שתי תצפיתניות מהצפון, רב"ט יובל עסיס מקרית ים וסמל נועה מלכה מנהריה, היו שותפות בשבוע שעבר לסיכול הברחת סמים גדולה מלבנון לישראל, בשיתוף שוטרי יחידת יג"ל (יחידת גבול לבנון). השתיים, חיילות ותיקות בתפקיד, ציינו בשיחה למיינט קריות, כי הן מרגישות גאווה בכך שהן מגינות על הבית.
2 צפייה בגלריה
יובל עסיס (מימין) ונועה מלכה
יובל עסיס (מימין) ונועה מלכה
יובל עסיס (מימין) ונועה מלכה
(צילום: דו"צ)
במהלך שירותן הצבאי לקחו השתיים חלק בכמה אירועים ביטחוניים לאורך הגבול, מול חיזבאללה. בין השאר היו שותפות למתיחות בעת מבצע "בין המצרים", שהסתיים בירי טיל נ"ט של ארגון החיזבאללה שהחטיא את המטרה, המתיחות לאחר חיסול קאסם סולימאני וההתרעה האחרונה בגבול לבנון, בקיץ האחרון, שהסתיימה גם היא בשני ניסיונות כושלים של החיזבאללה לפגוע בחיילי צה"ל.
רב"ט עסיס (19), בוגרת בית הספר רבין בקרית ים, היא הצעירה במשפחה. יש לה אח בן 33 ואחות בת 27. סמל מלכה (20), בוגרת בית הספר שחקים בנהריה, היא הבכורה. יש לה אח קטן, והיא עומדת להשתחרר משירות סדיר בעוד חודש.
מלכה הגיעה ליחידה לגמרי במקרה, לאחר ששובצה לתפקיד בסיום הטירונות. רב"ט עסיס, לעומת זאת, ביקשה להגיע לתפקיד. שתיהן התמודדו עם תדמית אפורה של התפקיד. מלכה: "בנות לא רצו לשרת בתפקיד הזה. חשבו שהוא משעמם, שלא ממש תורמים. חושבות שהתפקיד הוא רק לשבת מול המסך, אבל למעשה אנחנו תורמות המון ובמיוחד בתקופות של מתיחות, אוחזות את השטח".
מה משמעות "אוחזות"?
"אנחנו עם היד על הדופק. מגיעות לחמ"ל, למשמרת, מחוללות את האירוע, אנחנו חלק משמעותי ממה שקורה לאורך הגבול".
2 צפייה בגלריה
הסם שנתפס בגבול
הסם שנתפס בגבול
הסם שנתפס בגבול
(צילום: דו"צ)
ביום שישי לפני שבועיים, בשעות הבוקר המוקדמות, בעקבות התראה שהתקבלה על ניסיון להבריח סמים לישראל, החלה מלכה במעקב, שעיקרו היה בצד הישראלי של הגבול. "קיבלנו מידע שהולכת להתבצע הברחה. הצלחתי לזהות את החשוד, בצד הישראלי, בגזרת ברעם, וכיוונתי את הכוחות לכיוונו. אחרי שעה וחצי יובל החליפה אותי במשמרת, והיא אחזה בעיקר בצד הלבנוני".
עסיס: "החלפתי את נועה, שחפפה אותי, וקיבלתי את כל המידע. זיהיתי את הרכב בצד לבנון מגיע לכיוון הגדר, ואז ראיתי אדם שירד ממנו. כיוונתי את הכוחות למקום המפגש, והם סיכלו את ההברחה. הכוחות היו חייבים תמונה מלאה על מה שקורה בשני צדי הגבול".
במבצע המשולב של צה"ל והמשטרה נתפסו 12 ק"ג של חומר החשוד כחשיש.
המשפחות והחברים, מספרות התצפיתניות, תומכים וגאים בהן ובדרכן. מלכה: "אנשים למדו את חשיבות התפקיד, מבינים שאנחנו תורמות לביטחון הצפון. התפקיד הוא להגן על התושבים, ואנחנו בהחלט תורמות. אני אומרת לבנות שחוששות מהתפקיד, שלא יחששו, זה שווה את הכל לשרת פה".
עסיס: "יש חשיבות רבה לתפקיד הזה. אני באמת מאמינה כי אנחנו שומרות על תושבי הצפון, ולדעתי יותר ויותר אנשים מבינים את זה".
פורסם לראשונה: 07:32, 18.02.21