עו"ד דנה בן חמו פועלת בחיפה וגם במתחם הבורסה בר"ג כמגשרת מובילה בתחום הסכסוכים העסקיים.
למשרדה מגיעים שותפים עסקיים, ספקים שנקלעו לסכסוך כספי מול לקוחות וקבלנים שהסתכסכו מול יזמים.
עו"ד בן חמו התפרסמה בזכות רקורד משובח. כ 90 אחוז מהמקרים שמגיעים לפתחה מסתיימים בהבנה כששני הצדדים מאשרים את ההסכם וחותמים עליו.
היא מספרת: "באג'נדה שלי, כמעט כל סכסוך פתיר. אני תמיד זוכרת ומזכירה לצדדים שבארץ זה שוק קטן וששניהם ירצו לסיים את הסיפור בלי לשנוא אחד את השני ומתוך רצון להמשיך לעבוד יחד בעתיד.
1 צפייה בגלריה
עו"ד בן חמו
עו"ד בן חמו
עו"ד בן חמו
(צילום: קרן אל)
הליך גישור מקצועי יידע לשמור על מערכת יחסים לטווח הארוך שלא כמו שקורה בבית המשפט. אם הסכסוך יגיע לבית המשפט הוא בדרך כלל רק יחמיר. שם יש דיונים, מסמכים מתישים וקרבות של עורכי דין. איש לא יקשיב וינסה להבין לעומק את הצדדים. בהליך גישור יש זמן לדבר עם הצדדים, כשגם הצד השני מקשיב. לרוב הצדדים מציעים בעצמם פתרון ואז חותמים עליו ומקיימים אותו כלשונו בדרכם להמשיך לעבוד יחד. הסיפוק שלי הוא בידיעה שעשיתי טוב ומנעתי מלחמה אמיתית".
בתקנות החדשות שנכנסו לתוקף בינואר האחרון, הפכו הגישור ואו בוררות לחובה כחלק מהניסיון לפתור סכסוכים בצורה אלטרנטיבית. התקנות קובעות שתתקיים פגישת מהו"ת ראשונה בכל מקרה על מנת להוריד את הנטל מבתי המשפט. זה קורה בכל תיק בו סכום המריבה יעלה על 40 אלף שקל.
עו"ד בן חמו: "המגמה בארץ ובעולם היא להידבר. שיחה פתוחה תביא לחברה פחות לעומתית וכזו שמחפשת עימותים שקורים בגלל משחקי אגו ואי הבנת האחר. דברים בדרך כלל ניתנים לפתרון בשיחה פתוחה וגלויה".
אחד המקרים האחרונים בהם התערבה המגשרת המוכשרת היה בעימות בין קבלן משנה לקבלן בניה. עו"ד דנה בן חמו הסבירה לשני הצדדים שלא כדאי שהלקוח יידע על הסכסוך...
"לאנשי עסקים חשוב שהשם והמוניטין שלהם לא ייקשרו בתביעות רבות. ב"גוגל" ניתן למצוא בקלות כל תביעה וסכסוך משפטי וזה מלכלכך את השם העסקי. בגישור הכול סודי וכלום לא יוצא מהחדר".
השנה האחרונה מוטטה הרבה עסקים וגררה יותר צדדים עסקיים לסכסוך כספי. עו"ד בן חמו סבורה שהגישור הציל את המדינה מכאוס אפשרי: "יש המון סכסוכים ותביעות סביב נושא תשלומים וחובות. צריך לזכור שמאחורי כל עסק יש משפחה ובית. התקנות החדשות שמחייבות גישור, נכנסו בזמן ועשו טוב, אחרת יתכן שהיה מתפתח פה כאוס".
על אופציית הבוררות היא מספרת: "זה נכון שניתן תמיד ללכת להליך של בוררות, אבל שם יש מי שמחליט ואם אחד הצדדים או שניהם לא מרוצים מפסיקתו – הרי שמה שהוא החליט עלול שלא להיות מקויים במציאות. גישור שם את האדם במרכז ונותן לו כבוד. כאשר מוצאים פתרון הוא יהיה מקובל על שני הצדדים ואז הם יקיימו אותו ולא נחזור שוב לדיונים ובקשות בבית המשפט".
לדף הפייסבוק - לחצו כאן