"הטעות הנפוצה שהורים עושים היא להסתכל מה הורים אחרים עושים ולחשוב שכך גם הם צריכים לנהוג". כך מספרת קארין שפירא כהן, מדריכת הורים שונה בנוף המקומי, ומרחיבה על כך: "כולנו שונים ולא לכל הורה מתאים לשבת עם הילד ולצייר איתו, למשל, כי זה לא באופי שלו ואין לו את הסבלנות לעשות זאת, אבל האם בגלל זה הוא צריך להרגיש רגשות אשם ולקטלג את עצמו כהורה רע? ממש לא. כדאי למצוא את החיבור הייחודי לילד ממקום שיהיה להורה נוח איתו, וזה חלק מרכזי בעבודה שלי עם ההורים, לנסות ולתפור להם את "החליפה" המתאימה להם בדיוק! על פי מאפייני אופי ותחביבים של המשפחה הייחודית שלהם. לדעת לקחת את הדברים שהאבא או האמא אוהבים, תחומים או כישורים שהם ה"פורטה" שלהם, ומשם יהיה להם קל יותר לנהל את ההורות, בלי רגשות אשם ובהנאה מרובה. הורה שפועל בחוסר הלימה לערכים שלו ועושה את הדברים כי "צריך" או כי "ככה כולם עושים", ימשיך להסתובב כל הזמן בתחושה של חוסר ביטחון, חוסר שקט ואי נוחות, ואת זה הילדים מרגישים", קארין סיפרה על טעות נפוצה בגישה של ההורים.
3 צפייה בגלריה
קארין שפירא כהן
קארין שפירא כהן
קארין שפירא כהן
(צילום: דורי אהרון)
למצוא את החיבור הייחודי לכם עם הילדים עד לפני ארבע שנים קארין שפירא כהן, בת 38 ואמא לשלושה ילדים, היתה מדריכת כושר אישי, היא עבדה במקומות מוכרים ואף ניהלה סטודיו אישי משלה בהצלחה. גם במהלך האימונים קארין מצאה את עצמה מקשיבה ומשתפת מעולמה הפרטי בכל הנוגע לחינוך וגידול של ילדים, ובשלב מסוים החליטה לעצור את הקריירה הראשונה ולדייק את עצמה כמדריכת הורים. לאחר שלמדה את התחום במכון אדלר, קארין יצאה לדרך עצמאית משלה, ובעבודה מול ההורים היא מביאה לא מעט תובנות מעולם האימון עצמו, לכן השילוב הזה מציב אותה כאחד מנשות המקצוע המעניינות והשונות ביותר בתחום, כאשר עיקר ההתמחות שלה היא במערכת היחסים בין הורים לילדים עד גילאי 12.
ליצור את החזון הייחודי שלכם בהורות "אין דרך אחת נכונה להורות טובה. הדרך של כל אחד מאיתנו היא ייחודית ושונה וזה בסדר גמור. העניין הוא שהדרך צריכה להיות לנו ברורה וכדאי שהיא תישען על הערכים שלנו, על הדברים שחשובים לנו כבני אדם וכהורים". קארין מפרטת יותר לעומק על הגישה הייחודית שלה: "הגישה שלי אומרת כי על מנת שנוכל להעביר לילדים שלנו את הדברים החשובים ביותר, וכדי שמערכת היחסים בינינו לבינם תהיה טובה ומכבדת, עלינו ההורים לעצור לרגע ולהסתכל קודם על עצמנו כבני אדם, ומשם לחשוב על הדרך שבה אנחנו רוצים לגדל את הילדים שלנו. רובנו לא חושבים על זה בכלל. לאורך השנים פגשתי בלא מעט הורים שלא היה להם מושג מה חשוב להם ומה פחות במערכת היחסים עם הילדים שלהם, כך הם מצאו את עצמם מתעקשים על הדברים השוליים במקום להתרכז בעיקר, או שזיגזגו בין האחד לשני, וחוסר הידע כמו גם חוסר העקביות, הם הרסניים למערכות היחסים שלנו עם הילדים וגם שוחקים לנו את הסמכות ההורית. את ההורות אני אוהבת להקביל אל עולם העסקים, לכל חברה שמכבדת את עצמה יש חזון שמושתת על ערכי החברה ועל פיו החברה מתנהלת, אז גם בהורות אנחנו צריכים שיהיה לנו חזון ומשם יהיה ברור וקל יותר לכולם להתקדם קדימה בצורה מיטבית".
3 צפייה בגלריה
קארין שפירא כהן
קארין שפירא כהן
קארין שפירא כהן
(צילום: דורי אהרון)
הילדים הם המראה שלנו "אדלר אומר: "ילדים הם מתבוננים מצוינים אבל פרשנים גרועים", קארין מספרת בכל הנוגע לדוגמא האישית של ההורים, והיא חידדה את הנקודה: "במקום להטיף מוסר לילדים, כדאי שנזכור כי הם כל הזמן מסתכלים ומודדים כיצד אנחנו מתנהגים בסיטואציות שונות ומול אנשים שונים, והם לומדים לחקות אותנו בדיוק מושלם. אני אתן דוגמא, להעיר לילד בצעקה קולנית ש"בבית הזה לא צועקים", עושה בדיוק את ההיפך מהמסר אותו אנו רוצים להעביר, לכן צריך לזכור שההתנהגות האישית שלנו מעבירה לילדים את השיעור החשוב ביותר. אם אנחנו רוצים ללמד את הילדים שלנו סבלנות ואיפוק למשל, אז לא רק שנאמר לילדים כי אנחנו מחכים בסבלנות בתור, אלא נדגים זאת בעצמנו כאשר עומדים בתור בקופת חולים, בסופר ובכל מקום אחר, בלי לנסות לקצר את הדרך. האמירה שלנו ש"מחכים בסבלנות בתור" תלך לאיבוד שאנחנו התנהגנו בצורה הפוכה למה שאמרנו, לכן הדוגמא האישית היא אלמנט מאוד משמעותי וחזק בחינוך ילדים".
ההורים ככוח מאחד קארין שפירא כהן מדגישה כי חשוב ביותר שיהיה תיאום וגיבוי בין ההורים. "זה בסדר גמור שהורים לא מסכימים ביניהם על הכל. אנחנו אנשים שונים, עם דעות שונות ואני אפילו אפתיע ואומר שזה מעולה לילדים, כך הם לומדים כל מיני סגנונות התנהלות עם אנשים שונים. אך גם אם קיימת אי הסכמה בין ההורים על סוגייה מסויימת, החשוב ביותר הוא לגבות אחד את השני ברגע האמת עם הילדים, ולא להתערב האחד לשני בניהול הסיטואציות השונות מולם. בדיוק כפי שלא ניתן לאיש להתערב לנו במערכת היחסים שלנו עם בן ובת הזוג שלנו, כך לא נתערב להורה השני במערכת היחסים שלו עם הילדים".
קארין שפירא כהן: יצירת קשר
3 צפייה בגלריה
קארין שפירא כהן
קארין שפירא כהן
קארין שפירא כהן
(צילום: דורי אהרון)
האם ישנם טיפים שאת לוקח מההורים שמגיעים אלייך לייעוץ בכל הנוגע להורות שלך? "להיחשף לכל כך הרבה סגנונות הורות שונים וללוות משפחות במציאת הפתרונות הייחודיים לקשיים שלהם, רק מחזקת מבחינתי את ההבנה שכל אחד מאיתנו הוא שונה וייחודי, וכדאי שנהיה ייחודיים גם בהורות שלנו. לכל הורה יש את טביעת האצבע ההורית הייחודית שלו. חשוב מאוד שנביא את טביעת האצבע הזו לידי ביטוי דווקא בתקופה הלא יציבה וחסרת הוודאות שאנחנו חווים. רק כך נוכל להתנהל בהורות בביטחון, ונצליח לפתח את החוסן ולהעצים את הסמכות ההורית שלנו, על מנת שנוכל להתמודד באופן המיטבי ביותר עבורנו עם הקשיים והאתגרים של ההורות של ימינו", קארין סיכמה את הדברים בחיוך. ליצירת קשר עם קארין שפירא כהן, ניתן לחייג לטלפון: 052-8544444 פייסבוק אינסטגרם קישור ל- פודקאסט עם קארין