קונספט חדש: לפני מספר שנים השיקה מ.י. שמשינס קונספט חדש בשוק השכרת הדירות, כאשר בנתה בניין חדש לגמרי, ברחוב דפנה בקרית ביאליק, שכולו מיועד להשכרה לטווח ארוך. הפרויקט הצליח, ולאחרונה החלה חברת גיא ודורון לוי, שבונה פרויקט גדול בשכונת אפקה בקרית ביאליק, מיזם להשכרת 300 דירות חדשות לטווח ארוך, במחיר התחלתי של 3,333 שקל. הדירות הן בנות 5 חדרים, וכוללות מפרט עשיר, מטבח מושקע, מקלחון בחדר האמבטיה, מזגן מיני מרכזי ושתי חניות. הדירות מרווחות ומשתרעות על פני 140 מ"ר ומרפסת של 14 מ"ר, עם נוף פתוח לשמורת הטבע.
האם זה משתלם? שמאית המקרקעין נחמה בוגין מאמינה כי יש עתיד לשוק השכרת דירות חדשות, בשל היתרונות שהוא מציג. "השכרה ארוכת טווח היא הדבר הבא בשוק הנדל"ן, היא מהווה פתרון מיטבי לשוכרים אשר החוק במדינה כלל לא מגן עליהם מפני עליות מחיר, אפשרות פינוי וחוזים לא הוגנים".

1 צפייה בגלריה
מתאכלסת במהירות. שכונת אפקה בקרית ביאליק
מתאכלסת במהירות. שכונת אפקה בקרית ביאליק
מתאכלסת במהירות. שכונת אפקה בקרית ביאליק
(צילום: גיא ודורון לוי)

בוגין מונה את היתרונות בהשכרה ארוכת טווח מקבלן: "ראשית, השוכרים מקבלים דירה איכותית וחדשה לחלוטין, אשר נמצאת באחריות קבלן, וכל בעיה בה מטופלת על ידי אותו גורם שבנה אותה. שנית, השוכר יכול לבחור מתוך מלאי דירות את הדירה המתאימה ביותר לצרכיו מבחינת גודל, כיווני אוויר, קומה וכו', בעוד שבחוזה שכירות רגיל יש רק דירה אחת, ואין אפשרות להיענות במדויק לצרכים של כל שוכר ושוכר".
יתרון גדול נוסף הוא הגורם המשכיר. בוגין מסבירה כי "כאשר שוכרים מאדם פרטי, עלולים להיתקל בקשיים שונים ושינויים, למשל בעלי הדירה מתגרשים חלילה ורוצים למכור את הדירה, הבן חוזר מחו"ל ומעוניין לגור בדירה, בעלי הבית מקשים ידם על תיקונים נדרשים או מתעלמים מטלפונים וכדומה, דברים שלא יקרו כאשר המשכיר הוא חברה מסודרת עם אנשי מקצוע שזו עבודתם".
היתרון המשמעותי ביותר בהשכרה מסוג זה הוא כמובן אורך החוזה. לדברי בוגין, "הבעיה הקשה ביותר של שוכרי דירות היא חוסר הוודאות. אנשים נאלצים לעבור דירה שלא מרצונם, נאלצים לעבור מסגרות חינוך, למצוא דרכי הגעה שונות לעבודה וכמובן להשקיע מאמצים וכסף בחיפוש דירה ובמעבר. לכל אלה משמעות כלכלית ונפשית גדולה. הממד ארוך הטווח בחוזה הוא היתרון המרכזי והגדול ביותר שיש לדיור בהשכרה ארוכת טווח, היכולת לתכנן שנים קדימה, לחסוך הוצאות ולהרגיש הכי בבית גם בדירה שכורה".
השכרה ארוכת טווח מקבלן היא תופעה שמתחזקת בשנים האחרונות, אך עדיין מדובר בפרויקטים בודדים בכל עיר נכון לתקופה זו, וכך גם בצפון. בנאות פרס בחיפה התאכלס בשנת 2018 פרויקט ראשון שכלל דיור להשכרה, של החברה הממשלתית 'דירה להשכיר' ושל היזמית אשטרום. פרויקט נוסף בחיפה, המיועד גם הוא להשכרה, הוא 'פרויקט הרובע' בוואדי סאליב.
אושרי זפרני, סמנכ"ל השיווק והמכירות של חברת גיא ודורון לוי: "מדובר בדירות מצוינות המושכרות במחירים נמוכים ממחירי השוק בקרית ביאליק. השכונה מתאכלסת במהירות, ומוסדות החינוך בה פועלים".