יולדת שאיבדה את היכולת להביא ילדים לעולם, לאחר סיבוך בלידתה הראשונה, הגישה תביעה נגד בית החולים רמב"ם ומדינת ישראל. בפסק דין שניתן בבית משפט השלום בקריות בימים האחרונים, קיבל השופט את התביעה בחלקה, וקבע כי על המדינה לשלם לה פיצוי והוצאות בסך כ-200 אלף שקל בגין פגיעה באוטונומיה.
1 צפייה בגלריה
ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי
ניתוח קיסרי
(צילום: shutterstock)
על פי פסק הדין שניתן בימים האחרונים, בשנת 2010 אושפזה התובעת, בת 38, בבית החולים רמב"ם, בשבוע ה-40 להריונה הראשון. יומיים לאחר אשפוזה, בהם הלידה התקדמה באופן תקין, הובהלה לניתוח חירום, שבמהלכו יולד התינוק בניתוח קיסרי כשהוא בריא.
כשבועיים לאחר שחרורה מבית החולים הובהלה אליו שוב בעקבות דימום מסיבי, כשהיא בסכנה ממשית. היא הוכנסה לחדר ניתוח לשם איתור מקור הדימום ועצירתו. בעקבות פעילות כירורגית שבוצעה בחלל הרחם, סבלה התובעת מתסמונת שגרמה לה לאבד את היכולת להביא ילדים לעולם.
קראו עוד >>
בתביעה טענו היולדת ובן זוגה כי בית החולים התרשל במעקב ובטיפול הרפואי שניתן לה. כמו כן טענו, כי הניתוח הקיסרי שעברה לא היה בהסכמתה מדעת, ועל כן היא זכאית לפיצוי בגין פגיעה באוטונומיה. מנגד טענו הנתבעים כי הטיפול ביולדת היה ראוי ותקין.
שופט בית משפט השלום בקריות, מוחמד עלי, קיבל את התביעה בחלקה. מחד, דחה את טענות התביעה שהיתה התרשלות בטיפול המקצועי שניתן לה על ידי רופאי בית החולים. "ההחלטה שהיה על הרופאים לקבל איננה בין מתווה ללא סיכונים לבין מתווה עם סיכונים, אלא בין שתי חלופות שבשתיהן קיים סיכון", נכתב. "ניתוח הדברים מוביל אותי למסקנה שיש לדחות את הטענה כי הנתבעים התרשלו בטיפול שניתן לתובעת, הן במהלך המעקב אחר הלידה, והן בטיפול ובמעקב שניתן לתובעת לאחר הניתוח הקיסרי שעברה".
מאידך, קבע כי בית החולים הפר את זכותה של התובעת לאוטונומיה. "בנסיבות המקרה, בית החולים לא גילה לתובעים את מלוא המידע הרפואי, ובכך הפר את חובת הגילוי המוטלת עליו", כתב.
"לא די בטיפול מקצועי סביר. המידע המהותי הקשור במצבה של התובעת ובסיכונים שהיא ניצבת בפניהם לא צריך להישאר אצור אצל הצוות הרפואי, אלא שיש לשתף בו את התובעת. המטופל הוא במרכז. גופו, בריאותו ובמידה רבה אף חייו ממש עומדים על הכף. לא ניתן להדיר מהמטופל מידע חיוני בנוגע לסיכונים שהוא ניצב בפניהם, גם אם דרך הטיפול שנקט הצוות הרפואי היא סבירה ומקצועית".
לאור זאת קבע כי על מדינת ישראל לשלם ליולדת פיצוי בסך 150 אלף שקל, בתוספת שכר טרחת עו"ד בסכום כולל של 35 אלף שקל, וכן הוצאות בסך 10,000 שקל.