מדבקות צלונים לרכב, סרטוני פרודיה על מועמדים והקמפיין שלהם, שילוט על רכבים ישנים ועוד - אלו הם הגימיקים הפרסומיים החדשים במערכת הבחירות הנוכחית. הקרב הקשה במוצקין על ראשות העיר מביא עימו יוזמות ורעיונות חדשים. העיר היצירתית ביותר היא קרית מוצקין, שם מתחולל קרב מתוקשר על ראשות העיר.
1 צפייה בגלריה
רכב עם שלטי תעמולה. צילום: פרטי
רכב עם שלטי תעמולה. צילום: פרטי
רכב עם שלטי תעמולה. צילום: פרטי
זה החל בפרשת הצלונים לרכב שהכניס המועמד לראשות העיר, ציקי אבישר. צורי, שמגיע לא מעט לבתי משפט בענייני הבחירות, עתר נגד אבישר, אבל ועדת הבחירות קבעה חד משמעית שלא מדובר במוצר יקר ערך, וניתן לחלקו לתושבים. מרגע קביעה זו הוצפו הקריות במדבקות צלונים של מועמדים רבים ברחבי הקריות, ובראשם פעיליו של צורי, שהציפו את העיר בצלונים.
גם הפייסבוק מהווה זירת התקוטטות כדי לנגח מתמודדים ולהאדיר אחרים - מבלי להזדהות כלל. מכאן החלה תופעה של עמודי פייסבוק מתחזים, הנראים כמעט אותו דבר, בשינוי של אות או מקף, ומציגים תוכן הפוך מהמקור. גם תלונות במשטרה שהוגשו נגד עמודים כאלה לא הצליחו למגר אותם, והם ממשיכים לפעול במלוא הכוח עד כה.
אבל החידוש הפעם, הוא הגימיק החדש, שמעורר שאלות גם לגבי החוקיות שלו, לפחות אצל מתנגדיו של ראש העיר. מספר כלי רכב ישנים, אחד אפילו מיועדים לפירוק לחלפים - חונים בנקודות שונות בעיר כשהם מכוסים במדבקות של תנועתו של צורי. אחד כזה עומד כבר שבוע באותו מקום, בחניון הפתוח במתחם ויקטורי ותופס מקום חנייה.
מנגד, אבי רוטמן, המתמודד מול צורי, קיבל דוחות רבים בגין שילוט שהציב ברחבי העיר, בטענה שהוא מפריע וחוסם. "מעניין מה תושבי מוצקין היו רוצים לראות", אמר השבוע רוטמן, "שלט נייד כמו שלי, שמוצב כמה שעות ואחר כך מוסר, או לתפוס חנייה ברחבי העיר באמצעות מכוניות ישנות שלא נוסעות, רק בשביל שיוכלו לעטר אותן בקשקושי צורי. גם אני יכול לעשות את זה, אבל אני חושב על תושבים ועל מצוקת החניה שלהם. האם ראש עיר לא צריך לחשוב לטובת התושב שאין לו מקומות חנייה?".
לטענת ציקי אבישר, אין כל ספק שמדובר בגרוטאות. בחלק מהמקרים, לדבריו, ניתן לראות שהרכב מפורק מבפנים. במקרים אחרים, השמשה הקדמית של הרכב מכוסה במדבקות שאינן מאפשרות נסיעה. "העיר מלאה בגרוטאות תעמולה של צורי, שתופסות מקומות חנייה, אבל העירייה לא נוקפת אצבע כדי לפנותן".
תופעה נוספת שתפסה תאוצה היא סרטוני בחירות. מועמדים מכל האזור משקיעים כספים ליצירת סרטוני תעמולה, וכוללים את סיסמת הבחירות - זה אמנם לא חדש, אך החידוש מגיע בצורת סרטונים אחרים בלי אבא ובלי אמא, שמופצים ברשתות החברתיות ובווטסאפ וצוחקים על סרטוני המועמדים.
כך, לדוגמה, מופץ סרטון פרודיה על סרטון בחירות של אבי רוטמן, אחד משלושה. בסרטון המקורי של רוטמן, שגרר תגובות רבות, מוצגת אשה בסופרמרקט, שאומרת 'אומרים צורי אבל בוחרים רוטמן' – סיסמת הבחירות של רוטמן.
בסרטון הפרודיה שהופץ נעשה ניסיון להציג את רוטמן כמי שמציג סרטון סקסיסטי, ואף הופך את תושבי עיר לפחדנים שמפחדים להגיד למי הם באמת בוחרים. כמו כן הועלו טענות לפיהן שרוטמן בכלל תומך בצורי במסווה. "מי שעשה את הסרטון מנסה לרמות את התושבים במצג שווא שרוטמן אומר צורי, אז כאילו הוא מחובר לצורי", אמר השבוע רוטמן. "אני לא יודע מי עשה את זה, אבל לא קשה לנחש. מי שמרוויח מזה עומד מאחורי זה".
יצוין, כי אין זה הסרטון הראשון מסוגו במערכת בחירות זו. סרטונים מסוג זה נעשו גם על יתר המועמדים. מעיריית קרית מוצקין נמסר: "פקחי העירייה פועלים על פי חוק ואוכפים את חוקי העזר. העירייה פועלת כדין, ואין אכיפה בררנית - ולראיה, רכב שנשא מדבקות של ראש העיר נקנס אף הוא בדוח חנייה. בעניין חניית רכבים בעיר, קיים נוהל על פי חוקי העזר לגרירת רכבים, ופקחי העירייה פועלים בהתאם".