בזמן שהקורונה הורסת כל חלקה טובה של עסקים עצמאיים, אביעד פורמן, שהיה הבעלים של פורמנ'ס במפרץ חיפה, לא נבהל, והולך בכל בכח על המותג החדש שלו - רשת פיצריות פורמנ'ס. נכון להיום יש לו סניפים בקרית ים ובחיפה, בנווה שאנן, השבוע פתח סניף שלישי בשכונת אפקה בתל אביב, בעוד שבועיים מתוכננת הפתיחה בקרית ביאליק, ובעוד חודשיים בעוד מקומות בארץ.
2 צפייה בגלריה
אביעד פורמן
אביעד פורמן
"כולם אוהבים פיצות". אביבית ואביעד פורמן
(צילום: פרטי)
פורמן לא היחיד - גם ירון סלמן, בעל בית מאפה בלב המפרץ ומספר מזנונים באזור, קיבל מרשת פיצה האט זכיינות לסניף כשר במתחם פז בקרית מוצקין, ליד ויקטורי.
"לכל משבר יש הזדמנויות", אמר פורמן השבוע. "עולם המסעדנות הולך לכיוון אוכל קליל ומהיר בתקופה החדשה, ואם עושים משהו טוב ומכל הלב, אין סיבה שהוא לא יצליח".
לא ראינו שום פרסום.
"השמועות צימחו להן כנפיים. אוכל טעים לא צריך פרסום, אוכל טעים משווק את עצמו, ואני שמח שזה עובר מפה לאוזן. זו לא הייתה החלטה מושכלת, אלא מפאת חוסר זמן, ולמזלי היא עובדת לא רע".
מה יש לאכול אצלך?
"פיצות שף עם רטבים מיוחדים, לא רק רוטב קלאסי. יש לנו כנאפה טורקי וסלט קיסר. התמקדנו במעט אפשרויות אבל במקסימום טעם וטאבון שבונים לנו באיטליה".
יש שותפים לרשת?
"הקמתי לבד את הסניף בקרית ים. רונן נמני, הבעלים של 'קפה קפה', נכנס יחד עם אחותי אביבית ואיתי בשותפות, ויחד פתחנו את שאר הסניפים. אנחנו מתכוונים להיות בכל עיר בארץ, כי לכולם מגיע פורמן בהישג יד. כולם אוהבים פיצה".

"הכל נסגר לי"

כבר 20 שנה נמצא ירון סלמן בעסקי המזון. הוא חבר מועצת העיר ביאליק ובנו של סגן ראש העיר לשעבר, דב סלמן. יש לו בית מאפה בקניון הסינמול ומספר מזנונים באזור, אחד מהם במתחם קרית הבריאות זבולון. הצעה מרשת פיצה האט הביאה אותו לזכיינות על סניף כשר שנפתח במתחם פז בקרית מוצקין, צמוד לויקטורי. לפתיחה בשבוע שעבר הגיע ראש עיריית מוצקין, חיים צורי, לפרגן, ואף קרא בפייסבוק לציבור להגיע.
2 צפייה בגלריה
ירון סלמן
ירון סלמן
כמו משפחה. ירון סלמן ועובדת סניף פיצה האט החדש
(צילום: פרטי)
ירון, זו תקופה לפתוח עסקים?
"בכל תקופה, עסקי המזון הם בסיכון גבוה, אך בעקבות הקורונה, כמו מרבית האנשים, נאלצתי להמציא את עצמי מחדש. כל מה שידעתי לעשות, נסגר לי. כל העובדים שלי, שהיו כמו משפחה, נאלצו לצאת לחל"ת, וגם אני הגעתי למצב של סיכון קיומי, עליי ועל המשפחה.
"כל הזמן חשבתי איך אני חוזר לעבוד ודואג לעובדים. חלק מהם עובדים אצלי, אני שמח להעסיק גם בני נוער שספגו מכה קשה בקורונה, אין להם כמעט מקומות עבודה. כל משפחת הפיצה שלנו לוקחים איתם פרנסה הביתה בתקופה כזאת".
אתה לא פוחד?
"העסק חדש, רק בן שבוע וקצת, יש פחד שכמו כל העסקים, זה יקרוס. אנחנו עובדים לאט לאט. לקחתי הימור גדול, ואני מקווה שבסופו של דבר אצליח. לא חיפשתי מעולם להתעשר, אבי לימד אותי להיות איש עבודה. אני עושה כל מה שאני יכול כדי לשרוד, בעצמי יוצא לשליחויות על הקטנוע, עוזר במטבח ומנקה. לא יותר ולא פחות מכל עובד אחר. רק מנסה להחזיק את הראש מעל למים. הימרתי על הכל פה, ואני מאמין שנצליח ונחזור לתלם. אני ממש מבקש סליחה מהילדים שלי שנעלמתי להם".
לא קיבלת פיצוי מהמדינה?
"יש פער בין מה ששומעים בתקשורת למה שקורה בפועל. למשל, עיריית חיפה לקחה ממני ארנונה מלאה בעסקים בלב המפרץ. סחורות נזרקו לפח, יש בלאי לציוד, הרבה הפסדים שהמדינה לא מתייחסת אליהם. עובדים עזבו והייתי צריך להכשיר חדשים, וגם זה סיכון. ההורים שלנו עוזרים בשמירה על הילדים, כדי שאני ואשתי דקלה נצליח לעבוד פה בפיצה. הבעלים של הרשת, אודי שמאי, והמנכ"ל שמוליק ברוך עוזרים לאורך כל הדרך".
תצליחו להתפרנס ממשלוחים בלבד?
"אנחנו פתוחים מעט זמן, עדיין אין אומדן, ובלי קשר, אני מקווה שעוד רגע יפתחו, הרווחיות נמוכה יותר במשלוחים".
למה פתחת במוצקין ולא בביאליק?
"עשינו סיור עם הרשת, הם ראו מספר מיקומים, וזה המיקום שענה על רוב הפרמטרים. הצומת קרוב לשלוש הקריות וגם לתחנת דלק. אני נותן שירות למוצקין, ביאליק וים".
כחבר מועצה, אתה אחראי על תיק העסקים בביאליק. איך העירייה יכולה לעזור לתושבים?
"מאז שהתחילה הקורונה, נאלצתי להוריד את הפעילות בעירייה, כדי לשרוד בעצמי, ולמרות זאת העברתי את יד שרה לביאליק. אני עוזר לבעלי עסקים כמה שאני יכול".
לכל העדכונים - חדשות הקריות