אבן הפינה לאקדמית גורדון, מכללה אקדמית להכשרת מורים, גננות וסגלי הוראה, שנמצאת בחיפה, הונחה ב־1947, שנה לפני קום המדינה. החזון היה ברור וממוקד: להכשיר מורים, מחנכים ומנהיגים מובילי חידושים בהוראה ובחינוך, שמגלים מעורבות בקהילה. החזון הפך מציאות, במהלך השנים הצמיחה המכללה מתוכה עשרות אלפי מורים ומנהיגים, שלמדו במסלולי לימוד שונים, בהם לימודים לתואר ראשון ולתואר שני, ולימודי הסבת אקדמאים להוראה. התארים האקדמיים של המכללה, בה מלמדים 220 מרצים, רובם בעלי תואר ד"ר, מוכרים במועצה להשכלה גבוהה.

4 צפייה בגלריה
הצצה למסדרון החדשנות
הצצה למסדרון החדשנות
הצצה למסדרון החדשנות
(צילום: סטודיו בעמק)

שמה של המכללה הולך לפניה: בסקר שערך מכון המחקר "מאגר מוחות" בהזמנת התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל ב־2016, דורגה המכללה במקום הראשון באיכות ההוראה, ונכללה בעשירייה הראשונה של כלל המוסדות להשכלה גבוהה במדינה. לפי תוצאות הסקר, שכלל כ־11 אלף סטודנטים ישראלים, המכללה נמצאת גם בין המקומות הראשונים בנושא שילוב של טכנולוגיות למידה בהוראה. "המכללה פורצת דרך בהכשרת דור המורים העתידי, בין היתר בשל היכולת ללמד אחרת בשילוב טכנולוגיה, וזו חדשנות לשמה. המורים, שלמדו באקדמית גורדון, הופכים שגרירים של חדשנות וטכנולוגיית למידה", מסבירה לימור הררי, ראש המרכז לחדשנות והוראה בחינוך במכללה.
בעקבות הביקוש והרצון להתחדש ולהתפתח תוך מתן מענה לצורכי השוק, השנה האקדמית גורדון חונכת מסלול ייחודי במסגרת התואר השני בשם: Innovation in Education - חדשנות בחינוך. מטרת הלימודים במסלול זה היא להעניק היכרות עם מגמות חברתיות, כלכליות וחינוכיות והבנה של צורכי הלמידה העתידיים, ושליטה בכלים ואמצעים חדשניים לניהול הלמידה במאה ה־21.

4 צפייה בגלריה
הצצה למרחב האימרסיבי המאפשר
הצצה למרחב האימרסיבי המאפשר
הצצה למרחב האימרסיבי המאפשר
(צילום: מיקי אופק)

הררי, בעלת תואר שני בפיתוח מערכות חינוך בהתמחות בנושא טכנולוגיה ותואר כבוד מחברת Apple, מובילה את תחום הטכנולוגיה בגורדון ומאמינה שטכנולוגיה חייבת להיות חלק אינטגרלי בלתי אמצעי בתהליך הלמידה, הן בגנים והן בבתי הספר. "שילוב טכנולוגיות בעולם ההוראה הינו תחום שובר תאוצה וכל הזמן מתפתח ומתחדש. כבר מספר שנים שהאקדמית גורדון נושאת בגאון את דגל ההובלה הטכנולוגית בהוראה וחינוך. הטכנולוגיה יכולה לאפשר למידה, ביטוי ויצירה בקרב הילדים והנערים", היא אומרת. הררי היא גם חברה בקהילתADE: Apple Distinguished Educators, שמונה כ־2,000 איש ברחבי העולם, שחולקים ביניהם ידע, ומקיימת סשנים און־ליין לשילוב אפליקציות בהוראה.
האקדמית גורדון מובילה בתחום חדשנות טכנו־פדגוגית. "אנחנו חושפים ומכשירים סטודנטים, מנהלים ומורים, ליישם פדגוגיה חדשנית בהוראה ולשלב מגוון רחב מאוד של טכנולוגיות למידה חדישות ביותר, במטרה שיוכלו לאמץ שיטות הוראה ולמידה אלו בבתי הספר כחלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית", מסבירה הררי. "הסטודנטים בוחנים כל העת את הערך המוסף של הטכנולוגיה, מבינים מתי משתמשים בה וכיצד, ומבינים שהמטרה היא, שהטכנולוגיה תקדם את מטרות ההוראה ולא להפך. מערכת החינוך כמהה למורים טובים, מנהיגי חינוך, שיודעים לשלב טכנולוגיה. יש הרבה סטודנטים שסיימו ללמוד אצלנו, נחטפו אל תוך מערכת החינוך, והפכו מייד למדריכים ולרכזי טכנולוגיה".

4 צפייה בגלריה
כל סטודנט לתואר ראשון מקבל אייפד ואיתו יכול ללמוד
כל סטודנט לתואר ראשון מקבל אייפד ואיתו יכול ללמוד
כל סטודנט לתואר ראשון מקבל אייפד ואיתו יכול ללמוד
(צילום: סטודיו בעמק)

חידוש נוסף במכללה הוא פיתוח מרחבי לימוד ייחודיים, מבוססי עקרונות של למידה פעילה, מאובזרים במגוון טכנולוגיות, שמעניקים לסטודנטים סביבת לימודים חדישה ומעוררת השראה. תוך כדי פעילות לימודית הסטודנטים פעילים, מתכננים, חוקרים, לומדים ומלמדים. יש להם גם אפשרות לצאת וללמוד מחוץ לכותלי הכיתה, מה שסוחף אותם למקומות רחוקים, תוך עירוב כל החושים. האקדמית גורדון היא גם המפיצה הבלעדית של Nearpod, פלטפורמה להוראה אינטראקטיבית ושל חברת Merge המאפשרת חוויית למידה באמצעות מציאות רבודה, ושל חברת Smartgirlz, המקדמת לימוד תכנות וקידוד בשילוב סיפורים ובובות שרוכבות על סאגווי.
"כיתות העתיד מאפשרות הוראה ברוח המאה ה־21, בהן הלומד פעיל תוך הפעלת מירב החושים להבנת הנלמד בצורה טובה יותר", מסבירה הררי. "מרחבי למידה חדשניים, בנויים על פי האני מאמין של גורדון ומאפשרים למידה גמישה, בה הלומד מעורב ויוצר. בין מרחבי הלמידה החדשניים: כיתת העתיד, מסדרון חדשנות ומרחב למידה אופפת (אימרסיבית) בו לומדים עם כלל החושים. יש לנו גם חדר בריחה 'מורה נבוכים', ובימים אלה הולכת ונשלמת קומה שלמה, שכולה חדשנות טכנו־פדגוגית. חברי הסגל של המכללה פעילים במספר רב של פרויקטים בינלאומיים, מארחים אנשי חינוך מהעולם, ומעניקים להם ייעוץ לחדשנות טכנו־פדגוגית. המומחיות של האקדמית גורדון היא בכך, שאנחנו יודעים לחולל שינוי במוסדות חינוך בדגש על שילוב טכנולוגיות, לזקק את הייחודיות של המוסד החינוכי, ולמתוח את קצה גבול היכולת של הצוותים החינוכיים תוך ליווי סגלי ההוראה. אנחנו מעצבים מרחבי למידה כתפיסה הוליסטית, והכי חשוב: מכשירים את צוותי ההוראה ללמד בדרכי הוראה חדשניות משלבות טכנולוגיה.
מורה הוא המקצוע החשוב ביותר שיש, זו זכות לגעת בלבבות תלמידים וללוות אותם בתהליכי ההתפתחות האישיים, חשוב להגיע ללמידה עם סקרנות וברק בעיניים אנחנו נעניק את הכלים הטכנו־פדגוגיים וההכוונה הנכונה".