המלחמה והטיפול במאות חולי קורונה בישראל ובעולם חיזקה את חשיבות השמירה ההדוקה על הצוותים המטפלים. עד היום התגלו לא מעט מקרי הדבקה של צוותי רפואה חיוניים בנגיף במהלך הטיפול מה שהצריך בידוד והרחקה של אנשי הצוות הנדבקים ופגיעה ביכולת התפקודית של מחלקות הקורונה.
כדי לאפשר הגנה חזקה וטובה יותר על הצוותים המטפלים, חברו מספר חברות ישראליות מובילות יחד עם מומחים מנוסים מהמרכז הרפואי כרמל מקבוצת הכללית על פיתוח ישראלי חדשני המגן על הצוותים הרפואיים מפני הקורונה ומאפשר שימוש בטוח במכונות הנשמה לא פולשניות עבור החולים.

2 צפייה בגלריה
מערכת המנדף הנשימתי המוצבת בביה"ח כרמל
מערכת המנדף הנשימתי המוצבת בביה"ח כרמל
מערכת המנדף הנשימתי המוצבת בביה"ח כרמל
(צילום: אלי דדון)

2 צפייה בגלריה
מומחי כרמל ד"ר אורי סגול פרופ' יוחאי אדיר וד"ר אריק עדן ביחידה לטיפול נמרץ בכרמל
מומחי כרמל ד"ר אורי סגול פרופ' יוחאי אדיר וד"ר אריק עדן ביחידה לטיפול נמרץ בכרמל
מומחי כרמל ד"ר אורי סגול פרופ' יוחאי אדיר וד"ר אריק עדן ביחידה לטיפול נמרץ בכרמל
(צילום: אלי דדון)
בצוות המומחים של המרכז הרפואי כרמל שותפים ד"ר אורי סגול מנהל מחלקת קורונה 1 מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה, ובעל ניסיון רב בפיתוח סטרטאפים בתחום הרפואה.
דר' אריק עדן מנהל מחלקת קורונה 2 ומנהל היחידה לטיפול נמרץ נשימתי בבית החולים כרמל ופרופ' יוחאי אדיר מנהל מכון הריאות בכרמל ויו״ר האיגוד הישראלי למחלות ריאה.
החברה הישראלית 'תמר ניב' פיתחה את מערכת מיגון לצוותים הרפואיים מפני נגיף הקורונה. מדובר במערכת חדשנית המאפשרת שימוש בטוח במכונות הנשמה לא פולשניות עבור חולי קורונה. הפיתוח, שמיושם כבר בבית החולים כרמל מאפשר טיפול בטוח, נוח, יעיל ואפקטיבי במספר מטופלים במקביל תוך מיגון הצוותים הרפואיים.
ד"ר אורי סגול וד"ר אריק עדן מציינים כי השימוש במערכת נעשה בהתאם להנחיות משרד הבריאות, לפיהן הטיפול בחולי קורונה עם אי ספיקה נשימתית יבוצע בסביבה מוגנת. זאת מאחר ואחת הבעיות המרכזיות של הטיפול בקורונה הוא הידבקות אנשי הצוות הרפואי בבתי החולים. מיגונם הוא חלק בלתי נפרד במלחמה שמנהלת מדינת ישראל נגד נגיף הקורונה.
פרופ יוחאי אדיר, מנהל מכון הריאות בכרמל ומומחה בינלאומי בתחום מחלות דרכי הריאה, מעדכן כי: "המנדף האישי הינו שילוב של מערכת סינון אוויר היונקת את האוויר סביב החולה בסדרי גודל שהיו קיימים עד היום רק בחדרים נקיים של תעשיית ההייטק, וסוכך (חופה) המבדיל בין החולה ובין הצוות המטפל. היישום בבית חולים מאפשר כיום שימוש בעת ובעונה אחת באותה מערכת סינון עבור שני חולים במקביל אשר לכל אחד מהם סוכך משלו ונבחנת אפשרות להרחבה לחולים נוספים ".
ד"ר אורי סגול, מנהל מחלקת קורונה 1 בכרמל, שקיבל וטיפל בחולי הקורונה הראשונים שהגיעו לכרמל מסביר: "כבר בטיפול בחולים הראשונים הבנו כי הטפול באמצעים לא פולשניים כמו חמצן במערכות זרימה מתוחכמות יש חשש להפצת הנגיף לסביבת החולה וסכון הצוות המטפל. יתרונה הגדול של המערכת החדשה הוא ביכולת שלה לבודד בין החולה ובין הצוות המטפל ולהעניק לחולה תמיכה נשימתית לא פולשנית. התמיכה הפולשנית כרוכה בשעור סיבוכים גבוה , וכל התערבות קלה יותר שמטיבה עם החולה אך לא מסכנת את הצוות היא מאוד נחוצה".
הפיתוח המהיר של המערכת התאפשר בזכותם של המהנדסים, המומחים למכשור רפואי והצוות הרפואי שבימים רגילים הינם עובדי חברת תמר רובוטיקה, המפתחת מערכת רובוטית חדשנית לניתוחי מוח. משקיעי החברה, ביניהם חברת מבטח שמיר בשליטת מאיר שמיר, אישרו את הרתמות כוח האדם הייחודי של החברה למטרה הראויה של מיגון הצוותים הרפואיים מפני מגפת הקורונה. החברה הוקמה על ידי פרופסור משה שהם, ד"ר הדס זיסו, מנהלת הפיתוח של החברה ונעם חסידוב, מנכ"ל החברה.