הורים רבים חולמים שהילד שלהם יגיע ליחידות הטכנולוגיות בצבא.
2 צפייה בגלריה
סייבר למתחילים
סייבר למתחילים
סייבר למתחילים
(צילום: shutterstock)
בעיניהם זו דרך כמעט ודאית שתהפוך אותו באזרחות להייטקיסט מבוקש, שמחזיק בג'וב הכי מתגמל ואיכותי שקיים בשוק העבודה. וכל זה בתוך חדרים ממוזגים ובלי הסכנות שאורבות ללוחמים הקרביים.
שמונה מתוך עשרה הורים שמתעניינים בחוגי סייבר, שואלים אם הקורס יעזור לילד שלהם להגיע ל-8200.
כיום הידע זמין לכולם, כל אחד יכול ללמוד תחומים כמו סייבר, תכנות ומקצועות מדעיים נוספים ישירות מהבית מאתרים כמו יוטיוב ו-udemy.
מה שיחידות כמו 8200 ו-9900 מחפשות הוא משהו מעבר לידע עצמו: הן מחפשות תכונות כמו יכולת למידה מהירה, התמצאות במרחב הדיגיטלי והסקת מסקנות נכונה ומהירה.
2 צפייה בגלריה
החינוך הטכנולוגי מתחיל היום מגיל צעיר, אבל שיטת הלימוד משתנה בהתאם לגיל
החינוך הטכנולוגי מתחיל היום מגיל צעיר, אבל שיטת הלימוד משתנה בהתאם לגיל
החינוך הטכנולוגי מתחיל היום מגיל צעיר, אבל שיטת הלימוד משתנה בהתאם לגיל
(צילום: shutterstock)
איך מנגישים סייבר לילד צעיר?
החינוך הטכנולוגי מתחיל היום מגיל צעיר, אבל שיטת הלימוד משתנה בהתאם לגיל. את הגילאים הנמוכים, למשל, שהם חסרי רקע בתחום, צריך ללמד בצורה חווייתית ומהנה, דרך משחק. המטרה היא לייצר סקרנות וחיבור חיובי בין הילד לבין העולם הטכנולוגי, כך שלא יראה בו משהו קשה ומסובך.
עבור גילאים מתקדמים יותר, נדרשת שיטת לימוד אחרת, שונה מזו המקובלת בבתי הספר. הילדים מבצעים היום שימוש נרחב מאוד במחשב. הוא צמוד אליהם למטרות גיימינג, לצריכת תוכן, לתקשורת עם חברים וגם להפקת תכנים בכל המדיות.
במידה מסוימת, הילדים של היום הם משתמשי מחשב "כבדים" יותר ממשתמשים בוגרים. יחד עם זאת, הם חסרי הידע המקצועי שיאפשר להם להפיק תוצר איכותי משעות המחשב הארוכות שלהם.
קראו גם:
המפתח הוא לדעת לחבר את הנושאים התיאורטיים שנלמדים בכיתה אל היומיום שלהם. עבור כל אחד, בכל גיל ובכל תחום לימוד – החומר נקלט טוב יותר כשהדוגמאות והתרגולים מתקיימים בסביבה מוכרת. משם כבר קל יותר לצאת לעולמות תוכן חדשים וללמוד תחומים נוספים.
האם כל ילד יכול ללמוד סייבר?
כיוון שהילדים מתעסקים כבר מכיל צעיר במוצרים טכנולוגיים, הגישה שלהם למקצועות תכנות ואבטחת מידע היא כמעט טבעית. אבל מעבר לכך, התשובה תלויה בשאיפה של כל ילד ובעולם התוכן שמעניין אותו.
כיוון שהדרישה לאנשי הייטק הולכת וגדלה והידע הופך זמין ונגיש יותר, יש היום שפע של מוסדות לימוד שמציעים לימודים טכנולוגיים שמותאמים לטווחי הגיל הנמוכים. זה אומר שכל ילד שרוצה בכך, יכול למצוא את הדרך להתחיל.
רק חשוב לקחת בחשבון: הנגשת התוכן בצורה קלה ופשוטה לילדים צעירים מובילה לעלייה דרסטית בהיקף הלומדים. כך נוצרת תחרות עזה על המקומות היוקרתיים ביחידות הטכנולוגיות בצה"ל.
אז מי יוכל להצליח?
המפתח הוא התמדה, מיקוד ונכונות אמיתית להשקיע את הזמן בלמידה. מי שמתחיל בגיל צעיר יכול ליהנות מיתרון הזמן, אבל ראיתי לא מעט מקרים של ילדים שלמדו במשך שישה חודשים מה שאחרים למדו בשלוש שנים.
התוצאות המושגות הן בעיקר פונקציה של החיבור לנושא ומידת ההשקעה של הילד.
מה הסיכוי להגיע ל-8200?
הרעיון הוא קודם כל להתחיל. אם הילד מתעניין, לומד, מתמיד ומביע רצון להעמיק, ברור שהוא בעל פוטנציאל ללימודים טכנולוגיים מעמיקים ולהשתלבות בתפקידים טכנולוגיים בעתיד.
למרות שיש תחרות גדולה, היחידות הטכנולוגיות בצבא הולכות וגדלות. ילד שילמד ויסגל כישורים טכנולוגיים, יכולת הסקת מסקנות והתמצאות במרחב הדיגיטלי - ישפר את סיכוייו.
הדרך ליחידות הטכנולוגיות כיום לא פשוטה: המודעות הרחבה לתחום גרמה ליותר ויותר נערות ונערים בישראל לטפח שאיפה להגיע לשם, מה שהעלה את סף דרישות הקבלה.
מצד שני, דווקא בשל כך, אלו שמוכנים להשקיע זמן וללמוד באופן מעמיק מתבלטים יותר ומשפרים את הסיכוי להגיע בעתיד למחוז חפצם.
עידו דויטש, מהנדס תוכנה, מייסד "שחקים סייבר", בית ספר ללימודי סייבר לילדים ונוער, מנהל בהתנדבות מרכז לנוער בסיכון. מרצה אקדמי במסלולי אבטחת מידע וסייבר במכללות טכנולוגיות