקבל את זה לא ממקום של הכנעה, אלא ממקום שאני מבין שאשתי, פאולה, מבינה בעניינים מסוימים יותר טוב ממני. אתה חושב שזה היה קל? אתה חושב שאתה מפנים את העובדה שאשתך בחוץ עובדת, מרוויחה יותר ממני לפתע, ואני בבית עם שתי הבנות שלי? זה יוצר תסכולים אדירים, וזה גם בא לידי ביטוי".
כמו?
"היינו במשבר מאוד מאוד גדול במשך שנה וחצי. הגעתי למצב של כעסים רציניים. ראיתי את עצמי זורק מזוודה על הקיר ונותן אגרוף בארון. לא קיבלתי את זה, דברים שאמרו עליי כל מיני 'מחממים מקצועיים' על חוסר 'הגבריות' שלי התחילו לחלחל בי".
5 צפייה בגלריה
עם פאולה. "היו אומרים 'מה אתה סמרטוט של אשתך?"
עם פאולה. "היו אומרים 'מה אתה סמרטוט של אשתך?"
עם פאולה. "היו אומרים 'מה אתה סמרטוט של אשתך?"
(צילום: טל גבעוני)
איך זה התחיל?
"כל חיי הבוגרים הייתי איש תקשורת, למדתי חשבונאות וכלכלה באוניברסיטה והתחלתי לצאת למקומות 'שווים' ומשם הרזומה מוכר: מגלי צה"ל דרך עשרות תוכנית והנחיה ועד לעורך ומפיק תוכניות בערוץ ביפ. תקופה יוצרת של 17 שנה.
לפני כשלוש שנים החליטו שרוצים לתת לי ולפאולה תוכנית בוקר, אז היא נקראה 'בוקר בריא', ולאחרונה היא הפכה בגלל ההצלחה לתוכנית ראיונות קהילתית חברתית, המתווה היה ברור: אני המנחה ופאולה, שאותה הכרתי אגב בבליינד דייט והתאהבתי בטירוף, היא יועצת התזונה והבריאות.
לפתע פאולה השתלטה על המסך, אמרה דעות לא סטנדרטיות. ואז אנשים מתחילים לדבר, 'מה, אתה סמרטוט של אשתך?', 'מה אתה נותן לה להשתלט, תהיה גבר'.
"הסיטואציה בבית כביכול השלימה את התמונה. מצאתי את עצמי בתפקיד 'האישה הקטנה' שממתין לפאולה שתחזור מהסדנאות וההרצאות שהיא עושה בערבים, ולא רק ממתין, אני ממלא גם את החלל בתוך הבית שנוצר מהיעדרה עם הבנות וכל המסביב.
ואם זה לא מספיק אז בסוף כל חודש, ואני מבין כלכלה וחשבונאות, היא מביאה רבאק יותר כסף ממני. זה כאילו סירס אותי באיזה מקום, והתסכולים והעצבים נערמים, ואני מרגיש שאני לא אוהב חלקים שיש בי, וכשאני לא אוהב חלקים שיש בי אז אני לא אוהב להיות במקום שגורמים לי לא לאהוב את עצמי ואוטומטית אני לא אוהב את מי שמולי, את פאולה, כי לא טוב לי איתה.
זה היה משבר רציני, שנבע כולו מחוסר הבנה וחוסר התאמה למציאות המודרנית של גבר ששונה מאוד מהמציאות שהוא גדל בה, או ממה שהסביבה מכירה מלפני 40 שנה".
איך זה נגמר?
"היינו בטיפול זוגי ארוך, ואני מתחיל להבין שאני קודם כל צריך לטפל בעצמי לפני שאני מטפל בזוגיות, שאני צריך להבין שיש מורכבות שעדיין לא התאמתי את עצמי אליה. וזה תהליך לא פשוט האמן לי".
5 צפייה בגלריה
עם אוהד לוי שותפו להנחיית מעגל הגברים. "תפרוק, תשתף, תשנה"
עם אוהד לוי שותפו להנחיית מעגל הגברים. "תפרוק, תשתף, תשנה"
עם אוהד לוי שותפו להנחיית מעגל הגברים. "תפרוק, תשתף, תשנה"
(צילום: ריאן)

הגברים בוכים

קולו של ליאון מצמית אוזן, שום משפט שהוא אומר לא נזרק לחלל האוויר לפני שהוא חשב עליו. הנער הצנום שהפך לאליל נשים ונערות בשנות ה-90, ועד היום משוכנע שהוא לא יפה כל כך, "וכל מה שהדביקו לי כדוגמן זה סתם חארטה, כי תמיד עבורי הפרונט שלי היה צריך להיות האינטלקט ולא המראה החיצוני", פותח את לבו ומדבר על התמודדותו עם המשבר הגדול של חייו וכיצד הוא הצליח, בשיניים, להיחלץ ממנו.
"בתקופה הקשה ההיא", משחזר ליאון, "אני רואה פתק באוניברסיטת תל אביב, כזה פשוט בלוח מודעות, על לימודי הנחיה של מעגלי גברים. אני יודע על מה גברים מדברים, ככה חשבתי, אז מה רוצים כאן בדיוק במעגל הזה?
"הרי כולנו מכירים את מפגשי החברים כשהנשים בסלון והגברים במרפסת. נו, ומה מדברים הגברים? על החופשה האחרונה ביוון ו-'כמה זה עלה לך?', על העבודה, אפליקציות, כדורגל אולי, הרכב החדש שקנית, וכמובן מעבירים דאחקות על סיטואציות בזוגיות ואיך הנשים מגיבות אליהן. זהו פחות או יותר.
"אתה חוזר הביתה ופתאום פאולה מדברת ברכב על המשבר בזוגיות של החבר ההוא ועל הבעיות שיש לשני עם הילד הבכור שלו, ואני שואל אותה 'מאיפה את יודעת את זה? הוא בכלל דיבר איתי על כמה עלתה לו החופשה ביוון' ואז היא מסבירה שאשתו אמרה לה.
"כלומר, גברים לא נפתחים למקומות רגשיים, וזה הרי שטות, כי לגברים יש רגשות, אולי הם לא מחצינים אותם, אבל הם סובלים גם מהבן הבכור ומהקרע שיש להם עכשיו בזוגיות, אז למה אתה מדבר כמה עלתה לך החופשה?
"אני אומר לעצמי, אולי מעגל הגברים הזה נוגע בנקודה הזו. עברתי קורס של שנה, ויחד עם השותף שלי להנחיה אוהד לוי, שהיום הוא חבר הנפש היחיד שלי, אנחנו מחליטים להקים מעגל גברים ולהנחות אותו בהוד השרון, מקום מגוריי, שישרת את כל תושבי הסביבה ומתחילים את המעגל עם שני מנחים ועשרה גברים, כ-24 מפגשים שבועיים בני ארבע שעות, ופתאום אתה מבין שכולם בעצם כמוך, שכל הגברים נמצאים בסיטואציות מורכבות, ויש לפעמים גם בכי".
עד כדי כך?
"כן, לפעמים זה מגיע גם לזה. כי בהתחלה די סגורים, הרי מה זה גבר, שאל אותו מה העניינים? מתוך שבעים מיליון אפשרויות הוא יענה לך שלוש מקסימום: 'אחלה', 'עצבני', עייף'.
"אבל יש בנו קצת יותר מ'אחלה' זה ברור נכון? וכשהגברים מגיעים הם לא נפתחים בהתחלה, ואז זה מגיע, באופן מובן וטבעי אני לא יכול לחשוף מה הולך שם כי זה כלל יסוד, אבל אנשים נפתחים ומספרים לנו גם דברים איומים, והמטרה שלנו המנחים זה לא לייעץ, גם לא להדריך ובטח ובטח שלא לתת ביקורת, אנחנו שם בשביל לשמוע.
"גבר, אנחנו רוצים לשמוע אותך, אני רציתי שישמעו שאני לא חריג, שזה בסדר להרגיש מה שהרגשתי, שזה נורמלי שלא בא לך על התינוק הצורח הזה עכשיו, זה בסדר לדבר, זה לא נורא, שתף, אתה לא לבד בעולם, כולם ככה. אתה לא אישה או סמרטוט שאתה שומע לאשתך ואתה כבר לא קובע.
"הכול טוב, אתה יכול להיות טיפוס מורכב, שבאותו רגע מתרגש ממשהו ובמקביל גם עצבני. זה לא איבוד שליטה, הרגשות שלך הם טבעיים, תשתף אל תחביא את זה בפנים כי זה יתפרץ ולא תמיד בצורה שרצית שזה יתפרץ, ובהרבה מקרים לא תדע בכלל שזה התפרץ בגלל זה".
"הייתי במקום לא טוב ומעגל הגברים הביא אותי למקום אחר. לא רק אני, מתקשרת אליי לאחרונה אישה שבעלה נמצא איתנו, היא רצתה להוציא לי חשבונית על מה שעשיתי לה בבית, על המהפך שבעלה עבר. שפתאום הוא מדבר ומתחילים ללבן דברים, והוא לא נאטם ויוצא בטריקת דלת.
"תבין, גבר בעיקר בגילאי הארבעים ומעלה, מרגיש באיזה מקום ששום דבר כבר לא מרגש אותו, אז הוא הולך לגלוש, או לרכוב על אופניים בהרים, וזה בסדר ומצוין, הוא מוציא אדרנלין של אושר שחסר לו.
"אבל אפשר גם לקבל את האושר הזה עם 'ספורט רגשי'. לדבר, לקלוט שאתה אדם במציאות חדשה בארץ לא מוכרת, ושאתה נכנס למרחב האינסופי הזה בארץ האקזוטית שנמצאת אצלך פנימה, אתה מרגיש שהכול שונה, שהחיים אחרת, אתה רואה ניצני אושר בלי שפידלת בשום מסלול מכשולים".
5 צפייה בגלריה
רוזנברג. "היו אומרים לי, 'מה אתה סמרטוט של אשתך'?"
רוזנברג. "היו אומרים לי, 'מה אתה סמרטוט של אשתך'?"
רוזנברג. "היו אומרים לי, 'מה אתה סמרטוט של אשתך'?"
(צילום: ריאן)

לצאת מחוזק

במהלך השיחה ליאון מסביר לי בנעימות שאני הוגה את שמו לא נכון: "זה לא ליאון, זה לי-און, לי הכוח", הוא יסביר. אולי, זה יתאר יותר מהכול את התהליך שעבר, שהיום כולל כבר הסמכה כמטפל הוליסטי.
רצח דיאנה רז מרחף ברקע, השאלות זועקות לתשובה, לליאון חשוב להבהיר שלא חייבים לקבל תשובה על הכול, שבכל גבר ובכל אישה מצטברים כעסים, שאם לא מטפלים בהם הם עלולים להגיע למקומות הרי אסון:
"כל גבר מכיר את התוקפנות שלפעמים מתעוררת בו, את הפחד, לפעמים החרדה העצומה, מלאבד שליטה. אם גבר, וגם אישה, לא ידעו לשלוט בזה ולווסת את הכעסים שלהם זה יסתיים לא טוב, לאו דווקא רצח, זה מקרה קיצון, אבל זה עלול להגיע לשם. לא לימדנו אותנו באף מקום איך מווסתים את זה. טיפול פסיכולוגי, מעגל גברים, מעגל נשים, אלו לא מילים גסות.
"יש כאלו שסוחבים איתם טראומות רגשיות מהעבר, עוד לפני הנישואים, שהם לא טיפלו בהן. סביר להניח, שאם אמיר רז, במידה והוא לא פסיכופת, היה לומד איך לנהל את הכעסים שלו והיה מבין שיש לו ערך עצמי, הטרגדיה הזו הייתה נמנעת.
"יש כלים לטפל בזה, לא להתבייש לבקש עזרה, לא לפחד מהרגשות שלך, כשיש הרגשת מחנק ועומס, מצא לך חבר לשוחח איתו, זה יכול להיות גם מטפל, תפרוק, תשתף, אתה תשנה לא רק את עצמך ואת המשפחה שלך, אתה תשנה את הסביבה ומי יודע אם לא תרמת גם לשינוי קטנטן של העולם המורכב בו אנו חיים".
פורסם לראשונה: 08:07, 12.02.21