בימים הקרובים יתחילו בבית החולים רמב"ם בחיפה בחלק השני של הניסוי בבני אדם בבדיקת התרופה לקורונה 'מזקיור' של חברת בונוס ביוגרופ. זאת, לאור ההצלחה בניסוי הראשון שנערך בבית החולים. בניסוי הראשון, תשעה חולי קורונה מתוך תשעה במצב קשה, שהיו רגע לפני חיבורם להנשמה מלאכותית, קיבלו את התרופה, החלימו בתוך ימים אחדים ושוחררו לבתיהם.
3 צפייה בגלריה
"עבדנו לילות כימים". במעבדה של ביוגרופ
"עבדנו לילות כימים". במעבדה של ביוגרופ
"עבדנו לילות כימים". במעבדה של ביוגרופ
(צילום: אלעד גרשגורן)
מנהל המחקר והפיתוח בחברה הוא דרור בן דוד (44), דוקטור למדעי הרפואה, תושב קריית מוצקין: "לאחר שנה קשה, שבה כל אחד מאיתנו נתן את כל מה שיש לו, אנו מרגישים סיפוק אדיר, ומרגישים שעשינו את הבלתי ייאמן".
האחראי על המחקר בבית החולים רמב"ם, ד"ר שאדי חמוד, סגן מנהל מחלקה פנימית ומנהל יחידת המחקר בבית החולים: "היינו שותפים להרבה מחקרים שניסו למצוא תרופה לקורונה, חלקם חדשים וחלקם תכשירים קיימים, אבל הטיפול הזה של 'מזנקיור' - לא היה כמותו. התרופה תוקפת גם את הנגיף וגם מקטינה את התהליך הדלקתי, והתוצאות היו מדהימות. בתוך זמן קצר מאז ניתנת התרופה, ימים בודדים, החולים שהיו במצב קשה ועל סף הנשמה החלימו. המטופלים הרגישו שנעשה להם נס, והצוות הרפואי כמוהם, כולם דיברו במונחים של נס'".

משככים את הדלקת

חברת בונוס ביוגרופ מחיפה עוסקת בהנדסת רקמות וברפואה תאית, על ידי שימוש בתאים המופקים מרקמת שומן של המטופל. מאז הוקמה לפני כעשור על ידי ד"ר שי מרצקי, עסקה החברה בפיתוח של שתלי עצם חיים, כלומר החברה מייצרת מחוץ לגוף החולה רקמת עצם אנושית חיה מתאיו שלו, המיועדת למטופלים הסובלים מחסרי עצם, שברים מורכבים והידללות עצמות.
3 צפייה בגלריה
מתקדמים לניסוי בעוד 50 חולים. צוות ביוגרופ
מתקדמים לניסוי בעוד 50 חולים. צוות ביוגרופ
מתקדמים לניסוי בעוד 50 חולים. צוות ביוגרופ
(צילום: אלעד גרשגורן)
עם התפשטות נגיף הקורונה, בזכות היכולת לגדל ולשפעל תאים אנושיים, החלו לעבוד בחברה על פיתוח תרופה לטיפול בחולי קורונה. ד"ר בן דוד: "ראינו שרוב חולי הקורונה נפטרו בעיקר מסיבוכים של דלקת ריאות. הקורונה היה הטריגר למחלה, במהלכה התרחשה תגובה חיסונית חריפה. התרופה מזנקיור היא תרחיף של תאים משופעלים שמוזרקים אל הווריד של המטופלים, מגיעים אל הריאות, ותודות לתכונותיהם שאנו מגבירים, משככים את הדלקת המקומית וכך מאפשרים לגופו של החולה להתאושש ולהחלים".
לאחר ניסויים במעבדה ובבעלי חיים, שהסתיימו בהצלחה, התקבלו האישורים לתחילת הניסויים הקליניים. "הניסוי בבני אדם התחיל כבר בינואר ברמב"ם. הטיפול ניתן לחולים קשים, ממש לפני שהם מגיעים למצב של הרדמה והנשמה. חולים אלו מאופיינים ברמות חמצן נמוכות מאוד בדמם, מדדי דלקת גבוהים מאוד, והם תלויים בתמיכה נשימתית. למעשה אלו מטופלים שכל הפתרונות הקונבנציונליים כבר לא נותנים להם מענה".
3 צפייה בגלריה
"זה נראה כמו נס". ד"ר דרור בן דוד
"זה נראה כמו נס". ד"ר דרור בן דוד
"זה נראה כמו נס". ד"ר דרור בן דוד
(צילום: אלעד גרשגורן)
פרנציס קלאודי (62) מחיפה, אחד מהחולים שקיבלו את הטיפול הניסיוני: "עשו לי צילום חזה והתברר כי 20% מהריאות עם קורונה קשה, התחלתי להיעזר בקבלת חמצן, ומצבי הלך והחמיר". כשהוצעה לו התרופה הניסיונית, לא התלבט. "כעבור ארבעה ימים מקבלת התרופה התחלתי להרגיש שיפור. אחרי עשרה ימים כבר הייתי בחוץ, כמו נס. יצאתי מבית החולים ונתתי להם תרומה על כך שנתנו לי את החיים במתנה".
הניסוי כלל עשרה חולים. ד"ר בן דוד: "התרופה ניתנה בשלוש מנות, ונדהמנו לראות כי החולים השתחררו מבית החולים כשהם בריאים, יום אחד לאחר גמר מתן התרופה. זה היה נראה כמו נס, כמו קסם, התוצאה הייתה יוצאת מן הכלל, גם הרופאים מתלהבים ומתרגשים מהתוצאות. 
"תשעה מטופלים שיפרו את המדדים, השתחררו מהאשפוז וחזרו לשגרת חייהם, ומטופל אחד נפטר. הרופא המטפל סיפר על אישה מבוגרת שיום אחרי גמר מתן התרופה קמה מהמיטה והחלה להתאמן ליד המיטה, לאחר ימים רבים שלא יכלה לקום".
בשבוע שעבר התקבל האישור להמשיך בשלב הבא של הניסוי, בו יטופלו 50 חולים נוספים.
האם יש תחושת החמצה, שהתרופה לא יצאה קודם לכן?
"בארץ כרגע התחלואה מקורונה נמצאת ברמה נמוכה, אבל עדיין יש חולים שמתאשפזים. אני חושב שליצור תרופה כזו מאפס תוך פחות משנה, לבצע את כל הניסויים והבדיקות המקדימות ולקבל את כל האישורים הדרושים, זה משהו שלוקח בתקופה רגילה הרבה יותר זמן. בתקופת הקורונה הכירו בנו כמפעל חיוני, עבדנו לילות כימים, גם הרופאים והרגולטור התגייסו כדי לעזור לנו".
קלאודי: "שני האנשים שהיו לידי במחלקה וסירבו להשתתף במחקר ולקבל את התרופה, נפטרו".
בן דוד: "כעת אנחנו גם מסתכלים קדימה ומתחילים ליצור קשרים עם מרכזים רפואיים באירופה ובצפון אמריקה שעדיין נמצאים בשיאה של מגפת הקורונה. בנוסף, אנו יודעים שהתרופה שפיתחנו יכולה לטפל גם בסערת ציטוקינים ומצוקה נשימתית הנגרמות בשל דלקת ריאות שאינה קשורה בהכרך לקורונה, אלא יכולה להיגרם גם משפעת וממחלות נוספות".
פורסם לראשונה: 09:26, 06.07.21