ממבט ראשון היה קשה להבין מה התרחש בחדר הניתוח של ד"ר אלי קקיאשוילי במרכז הרפואי בגליל, ביום שלישי בבוקר. במרכז החדר שכב אדם מורדם, מכוסה מכף רגל עד ראש. מעליו ארבע זרועות אימתניות, ולידו אח אחד שישב, במרחק ביטחון מהמנותח. בצד השני של החדר ישב איש מול מיקרוסקופ ענק, הביט בעניין במה שקורה בתוך עיניות המכשיר, בעוד ידיו מפעילות שתי זרועות הדומות לידיים מלאכותיות. ובמקביל, הרגל לוחצת ומשחררת סוג של דוושה, כמו מצמד של רכב. מסך ענק הקרין לכל הנוכחים בחדר הניתוח את הקרביים של האיש שעל שולחן הניתוחים, תוך כדי שכמה זרועות עושות את דרכן לתוך חלל הבטן של האיש, צורבות, חתוכות, פותחות.
3 צפייה בגלריה
הרובוט בפעולה, השבוע במרכז הרפואי לגליל
הרובוט בפעולה, השבוע במרכז הרפואי לגליל
הרובוט בפעולה, השבוע במרכז הרפואי לגליל
(צילום: גיל נחושתן)
התמונה הכללית מתבררת אט אט: האיש ליד המיקרוסקופ הוא למעשה המנתח, ד"ר אלי קקיאשוילי, הידיים שלו מפעילות את רובוט הניתוחים 'דה וינצ'י', סטודנטים עומדים בצדי החדר ומביטים בפלא הטכנולוגי, בעוד המנתח מסביר להם כל צעד שהוא עושה, בעזרת הזרועות של הרובוט, לתוך הבטן של המנותח.
העובדה שבמרכז הרפואי לגליל מציגים את פעילות הרובוט הניתוחי כהגעת הקדמה לפריפריה, רק ממחישה עד כמה הפריפריה עדיין רחוקה ממרכז העניינים גם בשנת 2022. ברמב"ם עושים כבר שנים ניתוח כזה, שלא לדבר על מרכז הארץ.

ניתוח בחינם

ולמרות זאת, הגעת רובוט הניתוחים למרכז הרפואי לגליל, שמשרת אוכלוסייה של 600 אלף תושבים, היא בשורה של ממש. ד"ר קקיאשוילי השתלם בטכנולוגיה הזו בקנדה כבר בשנת 2008. בהמשך זה הגיע לארץ ושימש בעיקר לניתוחים אורולוגיים וגינקולוגיים, ומאז שנת 2013 הוא מהווה כלי ניתוחי מקובל בבתי חולים בישראל.
ד"ר קקיאשוילי: "יש לרובוט המון יתרונות. קודם כל, המנתח יושב ולא עומד. כשמדובר בניתוחים ארוכים, של 6 עד 8 שעות, זה משמעותי. הרובוט לא מתעייף, וכמובן שזה משפיע על התפוקה, על כמות הניתוחים שאנחנו מסוגלים לבצע. אנחנו רואים את התמונה בתלת מימד, שזה שיפור לעומת הניתוחים הזעיר פולשני שבוצעו עד כה באמצעות לפרוסקופיה. אנחנו עושים שימוש ב-4 זרועות, שכל אחת מבצעת פעולה אחרת - תפיסה, חיתוך, צריבה, אחזקה. זה כלי משמעותי".
3 צפייה בגלריה
ד"ר אלי קקיאשווילי
ד"ר אלי קקיאשווילי
קמים מהמיטה למחרת. ד"ר אלי קקיאשווילי
(צילום: גיל נחושתן)
לדברי ד"ר קקיאשוילי, בשיטת הלפרוסקופיה אפשר לעשות ניתוח מורכב ביום, באמצעות הרובוט אפשר גם שניים. נכון להיום, הסטנדרט בבית החולים בנהריה הוא שני ניתוחי רובוט ביום.
הניתוחים פה הם בתשלום?
"אנחנו בית חולים ממשלתי, וברור שזה בחינם. יש מקומות שניתוחים כאלה מתבצעים תמורת תשלום. מי שמחליט מי יעבור איזה סוג של ניתוח זה אנחנו, הכירורגים, לפי מצב החולה".
מה הניתוח הכי מורכב שאפשר לבצע עם הרובוט?
"ניתוח לבלב, שיכול להימשך עד 9 שעות".

בלי סיבוכים

מה היתרון לחולה מכך שהוא מנותח עם הרובוט?
"ההחלמה הרבה יותר מהירה. אתה רואה אנשים שנותחו בעזרת הרובוט ולמחרת כבר קמים מהמיטה, עם הרבה פחות כאבים. יש גם פחות סיבוכים בעקבות ניתוחים עם רובוט".
ביום שלישי ביצע ד"ר קקיאשוילי ניתוח בקע מורכב, שנמשך כשעה וחצי, וצוות "ידיעות הצפון" הוזמן לחזות ולתעד אותו. במהלך הניתוח הסביר המנתח כל צעד שעשה, את כל התהליך. הסטודנטים שבאו לראות וללמוד הקשיבו קשב רב לדבריו. אולי במרכז הארץ ניתוחים כאלו הם מזמן שגרה, אבל בנהריה זה עדיין הליך חדש, וכולם רוצים לראות את ביצועי ה'צעצוע' החדש.
במהלך השנים, מציין ד"ר קקיאשוילי, התפתחה 'מלחמת עולם' בין תומכים הניתוחים ברובוט ותומכי הלפרוסקופיה, שיטה נוספת לניתוח זעיר פולשני. בספרות המקצועית, כל צד מראה את הפלוסים והמינוסים של כל שיטה, כאשר המינוס הגדול של הרובוט הוא כמובן מחירו הגבוה. למרות החיסרון הזה, הוא אומר, היתרונות של הרובוט כה רבים, שאין לו ספק שבסופו של דבר, בשל עקומת הלמידה שלו, שמשפרת ביצועים כל הזמן, הרובוט יהפוך לכלי המרכזי לביצוע ניתוחים זעיר פולשניים.
3 צפייה בגלריה
הרובוט בפעולה, השבוע במרכז הרפואי לגליל
הרובוט בפעולה, השבוע במרכז הרפואי לגליל
הרובוט בפעולה, השבוע במרכז הרפואי לגליל
(צילום: גיל נחושתן)
אתה רואה את היום שבו גם אתה תהיה מיותר?
"בהחלט יכול להיות. הטכנולוגיה הזו כבר נבחנת, מדברים על חדר ניתוח שכולו רובוטי, החל מהאחיות, המרדימים והמנתח. אני מאמין שאנחנו לא רחוקים מהתסריט הזה, אולי בעוד 50 שנה הרובוטים יעשו את כל העבודה".
ד"ר אלי קקיאשווילי, יליד גיאורגיה, בן 51 מקרית ים, נשוי + 3, משמש מנהל מחלקת כירורגיה א' במרכז הרפואי לגליל, מומחה בכירורגיה כללית ומומחה בעל שם עולמי בניתוחי מערכת העיכול בגישה רובוטית. בנוסף, הוא נבחר לאחרונה לעמוד בראש התא הישראלי של האיגוד העולמי TUGS, הכולל 3,000 רופאים מתחום מערכת העיכול העליונה מכל העולם. יש לו ניסיון מקצועי של 25 שנה בתחום הכירורגי, עם דגש על כירורגיה דחופה, ניתוחי כבד, לבלב ודרכי מרה, וכירורגיה אונקולוגית של מערכת העיכול.

לבלב וכבד

לאחר סיום ההתמחות בכירורגיה כללית בביה"ח רמב"ם, יצא ד"ר קקיאשווילי להשתלמות של שש שנים באוניברסיטת טורונטו ואוניברסיטת מק'גיל. במהלך ההשתלמות, לצד עיסוק בכירורגיה אונקולוגית וכירורגיה של הכבד בגישה תת פולשנית, הוא עסק גם בתחום השתלות איברים, עם דגש על לבלב וכבד.
לאור ניסיונו הרב, הוזמן במהלך השנים להשתלמויות רבות נוספות במרכזים רפואיים מובילים בעולם, ובין השאר עשה השתלמות קלינית בכירורגיה רובוטית בהונג קונג ובדרום קוריאה, הנחשבות למרכזים בינלאומיים מובילים בתחום זה.
במערך הרפואה הכירורגי האירופאי והישראלי נחשב ד"ר קקיאשווילי לאחד הראשונים שביצעו ניתוחים של מערכת העיכול בגישה רובוטית (כבד ודרכי מרה, לבלב, קיבה, המעי הגס והמעי הדק), עוד הרבה לפני שהרובוט הגיע לנהריה.
"כל מה שהמנתח עושה, הרובוט משחזר ב-100 אחוז, והוא גם יכול לבטל את הרעד של המנתח, מה שמייעל עוד יותר את השילוב בין האדם והמכונה. הטכנולוגיה הזו של הרובוט גם מאפשרת עבודה ללא מגבלות, תוך מניעת שחיקה של כירורגים, שסובלים מעומס פיזי ונפשי. הרובוט מאפשר לתושבי הגליל והצפון כולו לקבל טיפול ברמה הגבוהה ביותר עם הטכנולוגיה המתקדמת ביותר".
הרובוט, שעלותו כ-10 מיליון שקל, נרכש כבר לפני מספר חודשים על ידי עמותת הידידים של המרכז הרפואי לגליל במטרה לבצע ניתוחים כירורגיים חדשניים עבור תושבי הצפון. אולם במשרד הבריאות הוחלט לא לאשר את הפעלתו עד שבית החולים יציג תוכנית סדורה וכלכלית להפעלתו. בדיון שהתקיים בסוף אוקטובר 2021 בוועדת הבריאות של הכנסת, מסר מנכ"ל בית החולים, פרופ' מסעד ברהום: "כמעט גרמו לי להיות עבריין, אבל אני אדם טוב שלא מוכן לקחת את החוק לידיים ולהפעיל רובוט בניגוד לדעת המשרד. בכל מחוז הצפון אין רובוט אחד, למרות שבמחוז יש 1.4 מיליון תושבים, והמרכז הרפואי לגליל מעניק שירותים ל-600 אלף תושבים. בסופו של דבר, לאחר לחץ ציבורי ופוליטי, אושרה הפעלת הרובוט אצלנו".

2.5 מיליון ניתוחים בעולם

הרובוט דה וינצ'י מיוצר בארה"ב הברית בעמק הסיליקון. הטכנולוגיה מתפתחת ומשתכללת כבר 20 שנה, והיום הוא חזית הטכנולוגיה הכירורגית בניתוחים זעיר פולשניים. רוב בתי החולים בישראל מפעילים את הרובוט דה-וינצ'י, וברחבי העולם בוצעו השנה כ-2.5 מיליון ניתוחים, לא רק בניתוחים אונקולוגיים גדולים אלא גם בניתוחים פשוטים יותר, תוך צמצום סיכונים, קיצור זמן החלמה וביצוע הליך ממוקד ויעיל יותר.
ניתוח רובוטי הוא הליך כירורגי המאפשר ניתוח דרך מספר חתכים קטנים. המערכת נשלטת לחלוטין על ידי הרופא המנתח. הרובוט מתרגם את תנועותיו וממקסם את יכולותיו בעזרת מערכת ראייה תלת ממדית ומוגדלת בעלת רזולוציה גבוהה (HD), ובאמצעות זרועות קטנות עם מפרקים המאפשרות תנועות משופרות יחסית ליד האנושית - יכולת המוטורית מדויקת של שימוש בכלים קטנטנים שמתכופפים ומסתובבים הרבה יותר מכף היד האנושית. יכולות אלו מאפשרות למנתח לבצע ניתוחים שגרתיים ומורכבים כאחד, תוך הקטנת סיכונים לחולה.