אשמח שתספר לי על עצמך
תושב קריית ביאליק, אב לארבעה וסבא גאה לשישה נכדים.
לפני שפניתי לכתיבה עבדתי 35 שנה בעבודה מאתגרת ורבת עניין ברפאל. לאחר פרישתי בגיל 60 החלטתי להמשיך למצות את עצמי, ללמוד ולעסוק בפעילויות משמעותיות. אני מתנדב בקהילה ובמערכת החינוך היסודי, וחבר באגודת הסופרות והסופרים העברים בישראל. הוצאתי לאור שלושה ספרי ילדים המעבירים מסרים חינוכיים וחברתיים. יזמתי ומפעיל מפגש עם תלמידים שאושר להכללה במאגר התוכניות והמענים של משרד החינוך במסגרת גפ"ן.
אני מאמין שצריך להתמיד ללמוד, להתחדש ולעסוק בפעילויות מאתגרות. לא פחות חשוב זה ליהנות מהחיים!!! אל תגיד מחר, תהנה היום כי יום/שבוע/חודש שעובר לא יחזור.

2 צפייה בגלריה
 יעקב ביאליק- מחבר הספר
 יעקב ביאליק- מחבר הספר
יעקב ביאליק- מחבר הספר
(צילום: באדיבות המצולם)

האם יש לך ניסיון עבר בכתיבה לילדים?
לפני פרישתי מרפאל לא עסקתי בכתיבה. מאז 2015 אני עוסק בכתיבת ספרי ילדים. ספרי הראשון "הנסיכה ויגו" הוא סיפור אגדה על נסיכה הנחלצת לעזרת אחיה ומתגברת על מכשולים בעזרת אומץ ליבה ונחישותה. ספרי השני "האפרוח שרצה לנבוח" מלמד שאין צורך לחקות אף אחד ואין לוותר על הזהות הפנימית שלך, כי כל ילד מיוחד ומקסים כמו שהוא. "הג'ירפה שעפה" הוא ספר הילדים השלישי שלי שיצא לאור. כתבתי שישה ספרים נוספים שעדיין לא יצאו לאור בגלל העלויות הגבוהות שכרוכות בתהליך.
מאין הגיעה ההשראה לסיפור המרגש והלא צפוי?
אני מאוד אוהב לצפות בסרטי טבע. יום אחד כשצפיתי בסרט על ג'ירפות, שבו נצפתה ג'ירפה מלחכת עלים מצמרות העצים וציפורים עפות סביבה, עלתה במוחי מחשבה מצחיקה: "גם היא בוודאי היתה רוצה לעוף". מכאן הגיע הרעיון לספר "הג'ירפה שעפה".
מה מבדל את ספרך?
בכתיבתי אני מקפיד לבנות סיפור מרתק שעלילתו וגיבוריו מעבירים מסרים חינוכיים בעלי חשיבות ערכית. הספר "הג'ירפה שעפה" כתוב בחרוזים, אך לא בשפה ילדותית. הוא מציג לקורא סיפור מרגש על חברות מופלאה בין ג'ירפה לציפור, למרות השוני ביניהן. הסיפור מלווה אותן מרגע המפגש ביניהן לאורך היווצרות הקשר המיוחד דרך עלילה מרתקת ומפתיעה, שנעה בין משחק ושעשוע לבין התמודדות עם מצבים לא פשוטים, באופן שאינו משאיר את הקורא אדיש לרגע.
"גם אם קשה, אל תוותרו!" אומרת הציפור לחברותיה. הספר מגלה לקורא מה היא מוכנה לעשות בשם החברות, ומה נדרש כדי להפוך את החלום למציאות.
הסיפור מלווה באיורים המופלאים של זוהר בומשטיין וגליה סביר המשלימים את חווית הקריאה.

2 צפייה בגלריה
 יעקב ביאליק עם מר אלי דוקורסקי ראש עיריית קריית ביאליק
 יעקב ביאליק עם מר אלי דוקורסקי ראש עיריית קריית ביאליק
יעקב ביאליק עם מר אלי דוקורסקי ראש עיריית קריית ביאליק
(צילום: באדיבות המצולם)

מה משך אותך לעולם הילדים?
אני מאוד נהנה לכתוב לילדים. אני משלב בספרי אלמנטים רבים השאובים מעולם הילדים ומדברים לליבם, כדי לעורר הזדהות ועניין בקרב קהל היעד. יחד עם זאת, אני פונה בכתיבתי לילדים בגובה העיניים ובאופן ענייני ולא ילדותי, ומקפיד להשתמש בשפה ישירה ובוגרת. לילדים יש דמיון מפותח והם יכולים לראות בעיני רוחם את הסיפור. חשוב מאוד שלילדים יהיה כיף לקרוא ולדמיין. חשוב שהקריאה תהיה חווייתית ותגרום לילדים ליהנות מקריאת סיפורים. אני משוכנע שזה יכול להיות הרבה יותר מהנה מבהייה במסכים.
האם נתקלת באתגרים/ קשיים במהלך הכתיבה?
הכתיבה זרמה לי. בסיפורי ההרפתקאות שלי הדמויות כותבות את עצמן. אני ממש רואה אותן מול העיניים וכותב. יש תקופות ש'אש הכתיבה' בוערת בי: תחילה צץ במוחי רעיון, ואחר כך במהלך הכתיבה אני מרגיש ושומע את הדמויות והכתיבה קולחת. אני חייב לציין שאשתי מהווה נדבך חשוב בכל הכתיבה, מלבה את 'אש הכתיבה' ואחר כך משמשת כעורכת, שואלת שאלות, מעירה הערות ומשפרת את הסגנון. כמו כן אני נוהג להקריא את הסיפורים המתהווים לקהל היעד האישי שלי – ילדיי (קבוצת ביקורת - הורים), ונכדיי (קבוצת ביקורת - ילדים). אני קשוב לתגובותיהם ולהערותיהם ומשנה את הסיפור בהתאם.
איזה מסר היית רוצה להעביר לקוראים?
הסיפור הלא ייאמן על ציפור וחברתה הג'ירפה שחלמה לעוף מתאים להעברת ערך החברות בין שונים, ומדגיש את הדבקות במטרה כדי להפוך חלום למציאות. במפגשים החוזרים בין השתיים הן מתייצבות ללא היסוס אחת לעזרת השנייה, והקורא נחשף לחשיבות העזרה לזולת. עלילת הספר מזמנת הן לג'ירפה והן לציפור התמודדות עם מצבים קשים, ובאמצעותה אני מנסה להעביר מסרים של פתרון עימותים ללא אלימות. הספר מעודד למציאת פתרונות יצירתיים מחוץ לקופסה, ולדבקות במטרה ברוח "גם אם קשה אל תוותרו!". אני מציג לקורא כיצד שילוב כל אלו יכול להפוך חלום למציאות ומאפשר את הסוף המפתיע והבלתי צפוי של הספר.

מראיינת: ניצן יהושע
"הג'ירפה שעפה", מאת יעקב ביאליק
הוצאת "ספרי צמרת". איורים זהר בומשטיין וגליה סביר
לרכישה בחנויות הספרים ובאתר NETBOOK



מוגש מטעם: הוצאת צמרת