בימים האחרונים הוצפה הרשת בעקבות תיעוד של תושבת הצפון בחי פארק בקרית מוצקין - שלושה סוסי פוני ומספר גמלים שנאלצו לשאת את המבקרים ללא הפסקות עקב עומס המבקרים.
7 צפייה בגלריה
בעלי חיים בחי פארק
בעלי חיים בחי פארק
לביאה הותקפה על ידי אריה ומתה
(צילום:באדיבות 'תנו לחיות לחיות')
עם פרסום הסרטון ב-ynet הגישה עמותת 'תנו לחיות לחיות' בבית משפט השלום בחיפה בקשה לצו מניעה זמני נגד הפעלת אתר הרכיבה במקום, ונגד הכנסת בעלי חיים חדשים, "בעקבות תנאי אחזקה ומחיה ירודים של עשרות בעלי חיים בגן החיות במוצקין שחיים בזוהמה, חוסר איוורור, חולי והרעבה", לשון הבקשה. מרשת המתנ"סים נמסר: "התקבלה הנחיה להפסיק באופן מיידי את הפעילות המדוברת עד לבירור העניין".
בעמותה מצפים כעת להחלטת בית המשפט בדבר מתן צו המניעה הזמני, שתינתן ב-11 באפריל, ונערכים לקראת תביעה שתוגש בימים הקרובים.
7 צפייה בגלריה
בריכת הפינגווינים
בריכת הפינגווינים
בריכת הפינגווינים בחי פארק
(צילום: פרטי)
עו"ד שחר אהרוני, המנהלת את התביעה מטעם העמותה, טענה: "פנו אלינו עובדי חי פארק לשעבר שביקשו לספר על מה שקורה בגן החיות. הם העלו טענות על אווירה קשה של אילוף קשוח, על מצב של מעט מאוד מטפלים על כל גן החיות, על חיות לא מטופלות, וזה רק מקצת הדברים".
במהלך השנים עוקבים בעמותה אחר המתרחש במקום, ומדי פעם דורשים לחשוף בפניהם את הדוחות מביקורים של גורמים מקצועיים מטעם משרד החקלאות והווטרינר הרשותי, ד"ר דוד דדיה.
יעל ארקין, מנכ"לית העמותה: "יש לנו בקשות חופש מידע ובהן נתונים מדאיגים שקיבלנו מהחי פארק. פנינו לבית המשפט על מנת לסגור את הפעילות באתר הרכיבה, המופעל באמצעות זכיין, ולא להכניס בעלי חיים חדשים עד שהמקום יעמוד בתקנות של צער בעלי חיים, וזו גם מטרת התביעה שתוגש".
7 צפייה בגלריה
בעלי חיים בחי פארק
בעלי חיים בחי פארק
מבקרים האכילו את בעלי החיים
(צילום: באדיבות 'תנו לחיות לחיות')

"תמותה ברמה שלא אמורה להיות"

למיינט קריות נודע, כי במהלך חודש מרץ עזב הווטרינר של החי פארק את עבודתו. לדברי עובדים במקום, בימים האחרונים סיים את עבודתו גם מטפל ותיק האחראי על הזוחלים, ומטפל נוסף נמצא בימים אלה בהליכי שימוע לפני פיטורים. אורן גולדברג, מנהל החי פארק בתשע השנים האחרונות, פוטר אף הוא לאחרונה, ובחי פארק פרסמו כי הם מגייסים עובדים חדשים, בהם וטרינר, מטפל ומנקה למשרה מלאה.
7 צפייה בגלריה
בעלי חיים בחי פארק
בעלי חיים בחי פארק
שרשראות פצעו גמלים
(צילום: באדיבות 'תנו לחיות לחיות')
את גן החיות מנהל כבר שנים ארוכות יגאל פדידה, עובד ברשת המתנ"סים, שממשיך לשמש בתפקידו על אף שהואשם באוקטובר 2019 בשורה של עבירות חמורות, בהן לקיחת שוחד, מרמה, הפרת אמונים, הלבנת הון, רישום כוזב ושיבוש מהלכי משפט. בתגובה על האישומים טען אז סניגורו, עו"ד יובל זמר: "מדובר במסכת של שקרים שרקמו יחד חורשי רעתו של יגאל פדידה, מתוך מניעים הידועים לנו, וייחשפו במהלך המשפט".
השבוע סיפר אחד העובדים בגן: "הבעיה הכי קשה של החי פארק זו ההתנהלות של המקום. אין מספיק מטפלים, לגן חיות בסדר גודל הזה צריכים כ-15 מטפלים, כיום יש בו רק חמישה מטפלים בפועל ומטפל אחראי שנאלץ בעצמו לטפל, וזה לא מספיק, זה אפילו לא מינימום".
לא פעם פנו העובדים, לטענתם, בבקשה להגדיל את מספר המטפלים. "בכל פעם הייתה תגובה קבועה - אין לכך תקציב. המפסידים הגדולים הם בעלי החיים, שנשארים עם מענה מינימלי, ולפעמים גם מתים, ככל הנראה בגלל חוסר טיפול, וכמובן המטפלים שקורסים תחת הנטל וכואבים על החיות".
7 צפייה בגלריה
שריפה בכלוב הקופים
שריפה בכלוב הקופים
קופי טמרין נשרפו למוות
(צילום: באדיבות החי פארק)
עו"ד אהרוני: "מבקרים בחי פארק שאינם גורמי מקצוע יוכלו אולי להבחין במקרי קיצון, אולם יש מקרים רבים נוספים בהם עוברים על תקנות משרד החקלאות וחוק צער בעלי חיים, שקשורים לתנאים בסיסיים שחייב על פי החוק".

אריה הרג לביאה

לבית המשפט צירפה 'תנו לחיות לחיות' דוחות מביקוריו של ד"ר דדיה במקום על אירועים חריגים במהלך השנים האחרונות, בהם בעלי חיים מצאו את מותם בנסיבות קשות לכאורה. עו"ד אהרוני: "כשקיבלנו את הביקורות לפני כמה חודשים, הרגשנו שמשהו מריח לא טוב, ואני מתכוונת לתמותה של חיות ברמה שלא אמורה להיות".
רק בשנה שעברה, כפי הנטען בבקשה למתן צו מניעה, אירע מקרה חמור, כאשר רגלה של הלביאה נתקעה בדלתות התצוגה, וכתוצאה מהבהלה של הלביאה, האריה תקף אותה והרג אותה. עובד שנכח באירוע: "מבקרים הזעיקו מטפלים, אבל המקום ענק, ויש בו מעט מטפלים. עד שהגיע מטפל לאירוע, הלביאה כבר הותקפה ומתה. אם היו מספיק מטפלים, יכלו אולי להציל אותה".
בעניין תנאי הפעילות של סוסי הפוני, צירפה העמותה תצהיר המבהיר כי בניגוד ל׳סידור העבודה׳ של הסוסים שנמסר לעמותה, לפיו סוסי הפוני אמורים היו לעבוד בין השעות 09:30 ל-12:30 בלבד, הם עבדו עד לשעה 14:00 לפחות וככל הנראה אף מאוחר מכך. כל זאת ללא מנוחה כנדרש, ללא מים ומזון זמינים ובהיעדר תנאי מחיה מינימליים הנדרשים בחוק.
עוד עולה מהבקשה, כי לפני מספר חודשים, שלושה קופי טמרין מזן נכחד נספו בשריפה שפרצה בעקבות קצר חשמלי בכלוב שלהם. "גורמים מקצועיים הזהירו שהמבנים של הקופים לא תקינים, ואז אירעה השריפה, שאולי היתה נמנעת. יש מקרים של בעלי חיים כל כך קשים שאני סוחב איתי עד היום", סיפר עובד במקום. "היו שני מקרים שונים שבהם קופים מתו כתוצאה מהרפס, שזו מחלה קטלנית לקופים שמועברת מאנשים שמאכילים את החיות בחטיפים".
7 צפייה בגלריה
בעלי חיים בחי פארק
בעלי חיים בחי פארק
קופים מתו מנגיף ההרפס
(צילום: באדיבות 'תנו לחיות לחיות')
"בביקורת באוקטובר 2020 נמצאה צפיפות בעכבריה ובקרנטינת העופות. בעכבריה נצפה גם חוסר באוורור, בדומה לנחשיה. אצל קופי הקפוצ'ין לא היה צל מספיק. בכלובי הטמרין לא נמנע מגע בין הקופים למבקרים", נאמר בבקשה. "בעלי חיים הואכלו על ידי המבקרים בחטיפים המזיקים לבריאותם, ובנוסף שליחת ידיים של המבקרים לכלובים והטרדה מתמשכת של בעלי החיים".

"סכנת חיים"

מלבד האירוע האחרון, חושפת העמותה בבקשתה לבית המשפט פרטי מידע שהועברו לה לטענתה בחודשים האחרונים, בהם תיעוד של אזורי מחיה מלוכלכים ומוזנחים של בעלי החיים, התעללות מתמשכת לטענתה מצד המבקרים בארנבונים ללא צוות שישגיח, זוהמה באזור המחיה של התנינים והתוכים, המואכלים בחטיפים על ידי הקהל, ומקרי מוות שנגרמו, על פי הנטען, ככל הנראה מהשארת בעלי החיים בתא אחד עם בעל חיים תוקפני. "בפינת הארנבות נצפו כ-40 הורים וילדים אשר משכו באוזניהן ורגליהן של הארנבות, ללא כל עובד שיווסת את העומס וידאג לשלומן של הארנבות", נטען בבקשה.
כך למשל, טענה העמותה, שאחד היעלים מצא את מותו בפארק לפני מספר חודשים לאחר שהותקף על ידי יעל אחר, ולמור נמצא, לטענתה, מת כשעל גופו סימני הכשה. בבקשה צוין: "בביקורת מחודש יולי נמצאו שני למורים במצב גופני ירוד, עם נשירת פרווה חזקה, לא ברור אם זה מהמים הלא נקיים מהאגם או מהסטרס, בעלי חיים נוספים נמצאו חולים במחלת הסקביאס, כלמידיה, מצב של רזון קיצוני או מלאים בפרעושים. אחרים הועמדו בסכנת חיים בשל הימצאותם בתא עם בעל חיים תוקפני".
7 צפייה בגלריה
בעלי חיים בחי פארק
בעלי חיים בחי פארק
"פינת הרכיבה זה המקום הכי נורא בגן"
(צילום: באדיבות 'תנו לחיות לחיות')
"יש ראשיות ששמים על הגמלים רק לרכיבה", הסביר עובד בגן החיות. "אצלנו הם עם זה כמעט כל הזמן על הראש, כי קשה לרתום אותם. יש להם שרשראות כבדות שפוצעות אותם. פינת הרכיבה זה המקום הכי נורא בגן".

"בעלי חיים נעלמים באורח פתע"

לפי הנטען בבקשה, אחת לכמה חודשים נעלמים בעלי חיים מגן החיות, על כך מעידים הדוחות מביקורים במקום. עו"ד אהרוני: "ניתן לראות בדוחות מקרים שבהם נעלם ברבור שחור, ולא ברור מה קרה איתו, היתה גניבה של קופה, ועוד מקרים מוזרים".
עובד במקום מחזק את הטענות: "פעם נגנבה קופה, אחר כך נעלמו ברבורים. היו גניבות של תוכים, למור שנעלם באורח פלא. העובדים סופרים בבוקר את בעלי החיים: אם לא שמים לב שנעלמה חיה, היא כנראה לא תשוב".
"בעלי חיים אחרים נגנבו או ברחו", טענו בעמותה. "ביולי האחרון נגנבה נקבת טמרין גולדין. באפריל 2018 "לא נמצא" ברבור שחור, "כנראה השקנאי אכל אותו". במתחם העיזים ובנחשייה חוסר אוורור, שקתות גמלים לא נקיות ובעלי החיים מוחזקים באופן שוטף בתנאי צפיפות, זוהמה וסכנה מתמדת. מדובר בהפרות רבות בפרקי זמן קצרים, וסביר להניח שיש הפרות חמורות נוספות, חלקן גורמות לפציעות, מוות וסבל של בעלי החיים".
ממשרד החקלאות נמסר: "מפקחי המשרד מבצעים ביקורות באופן תדיר במשקים ופינות חי ברחבי הארץ, ובהם גם בחי פארק. בביקורות שערך המשרד בפינת החי נמצאו ליקויים שונים, והמקום הונחה לתקנם. דוחות הביקורת הועברו לפינת החי, כמו גם לווטרינר הרשותי, שאמון על מעקב והמשך טיפול. המשרד ימשיך לבצע ביקורות במקום ככל שיידרש. יצוין כי הפיקוח במקום הוא בשיתוף פעולה עם מפקחי רשות הטבע והגנים".
מנהל גן החיות, יגאל פדידה, סירב להגיב לטענות והפנה אותנו לקבלת תגובה מרשת המתנ"סים.

תגובת רשת המתנ"סים:

"רשת המתנ"סים מפעילה את החי פארק יותר מ-20 שנה, וגן החיות מפוקח ומבוקר באופן רציף, בין היתר על ידי משרד החקלאות ורשות הטבע והגנים. הטענות חסרות כל יסוד, ונראה כי מקורן ברכילות. הווטרינר סיים את עבודתו לפני מספר ימים, וכעת הרשת עוסקת באיתור וטרינר מתאים, ועד אז מקבלת מענה שוטף ויומיומי מהווטרינר העירוני.
"בנוגע לתלונות עובדים, הרשת אינה מכירה תלונות כאלה. ככל שיש עובדים החשים בקושי, הם מוזמנים לפנות לגורמים המתאימים למתן מענה. נושא כוח האדם מצוי בסמכות ועדת כוח אדם. החלטה בדבר קבלת עובדים ו/או סיום העסקתם נעשית לאחר תהליך מסודר, על פי הנוהל כנדרש מגוף ציבורי. ההחלטות אינן בסמכותו של מנהל כזה או אחר ברשת. עם זאת, כמובן שהדברים נעשים תוך שיח מתמיד עם המנהלים ובהתאם לצרכים השונים.
"נושא הטיפול בבעלי החיים מצוי בפיקוח ובקרה של הרגולטור. פעילות הרכיבה על סוסי פוני וגמלים מבוצעת באמצעות זכיין, חברת 'זולא'. במהלך חופשת הפסח, הרשת קיבלה תלונות בנושא. הרשת פעלה באופן מיידי והורתה לזכיין לעצור את הפעילות, והיא ממשיכה בבירור מול הגורמים הרלוונטיים".

תגובת חברת 'זולא':

עו"ד אלדד בן הרוש, המייצג את חברת זולא תיירות ופנאי בע"מ, מסביר: "זולא היא חברה פרטית בבעלות דינה פדידה, אשתו של יגאל פדידה, שזכתה בזכיינות להפעלת הקיוסק. מתחם הרכיבה מופעל על ידי זולא, אבל רשת המתנ"סים היא האחראית על המקום. יש עובד מטעם זולא שמפעיל את המקום, אך כפוף להוראת הרשת, גם הכרטיסים הנמכרים נכנסים לרשת, שמעבירה תשלום עבור הפעלת המקום".
פורסם לראשונה: 08:13, 09.04.21