כמי שהחלה את דרכה בעולם החינוך, יעל בן דוד לא יכלה לשאת מקרים של אטימות וחוסר צדק, ככל הנראה זה מה שדחף אותה לעשות הסבה ללימודי משפטים, לסיים בהצטיינות יתרה ולהתבלט כעורכת דין מומחית לענייני משפחה וכמגשרת. בימים אלו היא מקדמת יחד עם בן זוגה מרכזים לייעוץ זוגי ומשפחתי, במקביל להשלמת "מאסטר" ב- NLP: "אם יש אפשרות להציל את התא המשפחתי - בעיניי זה מעל לכל", היא מסבירה, "עוד לפני שלב בית המשפט אני רוצה לתת כלים מעצימים לזוגות - ובעיקר לנשים.

2 צפייה בגלריה
 עו"ד יעל בן דוד
 עו"ד יעל בן דוד
עו"ד יעל בן דוד
(צילום: שרון צור)

בהתאם לכך נראה שעורכת הדין החיפאית יעל בן דוד בהחלט צועדת בדרך הזו, דרך שהחלה עבורה עוד בימיה כאשת חינוך. היא מספרת כי בלא מעט מקרים מצאה את עצמה נחלצה לעזרת משפחות של תלמידים, ייעצה וסייעה להן בהתנהלות מול גורמים רשמיים.
"תוך כדי שייעצתי לאותן משפחות, כתבתי מכתבים וייצגתי אותם מול מערכות", מספרת עו"ד בן דוד, "הגיע השלב בו הרגשתי שיש לי כישורים שאוכל לתרגם אותם לעולם המשפט. ובאמת כבר מהשיעור הראשון בלימודי המשפטים עם השופט גוטובניק התאהבתי במקצוע. ובכל שנה סיימתי בהצטיינות. הבנתי שעם היכולות שלי אני אוכל לעשות המון בתחום הזה על מנת לשנות את פני החברה".
כיום עו"ד בן דוד היא בעלת משרד עו״ד עצמאי ומגשרת מוסמכת. שמה הולך לפניה בתחום דיני המשפחה כשבנוסף היא גם מרצה לענייני מקרקעין ועוסקת בחוזים. הרזומה שלה כולל תואר ראשון (LL.B) במשפטים אותו סיימה בהצטיינות יתרה ותואר שני מאוניברסיטת חיפה במינהל ציבורי למנהלים. כמו כן היא חברה בוועדה לקידום נשים בלשכת עורכי הדין מחוז חיפה, ומתנדבת כמנטורית בעמותת יוזמות עתיד לנשות עסקים – מפתיחת העסק עד להצלחה. בנוסף, בן דוד היא בוגרת המיזם של עיריית חיפה "השמיעי את קולך", ליצירת מנהיגות נשית משותפת לקידום נשים ושוויון מגדרי בקהילה.
יחד עם בן זוגה הוכשרה בן דוד כיועצת זוגית ומתאמת הורים, והשניים מקדמים מיזם להקמת מרכזים לייעוץ זוגי ומשפחתי והעצמה אישית. בני הזוג הכינו תכנית סדורה שבה בעצם מתכננים להקים מרכז בכל שכונה בעיר ולשם כך הכינו תכנית עיסקית כדי לקבל את התמיכה של הרשות המקומית. כמי ששואפת להרחיב את יכולותיה בתחום הטיפול וההדרכה, ניגשה עו"ד בן דוד ללימודי מאסטר NLP.

2 צפייה בגלריה
 עו"ד יעל בן דוד
 עו"ד יעל בן דוד
עו"ד יעל בן דוד
(צילום: שרון צור)

ספרי לנו על מרכזי הייעוץ שבכוונתך להקים.
"אלו מרכזים שלמעשה ישמשו כבית לזוגות ולמשפחה, המקום יהיה מרחב בטוח בו יוכלו לשוחח על הבעיות ולקבל הכוונה ועזרה. המפגשים יסובסדו על ידי העיריות והיישובים ובכך ישמרו ויעצימו את התא הזוגי והמשפחתי, מתוך הבנה שהרשות המקומית מרוויחה מכך שתושביה מאושרים ובעלי איכות חיים גבוהה".
זוג שנמצא במשבר ובדרך לגירושין, מה ההבדל עבורו בין המרכז לבין הליך יישוב סכסוך שניתן מהמדינה?
"במרכז ההליך הוא טיפולי של עד 10 מפגשים ובמקרים חריגים אפילו 20, בעוד שההליך של המדינה הוא רק ארבעה מפגשים ומנוהל על ידי עו״ס ולא יועצים זוגיים.
בקילומטראז' הציבורי המרשים שלך בולטת אג'נדה ברורה של קידום נשים והעצמתן. למה חשוב לך להדגיש אותן גם במרכז שנועד לתמיכה זוגית? אין חשש מתחושת אי שוויון בין הצדדים?
"אני מאמינה שכשהאשה מועצמת, הזוגיות חזקה יותר. מניסיוני כשהאשה חזקה, הגבר גם רואה אותה אחרת באופן חיובי, ולזוגיות שלהם נוסף רובד מחזק. מעבר לזה אני בעד קידום נשי, ורואה באופן כללי שיש צורך בכך. רואה נשים שהן לא במקום שהן אמורות להיות בו, ובמרכז המתוכנן הנשים תוכלנה למצוא ליווי ותמיכה למיצוי היכולות שלהן".
לדברי עו"ד בן דוד, הרבה פעמים עורכי הדין מסתנוורים מהצורך או היכולת לנצח."יש צורך בפתרון לשעת המשבר - לא בנצחון, ותמיד יש צ'אנס עד הרגע האחרון".

תארי לנו איך נראית פגישה ראשונה עם זוג ששוקל להפרד.
"הדבר הראשון שאני בודקת הוא האם קיימת אפשרות להגיע לשלום בית ולהציל את הנישואים, למרות המחלוקות. השאלות שלי הן פחות שגרתיות כמו איפה הייתה נקודת השבר ומדוע והאם יש עדיין תשוקה ביניהם. אם אני מתרשמת שניתן עדיין להציל את הזוגיות שלהם, אני אפנה אותם לייעוץ, כי הצלת הנישואים עדיפה על גירושים".

ככלל איך היית מגדירה את עצמך כעורכת דין?
"אני לביאה שנלחמת עבור הלקוחות שלי, על מנת שיזכו לצדק. גם אם התיק מאוד מורכב, אני צוללת פנימה, מפרקת ומרכיבה אותו מחדש או פונה להסכמי גישור וחוזרת עם התוצאה הטובה ביותר עבורם. לזה אני גם מצרפת את היכולת שלי לתפור פתרונות קסם לכל סיטואציה. כי כפי שכבר אמרתי בעבר, אני לא יכולה לישון בשקט כל עוד הצדק לא יוצא לאור".

יעל בן דוד עו״ד ומגשרת
Yael ben david Law & mediation office
שד׳ פל ים 8 א׳ בניין אשל 1, חלונות הסיטי קומה 2, חיפה.
טלפון: 04-6071610
פקס: 04-6071601
מייל: yaelblawyer@gmail.com

מוגש מטעם עו"ד יעל בן דוד