חובת הגשת דוחות מדי חודשיים
עורך דין הוצאה לפועל חיפה, עורך דין שי דנה, מסביר כי צו פתיחת ההליכים כולל בדרך כלל הוראה בדבר החובה להגיש דוח הכנסות והוצאות חייב בהליך חדלות פירעון. חובה זו חלה בהליך, ממועד צו פתיחת ההליכים והלאה. עורך דין הוצאה לפועל חיפה, עורך דין שי דנה, מסביר כי מאחר וכל דוח כזה מוגש עבור החודשיים הקודמים, יש להתחיל להגיש אותו בחלוף חודשיים ממועד הצו (למשל: אם הצו ניתן בתאריך 5.5.23 אז הדו"ח הראשון יוגש עד תחילת חודש 7/23 ויכלול נתונים לגבי חודשים 5+6/23).
דוח הכנסות והוצאות חייב בהליך חדלות פירעון יכלול פירוט על ההכנסות של התא המשפחתי של היחיד בחודשיים שחלפו ועל הוצאותיו בחודשיים שחלפו. בסעיף ההוצאות ייכללו כל ההוצאות לחודשיים הרלוונטיים, כולל אלו : שכר דירה (או משכנתא, אם יש), כלכלת התא המשפחתי, ארנונה, חבילת תקשורת, גז, חבילת סלולר, מים, חשמל, וועד הבית, הלבשה, הוצאות חינוך, אחזקת רכב, נסיעות, תשלום מזונות (אם יש), התשלום בהליך חדלות הפירעון, הוצאות רפואיות והוצאות נוספות אחרות (ייתכן שלא כל הרכיבים רלוונטיים - הכול בהתאם לנסיבות).
בסעיף ההכנסות ייכללו: משכורתו של היחיד ושל בן/בת הזוג, הכנסה מעסק, הכנסה ממקור אחר (כגון: שכ"ד), הכנסה מקצבאות המוסד לביטוח לאומי, הכנסה מקבלת דמי מזונות וכל הכנסה/תמיכה אחרת.
חשוב לציין שיש לכלול בדוח הכנסות והוצאות חייב בהליך חדלות פירעון, את ההכנסות של כל התא המשפחתי (זאת אומרת: גם בן/בת הזוג ובגירים נוספים המתגוררים בדירה ויש להם הכנסה), ולא רק של היחיד עצמו. באופן דומה יש לציין גם את כל ההוצאות של כל התא המשפחתי.
למרות שדוח הכנסות והוצאות חייב בהליך חדלות פירעון לא ניתן בתצהיר בפני עו"ד, הוא כולל בסופו הצהרה לפיה כל הפרטים שנמסרו בטופס הם נכונים, המידע מלא ומהימן וידוע ליחיד כי אסור למסור מידע כוזב.
מתפקידו של הנאמן לעקוב אחר הגשת הדוחות, כדי לוודא שהיחיד לא צובר חובות במסגרת ההליך וכדי להמליץ על גובה התשלום הסופי שייקבע במסגרת ההליך. אי הגשת דוחות מונע מהנאמן לבצע מעקב כזה ולכן נחשב כמחדל שיכול להביא לביטול ההליך. מניסיוני כעורך דין פשיטת רגל בחיפה מומלץ שעוה"ד יסייע ליחיד בעריכת דוח הכנסות והוצאות חייב בהליך חדלות פירעון והגשתו מדי חודשיים, וזאת כדי להימנע מטעויות במילוי הדו"ח שעלולות לגרום ליחיד נזק בהמשך ההליך.
חובת עמידה בצו התשלומים החודשי
מרגע שניתן צו פתיחת הליכים, עורך דין הוצאה לפועל חיפה, עו"ד שי דנה מסביר כי היחיד מחויב לעמוד בתשלום החודשי שנקבע בו (במקרים מסוימים ייקבע צו תשלומים של 0 ₪ - למשל כאשר מדובר באדם נכה שאינו מסוגל לעבוד ומתקיים רק מקצבת נכות של המוסד לביטוח לאומי).
מאחר והנאמן עוקב אחר הפקדה רציפה של תשלומים, יש להקפיד לבצע את התשלומים באופן רצוף מדי חודש (ולא לצבור פיגורים ולשלם אותם לאחר מכן ב"מכה אחת"). אי עמידה בתנאי זה נחשבת גם כן כמחדל חמור בהליך שעלול להוביל לביטול ההליך.

1 צפייה בגלריה
חובותיו של היחיד בהליך חדלות פירעון
חובותיו של היחיד בהליך חדלות פירעון
חובותיו של היחיד בהליך חדלות פירעון
(צילום: freepik)

הגעה לבירור בפני הנאמן
הנאמן יזמן את היחיד לבירור שיתבצע במשרדו (חלק מהנאמנים מבצעים את הבירור מרחוק באמצעות אפליקציית "זום"). הזימון אמור להישלח ליחיד לפחות 21 ימים מראש.
בבירור יישאל היחיד שאלות בדבר מצבו המשפחתי, הכנסותיו והוצאותיו, מקום מגוריו, השכלה ומקצוע, הליכים משפטיים שניהל, אופן צבירת החובות, מצב רפואי, קיומם של נכסים על שמו, העברת נכסים אם בוצעה בעבר, חשבונות הבנק ועוד (רשימה חלקית). הנאמן יערוך פרוטוקול של הבירור והיחיד יתבקש לחתום על הפרוטוקול.
עורך דין הוצאה לפועל בחיפה מסביר על תהליך העברת מסמכים לנאמן
בסמכות הנאמן גם לדרוש מהיחיד להעביר לידיו מסמכים, לרבות בנוגע לנכסים הקיימים או מגיעים ליחיד.
המאמר נכתב ע"י עורך דין הוצאה לפועל חיפה, עורך דין שי דנה, המשמש כעורך דין חדלות פירעון בחיפה מעל 20 שנה. משרד עוה"ד דנה מתמחה בפתרון כולל לבעיית החובות של היחיד ומייצג מזה שנים רבות כעורך דין למחיקת חובות בחיפה, עורך דין הוצאה לפועל בחיפה, עורך דין פשיטת רגל בחיפה, לרבות הליכי פשיטת רגל, הליכי הוצאה לפועל, הליכי חדלות פירעון, מו"מ מול נושים והסדרי חובות. כמו כן מייצג בתביעות פינוי מדירה ציבורית, עתירות מנהליות כנגד משרדי ממשלה בכל הקשור לענייני דיור ציבורי ו"דייר ממשיך" בדירה ציבורית.

מוגש מטעם: עו"ד שי דנה