ר', תושב המרכז, הגיע בשעה 21:00 לסניף של רשת קמעונאית גדולה כשברשותו 50 מיכלי משקה מסומנים. לטענתנו, הקופאי סירב לקבל אותם ואמר שהחנות נסגרת בשעה 22:00, לכן אין לו זמן לספור.
3 צפייה בגלריה
יחס מזלזל, כמו אל מקבצי נדבות
יחס מזלזל, כמו אל מקבצי נדבות
יחס מזלזל, כמו אל מקבצי נדבות
( צילום: shutterstock)
"אמרתי לעובד שקבלת הבקבוקים היא חלק מהשירות שעליהם לתת, לכן אני דורש שלמרות שהסופר נסגר בעוד שעה, זכותי לקבל את השירות ואת הכסף. לאחר 10 דקות של ניסיונות שכנוע, העובד סירב, ונאלצתי לחזור לביתי כלעומת שבאתי".
ר' פנה לשירות הלקוחות של הרשת בבקשה שיחזרו אליו, אולם לא נענה, לכן פנה למועצה לצרכנות. שם גילה שהוא ממש לא לבד: בשנת 2022, הגיעו 9,010 פניות בתחום זה, בגין בקבוקים שבתי עסק סירבו לקבל.
במרבית הפניות הצרכנים טוענים לתחושת השפלה ומדווחים על יחס לא מכבד ומזלזל מבית העסק, הגובל ב"קיבוץ נדבות". זאת למרות שמדובר בצרכנים העושים מאמץ לשמור על הסביבה, ולקבל את כספם בחזרה על פי חוק. התירוצים שבהם נתקלים הצרכנים בבתי העסק מגוונים: החל ממחסור בשקיות, היעדר מקום והגבלות שעות וימי ההשבה, דרך סירוב לקבל בקבוקים מבני נוער וכלה בדרישה לשטוף את הבקבוקים.
אז מה מגיע לנו?
"במקרה של סירוב לקבל מצרכן בקבוקי משקה ריקים מסומנים ולהחזיר לו את דמי הפיקדון, בית המשפט רשאי לפסוק לטובת הצרכן פיצוי ללא הוכחת נזק בסכום של עד 1,800 שקל", אומרת עו"ד דליה ברוק-רסקאי, מנהלת מוקד הפקדון במועצה לצרכנות. "הקפידו לתעד את סירוב בית העסק באמצעות הקלטה, או צילום למקרה שתידרשו להוכיח את טענותיכם בבית המשפט.

3 צפייה בגלריה
הטעייה בדירוג האנרגטי
הטעייה בדירוג האנרגטי
הטעייה בדירוג האנרגטי
(צילום: shutterstock)

העסקה שהוציאה את הכביסה המלוכלכת


למועצה הישראלית לצרכנות הגיעה פניה של צרכן שרכש מכונת כביסה. כשזו הגיעה, גילה האיש שקיים פער בין הדירוג האנרגטי המצוין במודעת הפרסום ובאתר הסחר של הרשת (דירוג אנרגטי ישראלי A) לבין דירוג המוצר שהגיע לביתו (דירוג אנרגטי אירופי C).
"פרסום דירוג מוצר כ-A כשהוא לא כזה, מעלה חשש להטעיה לכאורה של הציבור בניגוד לחוק הגנת הצרכן", אומר עו"ד ניסים מזרחי מהמועצה לצרכנות. "לדירוג האנרגטי של מכשירי החשמל יש משמעויות והשלכות על עלויות הצריכה ועל איכות הסביבה, ולפיכך על ההחלטה להעדיף דגם, מותג או חברה".

קראו גם:

מה מגיע לנו?
"קיימים מספר מקרים שבהם הצרכן יכול לבטל עסקה, ביניהם ביטול עקב פגם במוצר, הפרה של תנאי העסקה והטעיית הצרכן. בנוסף, ניתן לבטל את העסקה ללא עילת ביטול מיוחדת, בהתאם למדיניות ההחזרה של בית העסק. במקרים של הטעייה, לצרכן עומדת אפשרות לבקש להחליף את הפריט שרכש למוצר של הדירוג המפורסם, או לחילופין לבטל את העסקה ולקבל את כספו בחזרה".