בישראל, כ-10% מבני ה-65 ומעלה חולים בדמנציה. כשמטפסים בגיל מגיעים כבר ל-30% אצל בני 85 ומעלה. זה המון. גם מי שאינו לוקה בדמנציה או אלצהיימר עשוי לסבול מירידה קוגניטיבית כתוצאה ממחלות כגון שבץ מוחי או סרטן. בשלב הזה, ייתכן וכבר לא תהיו מסוגלים לקבל החלטות לבד ותהיו תלויים בסובבים אתכם להמשך ניהול חייכם. אין דבר קשה יותר מהמחשבה שנהפוך לנטל על ילדינו, או כי אין מי שמטפל בנו בדרך שהיינו רוצים. לכן, כדאי וניתן להתכונן לשלב הזה ולהקל את הסבך הביורוקרטי תוך שמירה על זכויותיכם ורצונותיכם.
1 צפייה בגלריה
כל מה שצריך לדעת על ייפויי כוח משפטי
כל מה שצריך לדעת על ייפויי כוח משפטי
כל מה שצריך לדעת על ייפויי כוח משפטי
(צילום: FREEPIK)
"ייפוי כוח מתמשך" הוא כלי משפטי חדש, המאפשר לכל אדם לקבוע מראש מי ינהל את ענייניו בזמן שהוא כבר לא יוכל לקבל החלטות בעצמו, ובאילו עניינים הוא יהיה רשאי לפעול. להליך זה יתרונות רבים, ובראשם הגנה על זכויותיכם ורצונותיכם לצד הקלה על מי שיהיו מיופי הכוח שלכם. ייפוי כוח מתמשך שומר על ודאות, מונע ריבים בתוך המשפחה וחוסך זמן וכסף.
אם אדם אינו מסוגל עוד לקבל החלטות בעצמו ולא ערך ייפוי כוח מתמשך, יהיה צורך במינוי אפוטרופוס באמצעות פנייה לעורכי דין והגשת בקשה לבית המשפט. מה זה אומר בפועל? חשבון הבנק שלו ייחסם ולא יתאפשרו בו פעולות עד לקבלת צו אפוטרופסות. אם לא ערך הנחיות מקדימות, יצטרך האפוטרופוס לנסות ולהתחקות אחר רצונו כמיטב הבנתו ויכולתו. במקרים רבים, בני המשפחה נגררים לוויכוחים עקב חילוקי דעות בנוגע לטיפול באדם ובנכסים שלו. בין אם מדובר בחילוקי דעות על טיפול רפואי, כספי או ביורוקרטי.
ייפוי כוח מתמשך מייתר את הצורך במינוי אפוטרופוס. כאשר הכל כתוב מראש ובצורה ברורה, הכוח נשאר בידיכם, ואתם מאפשרים למיופיי הכוח שלכם לפעול באופן מיידי, בלי התערבות של בית המשפט, ומונעים מריבות על אופן הטיפול.
משנוסף הכלי המשפטי החשוב הזה, ובמחשבה על גיל הזהב, כדאי מאוד לערוך מסמך כזה עבורכם, ממש כמו שדאגתם לנושא ביטוח החיים, הצוואה או ביטוח הבריאות. זוהי תעודת הביטוח שלכם ליום שבו לא תוכלו עוד לנהל את חייכם בעצמכם – זו שתשמור עליכם ותקל על קרוביכם בטיפול בכם.
חשוב לדעת שלא כל עורך דין מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך, אלא רק עורך דין שעבר הסמכה על ידי האפוטרופוס הכללי. מומלץ שעורך הדין שתבחרו יהיה יסודי, כזה שלא ישכח אף פרט שעשוי להיות חשוב לכם, ורגיש, שידע לפתור סוגיות ושאלות שעשויות להתעורר בדרך.