יעקב ביאליק הוציא לאור את ספרו החדש "האפרוח שרצה לנבוח". יעקב הוא סבא גאה, במשך שנים עבד בעבודה מספקת ורבת עניין וברגע שפרש החליט להמשיך למצות את עצמו, ללמוד, לקלוט, ותמיד למצוא איך וכיצד לחדש. בהתבוננות בנכדים שלו הוא הבין, שאפשר לכתוב ולא מעט על הדינמיקה בין ילדים, אפשר להכיל בתוך ספר אחד מוסרי השכל רבים, דרך דמיון, ציורים וחרוזים. בראיון אישי הכרתי אדם מקסים שרואה את החיים כהזדמנות, ולא מוותר על הנפלאות שביום יום.
3 צפייה בגלריה
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
(צילום: יעקב ביאליק)
אשמח שתספר לי מי אתה. קוראים לי יעקב ביאליק ואני גר בקרית ביאליק. אני אבא לארבעה ילדים וסבא גאה לחמישה נכדים. כילד קראתי לפחות 4-5 ספרים בשבוע. אהבתי את "החמישיה הסודית" ואת סידרת הספרים "הספורטאים הצעירים". עבדתי במשך 35 שנה בעבודה נהדרת ברפאל ובגיל 60 החלטתי שהגיע הזמן להשקיע גם בעצמי. סיימתי תואר ראשון בהנאה מרובה והתחלתי לכתוב ספרי ילדים. כיום אני מתנדב בתנועת של"ם, וכבר 6 שנים אני מלמד עולים חדשים אקטואליה ועברית. אני מאמין שצריך להפעיל את המוח ללמוד/לקרוא/לעסוק במשהו שמאתגר. לא פחות חשוב זה ליהנות מהחיים!!! אל תגיד מחר, תהנה היום, יום/שבוע/חודש שעובר לא יחזור.
3 צפייה בגלריה
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
(צילום: יעקב ביאליק)
איך כתיבה נכנסה לחייך? הספר הראשון שלי "נולד" לאחר ששמתי לב שנכדתי מקנאה מעט באחיה הקטן. כתבתי סיפור קצר בן עמוד אחד. במהלך הכתיבה החלו דמויות נוספות לצוץ במוחי וכך נולד הספר הראשון לאחר מכן, נולדו גם שאר הספרים. כל נכד מקבל ספר שהוא מהווה השראה עבורו.
מאין הגיעה ההשראה לסיפור? את הספר "האפרוח שרצה לנבוח" כתבתי לנכדותיי, תאומות מקסימות. מתוך התבוננות בילדות, בדמיון ובשוני ובקשרי הגומלין ביניהן, החלטתי לכתוב ספר שידגיש שאין צורך לחקות אף אחד – אתה מיוחד ומקסים כמו שאתה.
מה משך אותך לעולם הילדים? אני מאוד נהנה לכתוב לילדים. לילדים יש דמיון מפותח והם יכולים לראות בעיני רוחם את הסיפור. חשוב מאוד שלילדים יהיה כיף לקרוא ולדמיין. חשוב שהקריאה תהיה חווייתית ותגרום לילדים ליהנות מקריאת סיפורים. זה הרבה יותר מהנה מבהייה במסכים.
3 צפייה בגלריה
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
הוצאת צמרת
(צילום: יעקב ביאליק)
האם נתקלת באתגרים/ קשיים במהלך הכתיבה? הכתיבה זרמה לי. בסיפורי ההרפתקאות שלי הדמויות כותבות את עצמן. אני ממש רואה אותן מול העיניים וכותב. יש תקופות ש'אש הכתיבה' בוערת בי, תחילה צץ במוחי רעיון, ואחר כך במהלך הכתיבה אני מרגיש ושומע את הדמויות והכתיבה קולחת. אני חייב לציין שאשתי מהווה נדבך חשוב בכל הכתיבה, מלבה את 'אש הכתיבה' ואחר כך משמשת כעורכת, שואלת שאלות, מעירה הערות ומשפרת את הסגנון. כמו כן אני נוהג להקריא את הסיפורים המתהווים לקהל היעד האישי שלי – ילדיי (קבוצת ביקורת - הורים), ונכדיי (קבוצת ביקורת - ילדים). אני קשוב לתגובותיהם ולהערותיהם ומשנה את הספרים בהתאם.
מה המסר שלך לקוראים? לספר שני מסרים: האחד לילדים – היה עצמך, אין צורך לחקות אף אחד ואין לוותר על הזהות הפנימית שלך. השני להורים - תאפשרו לילד לחפש, לחקור, ללמוד ולהתנסות בעצמו בדרך לעיצוב אישיותו.
האם אתה עובד על משהו חדש בימים אלו? אני עובד על ספר חדש ובנוסף יש ארבעה ספרים מוכנים להוצאה לאור. לצערי הרב, היום כל ספר הוא השקעה כספית שלא תמיד מחזירה את עצמה.
האפרוח שרצה לברוח הוא ספר ילדים מקסים שמלמד הרבה, הוא קליל ומיוחד, ציורי וצבעוני – מומלץ (מבחינתי) לכל אדם באשר הוא, ואין זה משנה הגיל. "האפרוח שרצה לנבוח" – יעקב ביאליק. הוצאת צמרת, 2021 לרכישה בחנויות הספרים ובאתר NETBOOK