רבקה מוזס לא שוכחת את הרגע שבו דיברה לראשונה עם האחיינית המפורסמת שלה, מרסדס סוסה. השנה היתה 1980, וסוסה הגיעה להופעה בארץ כשדודתה הישראלית יצרה איתה קשר.
קראו עוד ב-mynet: ביאליק: החייל הקרבי מפרנס לבד את משפחתו
"הצלחתי להתקשר אל החדר שלה במלון בתל אביב. כששמעתי את ה'הלו' שלה, הרגליים שלי פשוט רעדו", נזכרה מוזס השבוע. "אמרתי לה בספרדית, קוראים לי אינס מרסדס חירון, ואני הבת הקטנה של מיגל חירון. אם השם הזה אומר לך משהו, הייתי רוצה להיפגש איתך. מרסדס סוסה השתתקה ופתאום התחילה לבכות וקראה: 'דודה, ברוך השם, מצאתי אתכם'.
"נסעתי אליה למלון עם בתי, איריס. חיכינו בחוץ, ופתאום ראינו אותה יורדת מהרכב עם הפונצ'ו האדום שלה. איזו פגישה נרגשת זו היתה. באותו ביקור שלה הזמנתי אותה אלי הביתה, לקרית מוצקין. היא שאלה מי נמצא בבית, ואני אמרתי, תהיי שקטה, לא הבאתי קהל ולא תקשורת. זה רק אנחנו, המשפחה. היא כל כך שמחה במפגשים המשפחתיים האלה".
מוזס נולדה בכפר קטן בסנטה פה, פרובינציה של בואנוס איירס, בת הזקונים במשפחה קתולית של תשעה ילדים. כשכבר היתה נשואה ובעלת משפחה משל עצמה, שמעה ברדיו זמרת בשם מרסדס סוסה, ששרה פולקלור דרום אמריקאי שהיפנט אותה. זמן קצר לאחר מכן גילתה ששם משפחתה המלא של הזמרת זהה לשם המשפחה שלה.
"היא ראתה תצלום של מרסדס סוסה עם אמה ובנה, שמתחתיו נכתב "יש לנו אחיינים ולא ידענו". בירור שערכה, חשף סוד משפחתי: "התברר, שלפני שאבי נישא לאמי, הוא היה נשוי לחנובבה טולדו. מנישואים אלה נולדה אמה חירון, שהיתה אחותי למחצה והאמא של מרסדס. זה מדהים, מרסדס מבוגרת ממני בשבעה חודשים, ואני הדודה שלה. אמא שלי מתה מבלי לדעת את כל זה. בכלל, אבא שלי היה ימאי שובב. מי יודע כמה אחים עוד יש לי בעולם".
אופרת סבון הסיפור שלה נשמע כמו אופרת סבון. כשהיתה נערה, התאהבה ביהודי והתגיירה בעקבות נישואיה. הם הקימו משפחה בארגנטינה ואז עלו לישראל, אבל שנתיים לאחר מכן היא התאלמנה ונשארה עם ארבעה ילדים בארץ שאת שפתה לא הכירה. שלושה חודשים אחרי מות בעלה שכלה גם את בנה הבכור, ששירת בצה"ל ונהרג בתאונת דרכים. בטיול של אמהות שכולות לפולין היא שרה את "אלי אלי" במחנה ההשמדה מיידנק.
הקשר החם שיצרה עם מרסדס סוסה חיזק את החיבור אל שורשיה הדרום אמריקאיים, והשתיים שמרו על קשר קרוב עד למותה של סוסה, לפני שש וחצי שנים. מוזס מספרת, שהזמרת הארגנטינאית הנערצת קראה לה "טיה" (דודה) ועודדה אותה לשיר את שיריה. בשנים האחרונות מופיעה מוזס עם נכדה, אבירם קוניו (25), המתגורר בשכנות אליה ומלווה אותה בנגינה.
היא נולדה כאינס מרסדס חירון. כשהיתה בת חמש הוריה נפרדו, והיא עברה עם אמה והאחים לבואנוס איירס. את אביה כמעט שלא ראתה מאז. למרות המצב הכלכלי הקשה, היא זוכרת ילדות שמחה, שבה שרה במקהלת בית הספר וכיכבה בקומדיות שהעלו שם. המשפחה חזרה להתגורר בסנטה פה, ומוזס הפכה לחלק משלישיית מוזיקאים שניגנו ושרו, ובהמשך שרה עם תזמורת חתונות.
באותם ימים עבדה כמזכירה בבית חרושת לבגדי גברים, ושם הכירה את בעלה הראשון: "אנריקה שנצר היה טכנאי אלקטרוניקה, מבוגר ממני ב-12 שנה. יום אחד הוא התוודה בפני שהתאהב בי. הייתי רק בת 15 והסתחררתי מהחיזור. העובדה שהיה יהודי לא הפריעה, אבל את אמי הדאיגה העובדה שאנריקה היה פרוד ואב לשני ילדים. היא יעצה לי לא למהר".
"בחרתי ביהדות" בסופו של דבר השניים בנו חיים משותפים, ומוזס הסכימה לתנאי שהציב בפניה בעלה וויתרה על השירה. "בנו בן החמש של אנריקה חי איתנו", היא מספרת, "ובהריון הראשון שלי הבנתי שלא מתאים לגדל ילד אחד כיהודי, ואת אחיו כנוצרי קתולי. בחרתי ביהדות בעצמי. איש לא ביקש ממני. הוריו של אנריקה אהבו אותי וקיבלו אותי כפי שאני. נולדו לנו ארבעה ילדים משותפים, שלושה בנים ובת. כולם קיבלו שמות יהודיים וגדלו כיהודים. ניהלתי אורח חיים יהודי הרבה לפני שהשלמתי את תהליך הגיור. לצערי, בנו של אנריקה חלה בניוון שרירים ומת. כשהבן הבכור שלנו, אליעזר, היה בן 16 והתאהב בבחורה מקומית, אמרתי לבעלי שמוכרחים לעלות לישראל כדי שהילדים יתחתנו עם יהודים".
בשנת 71' היא השלימה את תהליך הגיור, נישאו כדת משה וישראל ועלו לארץ, לקיבוץ מסילות. לאחר עשרה חודשים עזבו את הקיבוץ ועברו לקרית אתא, שם היתה רבקה פועלת בבית החרושת "אתא". זמן לא רב לאחר מכן, בתחילת מלחמת יום הכיפורים, בעלה נפטר בפתאומיות מהתקף לב. מותו פתח שרשרת של טרגדיות במשפחה, שקרו בתוך חודשים ספורים. "אנריקה לא הרגיש טוב", היא מספרת, "ושכן לקח אותנו לבית החולים, כי היתה מלחמה, הרחובות היו חשוכים, ולא היו אמבולנסים.
"הוא נפטר בדרך לבית החולים. אני באותו רגע איבדתי את הקול. לא יכולתי לצעוק,