ובכן, קפה הוא ללא ספק משקה פופולרי ואהוב בכל העולם ובכל התרבויות והעמים. תעשיית החקלאות העוסקת בגידול פולי קפה נחשבת למפותחת מאוד, זו תעשייה חשובה לכלכלת מדינות רבות הנמצאות בחגורת הקפה, והדרך של הפולים עד לכוס הקפה שאתם מחזיקים היא ארוכה ויש בה תחנות רבות, כאשר אתם נמצאים בתחנה הסופית מאחר וכל שעליכם לעשות הוא ללחוץ על כפתור במכונת הקפה או להרתיח מים וליהנות מקפה איכותי עם ארומה חזקה וטעם ייחודי ועשיר.
1 צפייה בגלריה
נספרסו
נספרסו
נספרסו
(צילום: PIXABAY)
תעשיית גידול הקפה בעולם כאמור, חקלאים מגדלים פולי קפה במדינות בהן יש תנאים אופטימליים לצמח, המדינות נמצאות בטווח של חגורת הקפה ובהן ברזיל, קולומביה, וייטנאם, אינדונזיה ואתיופיה. למעשה, התנאים האופטימליים ביותר לגידול פולי קפה הם בעיקר במדינות המתפתחות במרכז אסיה, מרכז אמריקה ואפריקה, וחקלאים רבים עובדים בתעשייה זו ומתפרנסים ממנה בכבוד, כאשר יש שיטות שונות לגידול קפה, לרבות שיטות מסורתיות המבטיחות קפה איכותי. אגב, בישראל יש חקלאים שהחלו לגדל שיחי קפה, אך באופן כללי האקלים המקומי אינו מתאים לצמח. כדי לגדל פולי קפה נדרשים תנאים אופטימליים המבוססים על אקלים טרופי עם טווח טמפרטורות של 24-20 מעלות, מעל 200 מ"ל גשם בשנה וגובה של לפחות 200 מ' מעל פני הים. כמו כן, נדרשת אדמה עשירה במינרלים ויש להשקיע בגידול שיחי הקפה מאחר והם רגישים וזקוקים לטיפול מסור ויעיל. שיח קפה מניב בממוצע כ-600 עד 900 גרם פולים בשנה, את הפירות קוטפים ידנית, כאשר פירות הקפה מבשילים רק לאחר כארבע שנים לאחר ההנבטה. לאחר כעשר שנים השיח מניב פחות פולים לכן נוטעים שיחים חדשים במקום הוותיקים. ראוי לציין כי גידול קפה נחשב למורכב, החקלאים נמצאים בחוסר ודאות מתמשך מאחר והם תלויים בגורמים משתנים רבים כמו מזג האוויר, התחממות גלובלית, משקעים, מחסור בכוח אדם מיומן ועובדים מנוסים שהגיעו לגיל הפרישה ללא דור המשך. לכן, חברות קפה מובילות החלו לקדם תוכניות לשיפור תעשיית גידול פולי הקפה ולהשבחת הפולים והקפה. יש חברות המפנות משאבים כבירים כדי לשפר את תנאי הגידול ואת תנאי ההעסקה של העובדים בשדות ובחוות הקפה. המטרה העיקרית היא להשביח את התוצר הסופי, כלומר את הקפה שאתם לוגמים בבית או בבית קפה, ולסייע לחקלאים בשיטות מתקדמות לניהול מים, להשבחת הקרקע ולייצור פולי קפה משובחים בשיטות גידול מקומיות העומדות בתקנים המחמירים שנדרשים במערב. לכל אזור גידול יש תנאים ייחודיים המאפשרים לייצר תערובות מצוינות ומשובחות, לדוגמה תערובת קטיף מאוחר מקולומביה המאופיינת בגוון סגלגל ובטעמי פירות ויין, תערובת טבעית מאתיופיה המתאפיינת בגוון שחור, בחמיצות גבוהה וארומה של הדרים, תערובת דבש שחור מאינדונזיה המתאפיינת במרקם קטיפתי ובטעם מתקתק ועוד.
המסע המופלא והמרתק של פולי הקפה המקור של צמח הקפה הוא באתיופיה, הצמח הופץ ברחבי העולם במהלך המאה ה-15 על ידי סוחרים ערבים שהתאהבו במשקה, וכיום הקפה מהווה חלק נכבד במסורת ובתרבות של עמי ערב. צמח הקפה הוא שיח ירוק עד, יש להנביט זרע באדמה כדי לגדל את השיח ולאחר כארבע שנים השיח מתחיל להניב את פירות הקפה הנראים כמו דובדבנים אדומים. את פולי הקפה הירוקים יש לקלות, הפולים נראים כמו שעועית, ויש זנים שונים של צמחי קפה, כאשר זן הערביקה נחשב לנפוץ ביותר, וזנים נפוצים אחרים הם רובוסטה וליבריקה. כדאי לדעת כי יש שיטות שונות לקליית קפה, ובהתאם לשיטת הפקת תמצית הקפה ניתן להכין משקאות שונים כמו קפה שחור (קפה טורקי), אספרסו, מקינטה, פרקולטור, פילטר ועוד. מפולי הקפה הקלויים והטחונים ניתן להכין מגוון משקאות קפה חמים או קרים, המשקאות הפופולריים ביותר הם אספרסו (קצר, ארוך, כפול וכד'), מקיאטו, נס קפה, לאטה, קפה הפוך, אמריקנו ועוד.
פורסם לראשונה: 10:16, 02.05.21