"כבר עברתי דבר או שניים בחיי ואני יודע שיש עליות וירידות ושאנחנו בסופו של דבר מנצחים", אמר אורי ירמיאס בבוקר שאחרי ליל המהומות בעכו, במהלכו הוצתו שני עסקים בבעלותו, מסעדת אורי בורי ומלון האפנדי הסמוך אליה.
5 צפייה בגלריה
רחובות עכו בוערים
רחובות עכו בוערים
רחובות עכו בוערים
(צילום: שרון צור)
הרשתות החברתיות הוצפו בסרטונים, שבהם נראו מפגינים רצים ברחובות ומיידים אבנים, חלקם אוחזים בכלי נשק. את עיקר הפגיעות ספגו נכסים בבעלות יהודית.
אורי ירמיאס הוא אחד הסמלים המובהקים של החיים המשותפים בעיר והידיעה עשתה את דרכה במהירות לכותרות. "כבר עברתי דבר או שניים בחיי ואני יודע שיש עליות וירידות ושאנחנו בסופו של דבר מנצחים", אמר אורי ירמיאס ל-mynet קריות בבוקר שאחרי ליל המהומות בעכו.

5 צפייה בגלריה
אורי בורי
אורי בורי
"פתאום הגיעו כמה חבר'ה החלו לשבור את חלונות המסעדה". אורי ירמיאס
(צילום: נחום סגל)
מי זה אנחנו?
"אני והאנשים הטובים מסביבי. יש לי עובדים מעולים ומשפחה מעולה, אני לא לבד. אם הייתי לבד, הייתי הולך לאיבוד. אני נתמך על ידי רבים כל כך, משני המגזרים, ואני יודע שבסופו של דבר ננצח".
כשהחלו המהומות שהה אורי ירמיאס במסעדה שלו, עם רעייתו יעל ואחת מבנותיהם. "היתה לי תחושה לא טובה", הוא אמר. "שמעתי שיש מהומות בחלק אחר של העיר, אבל לא האמנתי. פתאום הגיעו כמה חבר'ה החלו לשבור את חלונות המסעדה והסתלקו. חשבתי שבזה נגמר, אבל בסביבות 22:00 קיבלתי הודעה שניסו לשרוף את מלון האפנדי.
5 צפייה בגלריה
מסעדת אורי בורי עולה באש
מסעדת אורי בורי עולה באש
מסעדת אורי בורי עולה באש
(צילום: דוברות המשטרה)
"אשתי נשארה במסעדה ואני רצתי למלון כדי לטפל בשריפה. היו אנשים בתוך הבניין ועשינו פעולות לחלץ אותם, מבלי שהבנתי בדיוק איפה, כמה ולמה. השכנים מהסביבה הקרובה נחלצו לעזרתנו, גם במסעדה וגם במלון. לכולם היה אכפת והם סייעו לנו בכל מה שניתן לסייע. היינו שקועים שם כשפתאום הודיעו לי שהציתו את המסעדה. רציתי לשם והצלחתי להציל חלק דברים, לצמצם נזקים. הנזק לא יפה ולא נחמד, אבל אני מאמין שנתגבר. זו לא שאלה של 'אם' אלא 'מתי'".

הצתות בשכונות

ההפגנה החלה בסמוך לכיכר כנפאני בהשתתפות מספר רב של אנשים, והתפתחה להתכתשות עם המשטרה שהלכה בעקבות הצעירים לעיר העתיקה.
5 צפייה בגלריה
רחובות עכו בוערים
רחובות עכו בוערים
שוטרים ברחובות עכו
(צילום: שרון צור)
האירועים שיצאו מכלל שליטה הצליחו לערער את מרקם היחסים בין תושבי העיר עכו, מרקם שנטווה לאורך שנים. תושבים יהודים זועמים עמדו ברחובות המומים ולא מאמינים. "עשרות שנים של ניסיון לחיות ביחד ירדדו הלילה לתימהון. היתה כאן התקפה ברוטלית של ערבים נגד יהודים".
ירמיאס עדיין לא הספיק לערוך ספירת מלאי, אבל שני אתרי התיירות שבנה בעכו ושיצרו לעצמם מוניטין בעולם, לא נשרפו כליל, והוא מבטיח שהנזק בר תיקון. ולא רק הנזק הפיזי: "חיזקו אותי הטלפונים שקיבלתי מאדהם ג'מאל סגן ראש העירייה ועוד רבים אחרים מהמגזר, שבאו לראות ולשמוע ולעודד.
"עם כל הנזק שספגנו, זה בהחלט מעודד לראות שהשכנים עזרו והיתה רוח טובה. אני חושב שצריך מאוד להיזהר ולהימנע מלהאשים את כל האוכלוסייה. אצלנו ואצל כולם יש טובים ויש רעים. וברגע שמשלחים את הרסן, וחלק מהאוכלוסייה מתוסכלת ויש אנשים רעים, ככה זה נראה.
5 צפייה בגלריה
רחובות עכו בוערים
רחובות עכו בוערים
תושבי עכו יצאו לרחובות
(צילום: שרון צור)
"אני לא יודע לגבי הנכסים האחרים בעכו שהוצתו, אבל אני משער שאם למישהו היה תכנון, הוא היה בורר לעצמו בעיקר את הנכסים של היהודים. אז אורי בורי הגיע לחדשות, הם השיגו מה שהם רצו. כל מניאק יכול להצית אש, בשביל להצית אש צריך להיות לא טיפש ולא חכם, צריך רק קופסת גפרורים".

"זה בומרנג"

גם אחרי לילה ללא שינה, וכשהוא מוצף במבול של טלפונים תומכים מהארץ ומחו"ל, הוא נשמע אופטימי: "היום אני מתחיל לשפץ את המבנים, מיד לאחר ביקור השמאי. את יודעת איזה שיר שרים בשריפות כאלה? 'ישמחו השמאים'. לא איבדתי שום תקווה, לא בעכו ולא באנשים של עכו.
"בכל חברה יש אנשים טובים ורעים ובמקרה הזה האנשים הרעים השיגו איזשהו הישג למשנתם, אבל אני חושב שזה בומרנג. כי בסופו של דבר אין לנו שום ברירה אחרת אלא לחזק את הקשר בינינו והעובדה שאנשים מהמובילים בעיר, משני המגזרים, מחזקים אותי. אני בטוח שנשרוד את זה. אולי ייקח קצת זמן, ואולי יש שבר באמון אבל אני לא חושב שמותר לנו לתת לרעים לנצח".
פורסם לראשונה: 15:28, 12.05.21