פרקליטות מחוז חיפה הגישה כתב אישום נגד מנהל החי פארק בקרית מוצקין, יגאל פדידה, המואשם בסעיפים של לקיחת שוחד, מירמה והפרת אמונים, איסור הלבנת הון, רישום כוזב במסמכי תאגיד ושיבוש מהלכי משפט. כתבי אישום נוספים הוגשו נגד אנשים הקשורים בפרשה.
2 צפייה בגלריה
יגאל פדידה. צילום: נחום סגל
יגאל פדידה. צילום: נחום סגל
יגאל פדידה. צילום: נחום סגל
כתב אישום הוגש לאחרונה, וכולל ארבעה אישומים נגד פדידה. באישום הראשון נטען, כי בין השנים 2009-2014 היה העסק 'נוי שרונה' מספק מזון לבעלי החיים בגן החיות. באחת הפעמים בשנת 2009 סיכם פדידה עם נוי כי בהליכים בהם יזכה נוי, הוא ישלם לפדידה חלק מהתמורה הכספית שהוא מקבל מרשת המתנ"סים, בגין אספקת המזון (כספי שוחד).
"בתמורה לכך, הנאשם יפעל להקדמת מועד התשלומים המגיעים לנוי, וכן יבטיח את המשך זכייתו במכרז או בהליך לקבלת הצעות מחיר", נכתב.
על מנת להסוות את מקור כספי השוחד, נטען, סיכמו השניים כי נוי יפנה לרשת המתנ"סים ויבקש כי הצ'קים שיונפקו עבורו יהיו ללא הגבלת סחירות 'למוטב בלבד'. זאת, באמתלה שיש לו בעיות בתזרים המזומנים. כמו כן סיכמו השניים כי פדידה ינכה את הצ'קים אצל נותני שירות מטבע, ולאחר מכן יעביר את התמורה לנוי במזומן, בניכוי כספי השוחד.
2 צפייה בגלריה
יגאל פדידה. צילום: דורון גולן
יגאל פדידה. צילום: דורון גולן
יגאל פדידה. צילום: דורון גולן
בהמשך פנה פדידה לרשת המתנ"סים וביקש להנפיק לנוי 12 צ'קים באופן זה, שסכומם הכולל 995,019 שקל, אשר נפרעו על ידי צדדים שלישיים או באמצעות נותני שירות מטבע (נש"מ).
באחת הפעמים פנה פדידה ליוסי עמרה, שהיה שותפו העסקי בהפעלת הלונה פארק, וביקש ממנו לפרוע מספר צ'קים שהונפקו עבור 'נוי שרונה' אצל נש"מ. כמו כן, ביקש ממנו בהזדמנויות נוספות לנכות עבורו צ'קים נוספים של על שם ספק אחר.
"עוד סוכם בין הנאשם לעמרה, שפעולות ניכיון הצ'קים תירשם בנש"מ, באופן כוזב, תחת שמם של מוטבי הצ'קים, ולא תחת מי שהיה עתיד לבצע בפועל את פעולות הניכיון", נכתב. "כל זאת במטרה להסתיר ולהסוות את מקורם של הכספים שהתקבלו מפירעון ששת הצ'קים, התנועות הכספיות ועשיית הפעולה (להלן: ההלבנה)".
עוד נטען כי על מנת להסתיר את ביצוע העבירות, פדידה החתים את נוי על אישורי קבלת המחאות כוזבים של רשת המתנ"סים. כמו כן ביקש ממנו לחתום על תצהיר שקרי בפני עורך דין.
במעשים אלו, נטען, פדידה בהיותו עובד ציבור לקח שוחד בעד פעולה הקשורה בתפקידו, ועשה במילוי תפקידו מעשי מרמה והפרת אמונים הפוגעים בציבור. כמו כן גרם לרישום פרט כוזב במסכמי תאגיד בכוונה לרמות, ופעל למנוע או להכשיל הליך שיפוטי.
האישום השני הוגש בגין התנהלות דומה של פדידה מול ספק אחר למזון לבעלי חיים, שאדי דולה. נטען כי לאחר ששאדי החל לספק סחורות לגן החיות, דרש ממנו פדידה תשלום בגובה 5 אחוז מסך התשלומים שיקבל מרשת המתנ"סים.
זאת בתמורה לכך שיבטיח את המשך זכייתו בהליכים, ושאדי הסכים לכך. בהמשך ביקש פדידה מרשת המתנ"סים כי תעביר לידיו צ'ק המיועד לתשלום עבור שאדי.
"הנאשם, במטרה לגנוב את כספי התשלום שהגיע לשאדי, פנה לרשת המתנ"סים, שלא בידיעת שאדי, וביקש שהתשלום יבוצע בצ'ק ללא הגבלת סחירות 'למוטב בלבד'. עוד ביקש הנאשם, שהצ'ק ימסר לידיו לצורך העברתו, כביכול לשאדי". כששאדי גילה על כך, הוא פנה לפדידה, שהחזיר לו את הכסף, בניכוי תשלום שוחד והלוואה שהוא קיבל ממנו.
אישום שלישי מתייחס לפגישה שנערכה בין פדידה ועמרה עם פנחס אולשביצקי, המנהל והבעלים של חברת בונה הצפון בע"מ, העוסק בבנייה. במהלך המפגש, פדידה אמר לאולשביצקי שהיקף המכרז לבניית בניין העירייה בקרית מוצקין עומד על כ-50 מיליון שקל.
כמו כן טען, כי ביכולתו לדאוג לכך שהוא יזכה במכרז, אם ישלם 4 אחוז מהיקף המכרז, וסכום נוסף של 9 אחוז מכל תמורה שתתקבל מהגדלת היקף המכרז. אולם לאחר מספר ימים דחה אולשביצקי את ההצעה.
כתבי אישום נוספים בפרשה הוגשו גם נגד יוסי עמרה, דב נוי, בעל העסק 'נוי שרונה' בגין מתן שוחד, איסור הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ועדות שקר. כמו כן הוגש כתב אישום נגד שאדי דולה בגין מתן שוחד.
עו"ד יובל זמר, המייצג את פדידה: "מדובר במסכת של שקרים שרקמו יחד חורשי רעתו של יגאל פדידה, מתוך מניעים הידועים לנו וייחשפו במהלך המשפט, ואת התיק אנחנו ננהל במקום המתאים לו ולא כפי שבוחרים יריביו, להתנהל באמצעי התקשורת".
יוסי עמרה מסר: "כתב האישום הזה הוא סתם. אני זה שהלכתי להתלונן במשטרה ובסוף הגישו נגדי כתב אישום. אני אוכיח לבית המשפט שאני פעלתי כשורה. אני גם נבדקתי במכונת אמת ונמצאתי דובר אמת".