הקדמה קצרה על חוק הירושה הישראלי
חוק הירושה הישראלי קובע כי במידה והמנוח השאיר אחריו צוואה בתוקף, כלומר, צוואה כתובה או כזו שנאמרה בעל פה בתנאים מסוימים ולכן קיבלה תוקף משפטי, חייבת להתקיים כלשונה. אנחנו נחזור על הפרטים, צוואה בתוקף תהיה כזו במידה והתקיימו התנאים הבאים:
1. אם הצוואה נכתבה מרצונו החופשי של המנוח ויש לכך הוכחה. למשל, אם עורך דין חתם עליה, אם זו הוקראה בפני שני עדים היכולים לאשר כי הצוואה נכתבה מרצונו החופשי של המנוח וכן הלאה. אגב, העדים לא יכולים להיות קרובי משפחה.
2. אם הצוואה נאמרה לשני עדים בעל פה שעה שהמנוח היה בטוח כי הוא עתיד למות בקרוב. העדים צריכים לרשום עדות באופן מיידי על כך שהמנוח שיתף אותם ברצונו רגע לפני מותו.

1 צפייה בגלריה
עורך דין לענייני ירושה
עורך דין לענייני ירושה
עורך דין לענייני ירושה
(צילום: Drazen Zigic on Freepik)

במידה ויש לכם צוואה מסודרת של הקרוב, אתם יכולים להגיש אותה באופן מקוון לאפוטרופוס הכללי. הוא יפרסם את הפרטים בעיתונות על מנת שאלו אשר יש להם סייגים יוכלו להעלות אותם בתוך ארבע עשר ימים. במידה ואין חולק, העיזבון יחולק בהתאם לאמור בצוואה.
חוק הירושה אומר בנוסף, כי אם המנוח לא השאיר אחריו צוואה, היורשים במעגל הראשון והשני יכולים להגיש בקשה עבור צו ירושה. נסביר מה זה אומר כעת.
מה זה צו ירושה ולמי הוא רלוונטי
כאמור, צו ירושה רלוונטי עבור קרובים של מת אשר לא השאיר אחריו צוואה כתובה. היורשים במעגל הראשון. כלומר, הילדים, בת או בן הזוג, ההורים, יכולים להגיש בקשה מקוונת עבור צו ירושה. הבקשה תיבחן במשרד המשפטים באגף הרשם לענייני ירושה. גם במקרה הזה האפוטרופוס הכללי יפרסם את הגשת הבקשה על ידי היורשים כדי לאפשר לאלו אשר יש להם טענות לטעון כי יש להם חלק בירושה. כדי להגיש את הבקשה עליכם להצטייד בתעודת פטירה, מסמכים המעידים על היותכם קרובים ממעגל ראשון, רישיון רכב של המנוח וכן הלאה. עורך דין לענייני ירושה יכווין אתכם ויעזור לכם להגיש את הטפסים בצורה מסודרת.
במידה ואנחנו מדברים על קרובים ממעגל שני ושלישי, כמו אחים, אחיינים, בני דודים וכן הלאה. אלו לא יכולים להגיש בקשה מקוונת ועליהם להגיע לאגף לענייני ירושה ברשות המקומית. גם כאן ההמלצה שלנו היא להיתמך באיש מקצוע.
למה תמיד טוב להיעזר באיש מקצוע
כאמור, פרידה מאדם קרוב זה לא דבר פשוט. העיסוק בנושאים הטכנים יכול להיות מאתגר גם בימי שגרה. על אחת כמה וכמה כאשר אנחנו מדברים על ירושה. בנוסף, הרי שהחיים הם לא שחור או לבן. המציאות עולה על כך דמיון ואם תשאלו עורך דין לענייני ירושה הוא יספר לכם על מצבים מורכבים בהם הוא נלחם עבור האינטרסים של לקוחותיו בחירוף נפש.
אם אתם רוצים להרגיש ביטחון ולהפקיד את המשימה בידיים של מי שמכיר את התחום היטב. זה הזמן שלכם לפנות לקבלת מענה אצל עורך דין לענייני ירושה. תגלו כי התהליך כולו הופך פשוט יותר ונהיר עבורכם.

מוגש מטעם: עו"ד רועי גולדשטיין