מסע של הפנקייק ברחבי העולם
הפנקייק אינו מאכל חדש או מודרני, הוא עתיק יומין ומקורותיו עתיקים גם הם. למי שאינו יודע את גרסתו הבסיסית נהוג להכין מקמח, מים וביצים, כאשר צורתו שטוחה הוא נחשב למאכל שין נושן בעל היסטוריה עשירה. מקורותיו מגיעים עד ימי קדם, כאשר תרבויות שונו ברחבי העולם פיתחו גרסאות שונות משלהן למאכל הפשוט הזה.

1 צפייה בגלריה
פנקייק - עולם ומלואו
פנקייק - עולם ומלואו
פנקייק - עולם ומלואו
(צילום: PIXABAY)

התפתחות הפנקייק בתרבויות השונות
לאורך השנים הפנקייק עבר שדרוגים לתרבויות שונות שהוסיפו לו טעמים ומרקמים ייחודיים המותאמים לחך המקומי. הבה נסקור אותם:

הפנקייק באירופה
הפנקייק נחשב למאכל פופולרי במיוחד אשר נהוג להגיש לארוחת בוקר. כאשר בכל מדינה אירופאית יש סגנון אחר, לדוגמה הצרפתים נוהגים להכין קרפים שהם למעשה הפנקייקים המקומיים. הקרפ הוא דקיק וניתן לגלגול ביוד שבגרמניה נוהגים להכין פנקייקים עבים ותפוחים יותר.
הפנקייק באסיה
לעומת אירופה באסיה נוהגים להכין אותו באופן שונה לחלוטין, כאשר היפנים מכינים פנקייק העונה לשם אוקונומיאקי, שהוא למעשה פנקייק מלוח בשילוב ירקות ובשר. בסין לעומת זאת מכינים ג'יאובינג, שהו פנקייק דקיק שנהוג למלא בירקות או בשר.
הפנקייק באמריקה
בארצות הברית מכינים את הפנקייק גדול, תפוח ועשיר בתוספות כגון חמאה, סירופ מייפל ופירות. הפנקייק נחשב לאחד המאכלים האהובים ביותר בארוחת הבוקר ולאורך כל היום.
טקסי פנקייק בתרבויות העולם
תאמינו או לא אך למאכל הפשוט הזה, יש תפקיד חשוב בטקסים רבים ותרבויות שונות בכל העולם. כך למשל באירופה ישנן מדינות רבות אשר הפכו זאת למנהג לאכול פנקייק ביום שלישי בשבוע שלפני הכריסמס. הסיבה לכך נעוצה באמונה כי הפנקייק הוא סמל לשגשוג ופוריות.
האנגלים לעומת זאת אימצו מנהג של הטלת מטבע אל תוך בלילת הפנקייק טרם הכנתו כקמע למזל.
היפנים נוהגים להגיש את הפנקייק כחלק מטקס התה המסורתי אשר בו מוגש פנקייק ירוק שעשוי מאבקת מאצ'ה לצד תה מאצ'ה ירוק גם גן.
אירועי פנקייק בינלאומיים בעולם
אם חשבתם שתפקידו של הפנקייק הסתיים כמנהג ברחבי העולם, תופתעו לגלות כי הוא משמש גם כאירוע המרכזי של אירועים בינלאומיים רבים, הרי הם לפניכם:
יום הפנקייק באנגליה
המסורת הנהוגה באנגליה היא לאכול פנקייק ביום "השלישי השמן" אשר חל שלפני חג הפסחא. זאת כדי לאכול את כל הרכיבים המכילים שומן (ביצים, חמאה וחלב) לפני שהם מתחילים את צום התענית, שבה הנוצרים אינם אוכלים שומנים מן החי במשך 40 ימים. המסורת כוללת תחרויות ריצה של הילדים כאשר הם אוחזים במחבת עם פנקייק ונדרשים להעיף אותו אל על תוך כדי שהם רצים מבלי שייפול. כמו כן, ישנם אלו המאמינים כי אכילת הפנקייק בתאריך זה תביא להם מזל טוב כל השנה.
יום הפנקייק בשוודיה
השוודים נוהגים לאכול גם הם פנקייקים באותו התאריך של האנגלים - ביום "השלישי השמן" אשר חל שלפני חג הפסחא מאותה הסיבה בדיוק. הם אוכלים אותו עם ריבה, קצפת וסירופ. גם אצלם יש מאמינים כי אכילתו תביא להם מזל טוב לאורך השנה. במסורת השוודית הילדים נוהגים לדפוק על דלתות תוך כדי שירה ולבקש פנקייקים.
יום הפנקייק הבינלאומי
בכל שנה ביום ראשון השני החל בחודש מרץ, מתכנסים אנשים מרחבי העולם למטרה אחת בלבד והיא לשם אכילת פנקייק בטעמים וצורות שונות. ביום זה מסעדות רבות נוהגות להציע תפריטים שבהם ישנן מנות מיוחדות של פנקייק. כמו כן, ישנן תחרויות של הכנת פנקייקים נושאות פרסים.
פסטיבל הפנקייק העולמי
הפסטיבל הזה מתקיים בכל שנה באנגליה, והוא כולל תחרויות של הכנת פנקייק, לצד הופעות מוזיקליות ושלל דוכני אוכל שונים.
יום הפנקייק הלאומי בארצות הברית
גם בארצות הברית מתקיים מדי שנה יום המוקדש כולו לפנקייק כאשר שם נהוג לחגוג אותו ביום חמישי לפני חג המולד.

מוגש מטעם: chef-lavan