משרד הבריאות פרסם השבוע את הדו"ח השנתי של התוכנית הלאומית למדדי איכות לשנת 2019 ולפיהם מדורג מרכז רפואי כרמל מקבוצת הכללית במקום הראשון באיכות בתי החולים בישראל בציון המושלם של 10. תכנית המדדים הלאומיים של משרד הבריאות, הושקה לפני שבע שנים, והיא מודדת תהליכים מרכזיים הקובעים את איכות הטיפול בתחומים מרכזיים ומדרגת את המרכזים הרפואיים לפי ביצועיה והכל במטרה לעודד את הצוותים והמחלקות לשפר את האיכות הרפואית באופן מתמיד.

4 צפייה בגלריה
בית חולים כרמל
בית חולים כרמל
בית חולים כרמל
(צילום: אלי דדון)

4 צפייה בגלריה
חדר ניתוח כרמל
חדר ניתוח כרמל
חדר ניתוח כרמל
(צילום: אלי דדון)

מנהל המרכז הרפואי כרמל, ד"ר אבי גולדברג, אומר כי שום תהליך איכות משמעותי בבית החולים אינו יכול להתקיים ללא עבודת צוות הכוללת רופאים, אחיות, אנשי מקצועות הבריאות וכלל המערכים התומכים בטיפול בחולים שהם רבים מאוד. "כדי להגיע להישג כה גבוה נדרשת רמה גבוהה של מחויבות מצד כולם. לכל אחד בצוות המטפל יש חשיבות להצלחה. אני גאה בצוותים שלנו לכל אורך שדרת העשייה בבית החולים העושים לילות כימים כדי להעניק את הטיפול הבטוח והאיכותי ביותר. אני רוצה להודות גם למערך האיכות שמקפיד לעקוב אחרי הביצועים ולשקף אותם לצוותים כדי לקדם עשייה איכותית".

4 צפייה בגלריה
ד"ר אבי גולדברג, מנהל בית החולים כרמל
ד"ר אבי גולדברג, מנהל בית החולים כרמל
ד"ר אבי גולדברג, מנהל בית החולים כרמל
(צילום: אלי דדון)

התוכנית הלאומית למדדי האיכות של משרד הבריאות מדרגת את בתי החולים מאז 2012 על סמך מדדים רפואיים שונים, כמו אופן הטיפול במצבים קריטיים כמו אוטם בשרירי הלב או שבץ מוחי ובמצבים רבים אחרים. בין היתר נמדדים הזמנים בין ההגעה לבית החולים לתחילת הצנתור לאחר אוטם שריר הלב, מהירות ביצוע בדיקות דימות קריטיות להחלטות טיפוליות, זמן ההמתנה במחלקות לרפואה דחופה זמן המתנה לניתוח שבר בצוואר הירך ועוד. דגש רב ניתן לעמידה ביעדי מניעת זיהומים, הדורש מבתי החולים מתן טיפול אנטיביוטי מניעתי לפני ניתוחים ומניעת זיהומים נרכשים.
ד"ר תמר עציוני-פרידמן, שהתמנתה לאחרונה לתפקיד מנהלת מערך האיכות ובטיחות המטופל במקומה של ד"ר שרון אלרעי פרייס שמונתה לתפקיד ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, אומרת כי: "מיקום ביה"ח במקום הראשון במדדי האיכות הלאומיים הינו תוצאה של עבודת צוות של כל הסקטורים השונים בבית החולים, רפואה, סיעוד, מקצועות הבריאות, המעבדות, בית המרקחת, דימות, מחשוב, משק ומנהל, כולם יחד עובדים כמו קונצרט מסונכרן היטב ותורמים למנגינת האיכות, וזאת בניצוח צוות מערך האיכות שמשקיע ימים כלילות בעבודה שאינה נגמרת. דוגמא טובה הינה תהליכי העבודה שבוצעו במחלקה לרפואה דחופה שכללו צוותים של סיעוד, רפואה, דימות ושינוע, תוך שימוש בטכנולוגיה המסייעת לניטור זמני ההמתנה, והובילו לשיפור באיכות וזמינות הטיפול. בנוסף נבנו צוותים רב מקצועיים לתגובה מהירה במצבים קריטיים שהובילו גם הם לטיפול מהיר ואיכותי יותר המשפר את תוצאות הטיפול ומוריד תוצאות לא צפויות ותמותה. חשוב להדגיש כי השמירה על עמידה במדדי האיכות נמשכת לאורך כל תקופת הקורונה ואיכות הטיפול לא נפגמה למרות העיסוק הגובר בקורונה:

4 צפייה בגלריה
ד"ר תמר עציוני
ד"ר תמר עציוני
ד"ר תמר עציוני-פרידמן
(צילום: אלי דדון)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אומר כי התחרות מהווה תמריץ למצוינות. "היעדים של מדדי האיכות מתעדכנים מדי שנה ומאתגרים את נותני השירות לקיים תכנית שיפור איכות שנתית. המדידה ההשוואתית בין המוסדות השונים היא מקור לתחרותיות חיובית ובונה, והיא תמריץ למצוינות והישגיות".
לביה"ח כרמל שזכה במקום הראשון בקטגוריית בתי החולים הגדולים מצטרפים עוד שני בתי חולים מובילים מקבוצת הכללית בית החולים בלינסון בקטגוריית מרכזי על, ובית החולים בית רבקה בקטגוריית בתי החולים הגריאטריים.
מנכ"ל הכללית פרופ' אהוד דוידסון אומר כי "אני שמח כי גם בשנת 2019 בתי החולים של הכללית ממשיכים להוביל. הישגים אלו הנמשכים על פני שנים רצופות מגיעים בזכות מחויבות הצוותים, הצבת תחום האיכות הרפואית בראש סדר העדיפויות ובמתן משאבים ליישום תכניות איכות. ברכות לצוותים הרפואיים בכל בתי החולים של הכללית ".
מנהל כרמל, ד"ר אבי גולדברג, סיכם את הצלחת ביה"ח במדדים הלאומיים ואמר: "אני גאה לעמוד בראש מרכז רפואי בו צוות מקצועי ונחוש, בזכותו הגענו להישגים נהדרים אלו. דו"ח מדדי האיכות של משרד הבריאות משקף לציבור בישראל את מה שאלפי המטופלים שלנו רואים בכל יום במסדרונות כרמל, צוות רפואי מקצוען ומסור למטופלים ולמשפחותיהם . אנו נמשיך לפרוץ דרך ולהיות מהמובילים באיכות ובטיחות המטופל בישראל תוך עמידה בסטנדרטים הרפואיים הגבוהים ביותר".