עבור רבים, טיסה לחו"ל היא תמצית החופש, פתח לעולם חדש. אך עבור לא מעט ישראלים, ואנשי צוות אוויר בפרט, היא לעיתים הופכת לזירת התנגשות לא נעימה. "הישראלי המכוער", נוסע המתפרע ושובר את כללי ההתנהגות המקובלים, הוא כבר מזמן לא תופעה שולית, אלא אתגר גובר שעמו מתמודדות חברות התעופה ברחבי העולם, ובישראל בפרט.
התנהגויות אלו, הנעות מאי-ציות להוראות ועד לאלימות, אינן רק מטרד אלא סכנה בטיחותית של ממש, המצריכה התייחסות חוקית ואכיפה מחמירה.
קראו גם:
שוקולד ואיומים
בעיית התנהגות הישראלים במטוסים אינה חדשה - ויש המתארכים אותה עם פתיחת שוק התעופה לתחרות בסוף שנות ה-90, וכניסתן של חברות הלואו-קוסט לארץ, מה שמסמל את תחילת העידן שבו כל אדם ומכל ישוב יכול להרשות לעצמו לרכוש כרטיס טיסה.
מי לא זוכר את "טיסת השוקולד" מפברואר 2015? באירוע מפורסם זה, במהלך טיסת ישראייר מנמל התעופה בן גוריון לווארנה בבולגריה, התפתח עימות סביב מכירת חפיסת שוקולד פטורה ממכס. נוסעת ובני משפחתה תקפו מילולית דייל שסירב למכור להם את השוקולד, ואף החלו להטיח בו קללות ואיומים. התיעוד של האירוע הופץ ברשתות החברתיות, הפך לתופעת שיימינג ועורר דיון ציבורי נרחב על תופעת 'הישראלי המכוער' והתנהגות ישראלים בחו"ל.
לאחר הטיסה הזו, אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, התייחס למה שאירע ואמר כי "תופעת האלימות של נוסעים כלפי צוות הטיסה הולכת וגוברת, ואף מצוינת בדו"ח של יאט"א (ארגון חברות התעופה הבינלאומי). תפקידנו לעשות הכל כדי למגר התופעה, בראש ובראשונה בהיבט הבטיחותי כלפי הנוסעים והציוד בטיסה".
שיכורים ומתפרעים
ואכן, מאז תקופת הקורונה, בעיית ההתנהגות של תיירים ישראלים – הן במטוסים והן ביעדי תיירות – הפכה לבעיה בולטת ורחבת היקף עוד יותר. ניסיונות חוזרים ונשנים לפתוח דלתות מטוס במהלך טיסה, עישון במטוס והתנהגות אלימה הם רק חלק מהעבירות שהפכו בשנים האחרונות ל'אתגר הצומח ביותר של חברות התעופה'.
אורית פסטרנק מתל אביב, הייתה דיילת בטיסת 'וויז־אייר' שיצאה באפריל 2023 מנמל התעופה בן גוריון לאיטליה, ומספרת ל"ידיעות תקשורת" על האירוע המטריד: "הטיסה המריאה באיחור של כשעתיים לאחר שנוסעים התפרעו במטוס. היו כמה נוסעים שהשתכרו – הם עלו למטוס כבר בגילופין אחרי טעימות רבות בדיוטי פרי בארץ. כמה מהם רבו עם הצוות והתנהגו בצורה חריגה עוד לפני ההמראה, מה שגרם לעיכוב משמעותי.
"הפרסר (מנהל השירות בטיסה) ביקש מהם להפסיק לשתות, והם צחקו עליו. הוא החרים להם את האלכוהול, ואז הם התחילו לצעוק ולהתפרע. בשלב מסוים, שוטרים עלו למטוס והורידו את הנוסעים שגרמו לעיכוב בהמראה, והם לא הורשו לטוס לארץ המגף".
ופסטרנק ממשיכה: "חשבנו שזה נגמר, אבל לקראת הנחיתה, גילינו כמה נוסעים נוספים, שלא קשורים לקודמים, שעישנו סיגריה אלקטרונית במטוס – למרות האיסור. הפרסר ביקש מהם להפסיק, וכשביקש מהם את הדרכונים שלהם – הם סירבו לתת לו אותם. הנוסעים החליפו בגדים וברחו בין כל שאר הנוחתים, והספיקו להימלט לפני שהמשטרה האיטלקית הגיעה".
בארה"ב תלכו לכלא
תופעת הנוסעים המתפרעים צברה תאוצה משמעותית מאז תקופת הקורונה. יאט"א דיווח על כ-10,000 מקרים של התנהגויות בלתי הולמות במטוסים בשנה החולפת, עלייה דרמטית לעומת פחות מ-2,000 תקריות דומות בשנת 2019. כדי להתמודד עם אתגר גובר זה, קיימים חוקים ותקנות המנסים להסדיר את ההתנהגות במרחב האווירי.
לדוגמה, בארצות הברית, התנהגותם של נוסעים מתפרעים בזמן טיסה עלולה לעלות להם בשנה עד חמש שנות מאסר, במקרה של הרשעה. חוק הטייס בישראל קובע כי כל אדם בכלי טיס חייב לציית להוראת הקברניט או איש צוות מטעמו, שניתנה לשם הבטחת בטיחות כלי הטיס, נוסעיו, אנשי הצוות או המטען שבו וביטחונם.
ולכן - בישראל, המצב שונה במקצת. בכל הקשור לטרור, קיים צוות אבטחה ייעודי של חברות התעופה הישראליות. יחידת "אופק", הנמצאת מאחורי הקלעים, אחראית להוציא לפועל את דרישות האבטחה של השב"כ בכל הנוגע לטיסות של ארבע חברות התעופה הישראליות – אל על, ישראייר, ארקיע ואייר חיפה – מנמלי תעופה ברחבי העולם.
גורם מוסמך ברשות שדות התעופה מספר ל"ידיעות תקשורת", כי "גם אם נמצא מאבטח ישראלי על הטיסה עצמה – הוא אחראי לאבטח נגד טרור. במקרה של נוסע שמתנהג לא יפה, כמו במקרה של טיסת השוקולד, המאבטח החשאי (אם נמצא במטוס) מונחה לא להתערב, כי זה חושף אותו".
אותו גורם אף מגלה שבכירים מכל חברות התעופה הישראליות כבר פנו לרשות התעופה האזרחית בבקשה להרחיב את סל אמצעי האכיפה העומד בפני דיילים. הסיבה לכך היא שהחוק בישראל עדיין מוגבל, ואין לדיילים סמכות לבצע מעצר מנהלי לאדם המתפרע בטיסה.
עם זאת, רשות התעופה האזרחית בארץ לוקחת את הנושא ברצינות, ובודקת את האפשרות לעדכן את החוק לרמה של אכיפה הנהוגה כיום בארצות הברית, אם צריך, אף לעצור אדם עם אזיקים. אך עד שזה יקרה, כולנו מן הסתם נמתין עוד כמה שנים.
הסנקציות של חברות התעופה
רשימה שחורה (Black List) - רשימת נוסעים שאותם חברת התעופה מונעת מלטוס עמה בעתיד, באופן זמני או קבוע. זהו צעד דרסטי, אך כזה שנועד להגן על ביטחון הנוסעים והצוות ועל שלמות הרכוש, וכן להרתיע אחרים מלהתנהג בצורה דומה. במקרים חמורים, כמו תקיפה פיזית של איש צוות או נוסע אחר, ניסיונות לפתוח דלתות מטוס במהלך טיסה, או סיכון ממשי לביטחון הטיסה, חברת התעופה לא תהסס להשתמש בכלי זה.
הגשת תביעות נזיקין - במקרה שנגרם נזק לרכוש המטוס, או אם התנהגות הנוסע הובילה לעיכובים משמעותיים, לשיבוש בלוח הטיסות או להוצאות בלתי צפויות (כמו נחיתת חירום), חברת התעופה יכולה להגיש תביעת נזיקין אזרחית נגד הנוסע על מנת לכסות את ההפסדים שנגרמו לה.
החרמת פריטים - במקרים של הפרה של כללי הבטיחות (כמו עישון במטוס), חברת התעופה רשאית להחרים פריטים אסורים.
דיווח לרשויות - מעבר להגשת תלונה למשטרה, חברות התעופה נוהגות לדווח על מקרים חמורים לרשויות התעופה האזרחיות בארצות שונות, מה שעשוי להשפיע על יכולתו של הנוסע לטוס גם בחברות תעופה אחרות.




