לכל אחד מאיתנו צריך להיות במגירה ייפוי כוח מתמשך". במשרדה המשפחתי המצליח של עורכת הדין איריס טנצר בנהריה, גושן טנצר ושות', יש תעודות ומכתבי הערכה רבים שמלמדים על התחום המשפטי הרגיש מאוד שבו בחרה לעסוק, להתמחות ולהכשיר עורכי דין אחרים - ייפוי כוח מתמשך. "זה תחום שונה, שמצריך הכלה ורגישות יוצאת דופן. צריכה להיות אמפתיה, הבנה והקשבה, לתת מענה מלא לכבודו ורצונו של האדם".
עו"ד טנצר (52), מוכרת היטב בקליקת עורכי הדין בצפון ובלשכת עורכי הדין. היא כבר 28 שנים עורכת דין, נשואה לעו"ד טל טנצר והם הורים לשלושה ילדים, שניים מהם קצינים בצה"ל. את המשרד הקים וייסד האב, עו"ד מנחם גושן, ואחיה התאום, עו"ד גלעד גושן אף הוא חלק מהמשרד. במשרד עובדים כעת עשרה עורכי דין.

1 צפייה בגלריה
עו״ד איריס טנצר
עו״ד איריס טנצר
עו״ד איריס טנצר
(צילום: לילי צישנבסקי)

עו"ד טנצר גדלה בירושלים, כשאביה למד משפטים ועבד במשרד עורכי דין ירושלמי ולאחר מכן כששבו לצפון, אביה פתח את המשרד בנהריה. כילדה גילתה ענין בתחום המשפטי, "היה לי ברור מגיל צעיר שזה הכיוון וזה התפתח כשהתחלתי לחשוב על העתיד שלי".
לאחר לימודי המשפטים, עבדה כמובן במשרד המשפחתי שמתמחה בנזיקין, אך עם השנים, חשה רצון להתפתח לתחומים אחרים. לפני כשבע שנים החלה לעסוק בתחום משפטי חדש יחסית, חלופות נוספות למינוי אפוטרופוס בבית המשפט ובעיקר 'ייפוי כוח מתמשך', היא גילתה ענין - והפכה עד מהרה, לעורכת דין מובילה ומוערכת בתחום הזה. "הקולגות והחברים יודעים שאני מתארת את השינוי הזה "כזוגיות השנייה בקריירה".
ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי המאפשר לכל בגיר בישראל לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד – כשחלילה הוא לא יוכל לטפל בכך בעצמו. מדובר בכלי משפטי מהפכני שמגשים, לדברי עו"ד טנצר, הלכה ולמעשה את זכות האדם לחירות ולכבוד.
היא נחשפה לתחום במסגרת ההכשרות שעוברים עורכי דין. "עברתי את ההכשרה כמו הרבה מאוד עורכי דין. חלקם הניחו את התעודה בצד, אך אני גיליתי בכך ענין רב, לאט לאט עד שהגעתי למצב שבו אני מתמחה רק בזה. התחלתי להישאב לתחום הזה כשאני נוטשת את תחום הנזיקין, כי להבנתי, אינך יכול להתעסק במספר תחומים ולהיות טוב. רציתי להתמקצע בתחום ולהיות מצוינת". מאז אגב, היא אחת המרצות המבוקשות בתחום ומרצה גם בלשכת עורכי הדין בנושא.
במשרד המשפחתי פרגנו ותמכו. "קיבלו את זה יפה מאוד כי הכנסתי תחום חדש למשרד. כולם הבינו שכדי להיות טוב צריך להתמקצע בזה. זה תחום חדש ודברים מתחדשים ומשתנים, תוך כדי תנועה ולכן חשוב להיות ממוקד ומעודכן לאורך כל הדרך".
מסמך משפטי נוסף שנקרא 'מסמך הבעת רצון' קיבל תאוצה בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר, בהם נחטפו ונהרגו הוריהם של ילדים קטנים. מסמך משפטי זה מאפשר להורה של קטין לציין מי יהיה האפוטרופוס שיחליף אותו בעתיד במקרה בו הוא לא יוכל לתפקד ולדאוג לילדיו.
עו"ד טנצר פעילה מאוד בלשכת עורכי הדין במישור המחוזי ובמישור הארצי. בין היתר היא מרכזת אקדמית את ההשתלמויות בתחום ייפוי כוח מתמשך. כמי שפועלת לקידום התחום בלשכה, מונתה באחרונה ליו"ר (במשותף) הועדה הארצית לייפוי כוח מתמשך. היא גם מרבה להרצות בפורומים והשתלמויות שונים. "אני פעילה מאוד בלשכה אך אין לי שאיפות פוליטיות. השאיפות שלי הן לקדם ולהתקדם בתחום בו אני עוסקת. הפעילות בתחום זה באה ממקום של שליחות בלבד, במטרה לתת מענה ולשמור על כבודו ורצונו של כל אדם המאבד את כשירותו הקוגניטיבית".
לדבריה, מדובר באחד המסמכים המשפטיים החשובים ביותר שהביאו לתודעה ציבורית, חברתית ומשפטית. "חשוב לי להיות שגרירה של מסמך משפטי זה ולקדמו בכל מקום בו ניתן להשמיע את קולי בנושא. למשל, כל מתמודד נפש זקוק לייפוי כוח מתמשך. מסמך זה, מאפשר הגנה על כבודם של מתמודדי נפש ומעניק להם הזדמנות להבטיח כי רצונם יכובד גם כאשר יהיו בהתקף פסיכוטי ויאבדו את כשירותם".
מקרה מענין שקרה לה: הגיע אליה לקוח אשר אחיו מונה כמיופה כוחו בשל תחילת דמנציה שלקה בה. אלא שלאחר טיפול רפואי מצבו הקוגניטיבי התייצב והוא גילה כי אחיו מעל בכספיו. "אותו לקוח ביקש להחזיר לעצמו את החירות. באמצעות חוות דעת רפואית, המעידה שהוא כשיר וצלול ביטלתי את הפעלת ייפוי הכוח ואת ייפוי הכוח כולו והחזרתי לו את החופש לדאוג לענייניו בעצמו. הוא אמר לי עם דמעות בעיניו , 'אני לא יודע איך להודות לך'. זה מקרה שנותן משמעות למה שאני עושה".

פרטי התקשרות:
משרד עוה״ד גושן טנצר ושות׳
טל משרד: 049927418
איריס טנצר נייד: 0542252573
פייסבוק - ייפוי כוח מתמשך -
עו״ד איריס טנצר



מוגש מטעם עו"ד איריס טנצר
פורסם לראשונה: 12:57, 28.02.24