פיגוע המוני - כך מתארת קבוצה של אמהות שבנותיהן, תלמידות כיתה א', הותקפו מינית על פי כתב האישום על ידי עוזר הוראה בין כותלי בית ספר בקרית אתא. לטענת האמהות, בית הספר, מערכת החינוך והעירייה לא מטפלים בהן ובבנות, ניתקו מגע, והן מרגישות שהפכו אותן לאשמות במה שקרה. "מאז שהמנהלת מסרה לנו מה קרה ואמרה שלא נדבר על זה עם איש, לא שמענו ממנה. מדי פעם מתקשרת אלינו פסיכולוגית של העירייה לשאול מה שלומנו, ובזה תם הטיפול".
3 צפייה בגלריה
"גם אנחנו קורבנות". אמהות שבנותיהן נפגעו, השבוע
"גם אנחנו קורבנות". אמהות שבנותיהן נפגעו, השבוע
"גם אנחנו קורבנות". אמהות שבנותיהן נפגעו, השבוע
(צילום: שרון צור)
במשך יותר מחודש הן שתקו, גם בשל ההנחיות שקיבלו לא לדבר על המקרה, כי "זה רק יפגע בבנותיהן", אבל השבוע החליטו שבע אמהות לא לשתוק יותר, והן מספרות על הסיוט שהן עוברות מאז חשיפת הפרשה, ומטיחות האשמות כלפי המערכת וגורמי הטיפול.
על פי כתב האישום שהוגש בשבוע שעבר, ביצע הנאשם יואב בושמיץ (19) עבירות מין קשות בחלק מהבנות, ובאחרות ביצע מעשים מגונים. על מנת לא לזהות את הקורבנות, נתנו אות אקראית לכל אחת מהאמהות. "זה החל אחרי הסגר של ראש השנה, כשפתחו את בתי הספר בקפסולות", סיפרה א'. "הוא מפרדס חנה, בשנת שירות, בא ממכינה כדי לעזור, ושכר דירה בקריות. הפרשה התפוצצה לפני כחודש, ביום ראשון, כאשר במהלך שיעור קמה אחת התלמידות וסיפרה שיואב תקף אותה, הכניס לה יד מתחת לג'ינס ונגע בה.
האם ב': "באותו רגע לקחו את יואב לחדר המנהלת, והוא הודה מיד שאכן נגע בבנות. הראו לו תמונות שלהן, והוא הצביע על עוד שתי בנות, בנוסף לזו שהצביעה עליו. לאחר מכן הוא הלך הביתה. המנהלת הגישה תלונה במשטרה, אבל הוא נעצר רק ביום חמישי".
3 צפייה בגלריה
הנאשם יואב בושמיץ בהארכת מעצרו
הנאשם יואב בושמיץ בהארכת מעצרו
הנאשם יואב בושמיץ בהארכת מעצרו
(צילום: אביהו שפירא)

"תבואי עכשיו ומיד"

באותו יום ראשון, זומנו לבית הספר רק האמהות של הילדות שבושמיץ הצביע עליהן. רוב השיחות עם האמהות נעשו בנוכחות המנהלת, המחנכת והיועצת.
ג': "אני עובדת במרחק 45 דקות נסיעה מבית הספר. פתאום התקשרו, ואמרו לי, בואי מיד. אמרתי שאסיים את העבודה ואבוא. אמרו לא, תבואי עכשיו, וגם אמרו שהבת שלי בסדר. חשבתי אולי הרביצה למישהו, אולי הרביצו לה. הגעתי ואמרו לי שיכול להיות שעוזר הוראה עשה לה משהו, לא ברור מה, ואמרו לי לא לדבר על זה כלום. הם חושבים שקרה משהו, וביקשו שאשים לב לילדה. אמרו לי בפירוש שהוא לא נשאר איתה לבד. זה לא נכון, כי היא הלכה איתו לבד לשיעור פרטני, הוא ליווה אותה לשירותים.
"שאלתי את בתי מה קרה. בהתחלה היא לא רצתה לספר. אבל שמתי לב שהיא מפחדת להיות לבד, לא רוצה לשחק. ביקשתי ממנה שתספר, ושלא אכעס. אז היא סיפרה שהוא בא לעזור לה, ונגע לה מתחת למכנסיים. בפעם אחרת לקח אותה לשירותים, לעזור לה לשטוף ידיים, ואז 'השתפשף', והיא אמרה שהוא נגע 'בבולבול' שלו".
ביום שלישי הוזעקה אמא ד' לבית הספר. "סיפרו לי שיואב נגע בבת שלי 'נגיעות לא מתאימות'. נאמר לי לא לדבר איתה, כדי לא להעצים את הטראומה. רק אז הבנתי משהו שהיא סיפרה לי יומיים לפני כן, שיואב לא יבוא יותר לכיתה, והיא שמחה. אז קישרתי בין הדברים".
למרות שהמנהלת הגישה תלונה במשטרה, כלל ההורים לא ידעו דבר על המקרה, והנהלה לא יידעה אותם בדבר, לטענתן. מי שפוצצה את הפרשה היא א': "ביום שלישי בלילה סיימתי לקלח את הילדה, ואז היא אומרת לי, 'אמא, אל תכעסי, יש לי משהו לספר לך', ואז סיפרה שיואב, שעזר לה בעבודה עצמית, הכניס לה יד מתחת לתחתונים.
"לקח לי חצי שעה להבין מה היא אמרה לי. יצאתי לרחוב וצלצלתי למורה. חשבתי שהיא תגיד לי 'לא קרה כלום', ואז היא סיפרה שכן, יודעים שיואב נגע בכמה בנות, אבל לא ידעו שהוא נגע גם בבת שלי. התחלתי לצרוח עליה, הייתי באמוק. איך קורה דבר כזה ולא מיידעים את ההורים? אז הוא הצביע על שתי בנות בהן פגע, אז מה? אי אפשר להגדיל ראש, לערב עוד הורים שאולי פגע גם בבנות שלהם?
"למחרת באתי לבית הספר, הייתי בטירוף. דרשתי תשובות. סיפרו לי סיפורים, שהוא עצור מיום ראשון למרות שלמיטב ידיעתי באותו יום הוא עדיין לא נעצר, ואמרו שלא היה לבד עם הבנות. אחרי הבלגן שעשיתי, המנהלת כתבה מכתב להורים וסיפרה על מה שקרה. אחרי חצי שעה מחקה אותו בטענה שיש צו איסור פרסום בפרשה".
3 צפייה בגלריה
אמהות בקרית אתא
אמהות בקרית אתא
"עוד לא קיבלנו טיפול". אמהות בקרית אתא
(צילום: שרון צור)
"שיעורים פרטניים"
יש מספר קווים מקבילים בסיפור האמהות: היציאה ל'שולחן העבודה', פינה ליד הכיתה שבה נערכו שיעורים פרטניים ותרגולים עם יואב. בתחילה טענה הנהלת בית הספר כי המפגשים האלו לא היו אחד על אחת, אלא בקבוצות קטנות, אבל האמהות, לאחר שיחות עם הבנות, טוענות בתוקף כי היו גם שיעורים בהן היה יואב לבד עם בנותיהן. בנוסף הן מספרות על נוהג מוזר, שיואב ליווה הבנות לשירותים. אמא: "מה זה הדבר הזה? ממתי גבר מלווה בת לשירותים?".
כולן מספרות על תופעות דומות אצל בנותיהן מאז חשיפת הפרשה: ניתוק, פחד, היצמדות להורים. אמא: "בתי מדברת על המקרה. היא לוקחת בובה ומראה לי איך יואב נגע בה. כל פעם מוסיפה משהו. זה נשמע כמו סרט אימה. אני במצב עוד יותר קשה מאז. יש לי התקפי בכי, מרגישה חוסר אונים נורא. איך דבר כזה קורה לבת שלי, כשהיא תחת השגחת מנהלת ומורה וצוות שלם, ואני לא יכולתי לעזור לה, לא יכולתי לשמור עליה.
"אין לי מלים לתאר את ההרגשה הנוראה הזו, של חוסר אונים. חשבתי, לו הייתה שוברת יד או רגל, היה עדיף, כי שמים גבס וזה עובר. מה שהיא עברה, לא עובר. זה מחריד. ילדה בכיתה א', רק אתמול סיימה גן חובה ועוברת כזו טראומה".
אמא אחרת: "הבת שלי היתה עצמאית לגמרי לפני המקרה. עכשיו כל הזמן מחפשת להיות לידי. באמצע משחק היא עוצרת ומסתכלת איפה אני. גם אנחנו קורבנות. אני בחרדות נוראיות מאז המקרה. עוברת התקפים חזקים, מעשנת הרבה, לא מצליחה להירגע. עוד לא קיבלנו טיפול, מה שבטוח שאני צריכה טיפול".
ד': "הבת שלי קמה באמצע הלילה ובאה למיטה שלנו. היא פחדה לחזור לבית הספר וכל הזמן אומרת לי, 'נכון שיואב לא יחזור?'".

"ניתקו מגע"

הילדות אמורות להתחיל טיפול במרכז 'פעימות', לשם הופנו על ידי חוקרי נוער. האמהות חוששות איך הפרשה תשפיע על חיי הילדות. "נתבע את כל מי שהיה לו יד ורגל בפרשה הזו. זה לא יעבור בשתיקה. היה פה אירוע קשה, שלא טופל. מאז המקרה ניתקו איתנו מגע, כאילו אנחנו אשמות במה שקרה. לדעתי רצו להסתיר, רק הנחו אותנו לא לדבר, רק שמרו על התחת שלהם".
תגובות
במשרד החינוך מסרו כי עוזר ההוראה הציג אישור להעדר עבירות מין. בקשר לטענות ההורים נמסר: "המנהלת והצוות החינוכי פעלו וטיפלו באירוע ברגישות רבה, וכפוף לנהלים ולהנחיות גורמי הפיקוח והמקצוע של השירות הפסיכולוגי במשרד. המנהלת פעלה על פי ההנחיות המתבקשות עם קליטתו של בן שנת השירות בבית הספר. ביום בו נחשף האירוע, היא יידעה את הגורמים הרלוונטיים, ואף הגישה תלונה במשטרה. בבית הספר ננקטו שורה של פעולות למתן מענים לתלמידות הנפגעות ולכלל התלמידים. נערכו מפגשים של תלמידים והורים יחד עם הצוות המקצועי והשירות הפסיכולוגי. הוצע סיוע פרטני לתלמידות הנפגעות ולהורים שהיו מעוניינים בכך על ידי גורמי מקצוע. התקיימו שיחות פרטניות עם הורי התלמידות על ידי הצוות החינוכי וגובשה תוכנית מערכתית שכוללת ליווי ותמיכה מתמשכת. הנושא מצוי בהליך משפטי, ובשל כך המשרד מנוע מלמסור פרטים נוספים. נפעל בהתאם לממצאי החקירה".
מהעירייה נמסר: "הנושא נמצא בטיפול משרד החינוך, המשטרה והפרקליטות. המנהלת פעלה בהתאם לנהלים, דיווחה על האירוע לגורמים המוסמכים ויידעה את ההורים באופן מיידי. במקביל, הוענק סיוע לכל ההורים ל ידי מחלקת הרווחה והשירות הפסיכולוגי, כולל מפגשים עם היועצת, פסיכולוגים והפניה למרכז פעימות לפי בקשת ההורים. בנוסף, התבצעה גם הסברה נרחבת בכיתות בנושא זה. בית הספר עומד לרשות ההורים בכל בעיה, וניתן לפנות להנהלה במידה ודרוש סיוע נוסף".

"הנאשם פעל בתעוזה רבה וללא עכבות"

פרקליטות מחוז חיפה הגישה לפני שבועיים כתב אישום לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד יואב בושמיץ (19), המייחס לו תשעה אישומים של ביצוע עבירות מין חמורות בשמונה קטינות, בנות שש.
על פי כתב האישום, בחודשים נובמבר–דצמבר 2020, במסגרת שנת שירות, עסק הנאשם בפעילות התנדבותית, בבית ספר יסודי בקריות, בתפקיד סייע הוראה. במהלך תקופת העסקתו, לאורך כשלושה שבועות, ביצע עבירות מין חמורות כלפי קטינות הלומדות בכיתה א'.
"הנאשם נהג לסייע לקטינות במהלך השיעור, לכרוע על ברכיו לכיוונן, ותוך כדי מתן ההסבר לבצע בהן מעשים מיניים חמורים. במקרה אחד ביצע הנאשם בשתיים מהקטינות מעשים מיניים, בזמן ששטפו את ידיהן בשירותי בית הספר".
בפרקליטות ציינו כי מדובר בביצוע עבירות במספר רב של קטינות רכות בשנים, ובמספר רב של הזדמנויות. העבירות בוצעו במהלך שעות הלימוד, בכיתה הומה ילדים, מורה וסייעת, "בתעוזה רבה וללא עכבות. המעשים המיוחסים לנאשם מלמדים על העדר שליטה בדחפיו המיניים ועל מסוכנותו לציבור בכלל, ולקטינות בפרט, נכתב.