3 צפייה בגלריה
מיינט נותנים יד לעצמאים
מיינט נותנים יד לעצמאים
מיינט נותנים יד לעצמאים
בעידן "פוסט קורונה", עסקים רבים מוצאים עצמם בבעיה. ברור שכבר אי-אפשר "לשים את כל הביצים בסל אחד", וצריך לחשוב על מנועי צמיחה, שירותים נוספים, מוצרים אחרים, פיתוח שווקים חדשים, איתור ספקים נוספים. כך, כשיגיע הגל השני, ניתן יהיה להפחית את הפגיעה הכלכלית.
הקורונה, כמו כל משבר, משנה סדרי בראשית – אך גם טומנת בחובה הזדמנויות רבות, ולעיתים ניתן להפוך את הלימון ללימונדה. חברות ועסקים אשר ידעו להתכונן בזמן למשבר הבא שיגיע, ייצאו מהמשבר מחוזקים ויתאוששו מהר יותר מהמתחרים. אבל מאיפה בכלל מתחילים? מהם הצעדים המומלצים?
3 צפייה בגלריה
עו"ד אודליה כהן-שינדורף
עו"ד אודליה כהן-שינדורף
עו"ד אודליה כהן-שינדורף
(יח"צ)
1. פעלו בזמן כדי לאתר ספקים חליפיים: חברות רבות התרגלו לרכוש אך ורק מספקים הפועלים מסין, ועם תחילת המשבר מצאו עצמן תקועות לאור מגבלות הייצוא החמורות שהוטלו על סין. בעולם העסקי של ימינו, תלות בספק אחד או במדינה אחת היא בעייתית. זה בדיוק הזמן לאתר ספקים חליפיים, מפעלים יצרניים חדשים – תופתעו לגלות שישנן חלופות לא פחות זולות ואיכותיות. איך עושים זאת? מאיפה מתחילים? בישראל קיימים מאגרי מידע בתשלום ובחינם המפולחים לפי תחומי ייבוא/יצוא, ספקים, הזדמנות עסקיות וכד'. כמו- כן, ניתן לפנות ישירות לנציגי הנספחות הכלכלית במדינת היעד ולהעביר בקשת מידע. הנספחות מנהלת מערכת ממוחשבת ותשמח לעזור. כמו כן ניתן לפנות ללשכת המסחר או למכון הייצוא בבקשה למידע.
2. מעבר מ-off line ל-on line: אם עד כה עבדתם בעיקר באמצעים לא מקוונים, או שהיה לכם אתר אינטרנט תדמיתי בלבד - ללא נוכחות ברשתות החברתיות, זה בדיוק הזמן לפתוח אתר מכירות ידידותי ונח למשתמש, לעשות קידום ברשתות חברתיות ולהגיע לקהלים משמעותיים חדשים. כשאי אפשר להגיע פיזית לחנות, החנות תגיע ללקוח. כיום ישנם עשרות פרילנסרים ותוכנות נגישות המסייעים בהקמת דף עסקי או אתר מכירות אינטרנטי בעלויות זולות. כמו-כן, בהשקעה של סכום נמוך יחסית, ניתן לבצע קידום ממומן בגוגל, פייסבוק או במנועי חיפוש אחרים. אתם קובעים את מילות החיפוש, הלקוח מחפש ואתם מקודמים בדף - ככה מתבצעת חשיפה טובה אשר מייצרת לכם מכירות.
3 צפייה בגלריה
ד"ר שלמה נס
ד"ר שלמה נס
ד"ר שלמה נס
(צילום: סיגל סבן)
3. פעלו לפתיחת שווקי פעילות חדשים: עסקים רבים, שעד תקופת הקורונה התמקדו בחיפוש לקוחות בפלח מצומצם של האוכלוסייה או עבדו באיזור גיאוגרפי ספציפי (למשל, "אנחנו נותנים שירות רק בתוך רמת גן"), מבינים שזה הזמן להסתכל החוצה, גם מעבר לים. מי שמחליט לפנות גם מחוץ לישראל – בדקו באילו כלי תקשורת משתמשים בקהילת היעד החדשה, ותרכזו שם משאבים. לפעמים כדאי גם להשקיע מעט בתרגום אתר האינטרנט שלכם לכמה שפות. אגב, גם בישראל ישנם מאות אלפי אזרחים שלא דוברים עברית ושפת האם שלהם הינה ערבית, אנגלית, רוסית, פורטוגזית ועוד- ואתם מפספסים אותם.
4. חפשו הזדמנויות עסקיות: נסו לאתר זכיינים חדשים, שיתופי פעולה עסקיים או הזדמנויות שקודם הייתם פוסלים על הסף. מכון היצוא, לשכות המסחר וגופים נוספים מפרסמים בחינם באתרים שלהם מפגשים עם משלחות, אנשי עסקים והזדמנויות עסקיות לייצוא בכל התחומים; זו דרך טובה לייצר חיבורים ולטוות קשרים עם אנשי מפתח. אל תהססו; זה הזמן להיות יצירתיים.
5. הרחיבו את סל המוצרים: אם עד כה התמקדתם במספר מוצרים מוגבל ובטווח מוצרים מצומצם, זה הזמן להרחיב את ההיצע. אם עד כה, למשל, מכרתם מוצרים יקרים יחסית, תגלו במהרה שהכנסת מוצרים במחיר נמוך יותר (תוך שמירה על ערך המותג, כמובן) תהווה מוקד משיכה לקהלים חדשים.
הכותבים הם ד''ר שלמה נס, עו''ד (רו''ח) ושותף בכיר במשרד עו"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', ועו"ד אודליה כהן-שינדורף, ליווי עסקים ויזמות בטופ ש.י.א עסקים