ימית עזר שיקולסקי, מנכ"לית רשת המתנ"סים בקריית ים, הפכה בשנה וחצי האחרונות את רשת המתנ"סים בעיר בה נולדה וגדלה עד גיל 15, למובילה ומצליחה.
למרות השכלתה כעורכת דין, היא ראתה דוקא בפעילות החברתית והקהילתית את עיקר מאוויה. אפילו כשלמדה משפטים באוניברסיטת חיפה, היא שמה דגש על הפעילות החברתית והקהילתית, החל מפעילויות שונות ברחבי הקמפוס ומחוצה לו, וכלה בעמידתה לאחר מכן כסמנכ"לית פרוייקטים וקשרי ממשל בעמותת יוניסטרים (הכשרת בני נוער ליזמות בפריפריה).
2 צפייה בגלריה
ימית עזר שיקולסקי
ימית עזר שיקולסקי
ימית עזר שיקולסקי
(נחום סגל)

לפני כשנה וחצי מונתה למנכ"לית רשת המתנ"סים בקריית ים, העיר בה נולדה וגדלה, והחליטה שהיא רוצה להוביל שינוי יחד עם הנשים המנהלות בארגון לצדה: הן מבחינת תשתית והם מבחינת תכנים: "זו הייתה סוג של סגירת מעגל עבורי", היא אומרת, "בקריית ים נזרעה ונשתרשה השליחות החברתית שלי.
הרשת היום מעסיקה 240 עובדות ועובדים, ונותנת מענה לגילאי 0-120, מעיסוי תינוקות במרכז צעירים, דרך צהרונים, ספורט עירוני, חממה טכנולוגית וכלה בטיפול הוליסטי לבני הגיל השלישי במרכז קהילתי דורות ומנדל. אני מסתכלת על רשת המתנ"סים לא ככלי או מכשיר לפעילות חוגים ופנאי בלבד, אלא כמקום ומסגרת ליצירת שיוויון הזדמנויות בתוך קריית ים".
קריירה: "בהשכלתי אני עו"ד, אבל כל חיי עסקתי בשליחות חברתית. עבדתי 7 שנים בעמותת יוניסטרים, המכשירה בני נוער ליזמות עסקית בפריפריה החברתית והגיאוגרפית, שם סיימתי בתפקידי האחרון כסמנכ"לית פרוייקטים אסטרטגיים וקשרי ממשל. הגעתי לתחום מתוך הבנה עמוקה שהפריפריות החברתיות, כמי שצמחה מהן, דורשות תיקון עמוק ובראשן יש לאפשר שוויון הזדמנויות לתושבים, על מנת שיוכלו להנות מתוכן, איכות ומבנים כמו בגוש דן".
מהי התשוקה האמיתית שלך בתחום העיסוק שבחרת?
"השליחות החברתית והציבורית הניעה אותי, מאז שאני זוכרת את עצמי. במקום בו אני נמצאת כעת, המטרה שלי היא לייצר שירות ציבורי איכותי, מרמת הצהרון ועד רמת המבנים והתכנים שלתושבים מגיע לצרוך במסגרת השירותים שלנו. המקצועיות של העובדות והעובדים, ובקצה - איזה שירות ציבורי התושב מקבל מאיתנו".
ספרי על האתגרים שאת מתמודדת איתם מאז ה-7.10.
"ב־7.10 בעלי אושרי גויס למילואים, ושירת שירות קרבי של 145 ימים בגזרת הר דב. במקביל, יש לי ארגון לנהל במצב מלחמה. אין ספק שהיה מאתגר, ודרש את התגייסות המערכת המשפחתית המלאה. במהלך המלחמה רשת המתנ"סים ארגנה פעילות מתנדבים למכלולי החירום בעיר, הקמנו קבוצה לנשות המילואים וקיימנו אירועים עבורן, קיימנו בשיתוף מד"א התרמות דם, עשרות פעילויות הפגה לתושבים לצד המשך המענה לתושבים ולעובדים כאחד. היה מאתגר אבל אנחנו מנצלות את ההזדמנות כדי לבסס את מערך החירום שלנו לקראת מה שלא יבוא".
סיפור מרגש שאת לוקחת איתך מהתקופה?
"באחד מהערבים שקיימנו עבור נשות המילואים וכוחות הבטחון, יכולת לראות בעיניים שכולן מבינות. את החרדה לבן או בת הזוג, לילדים, למדינה. והרגע הזה היה משמעותי לתחושתי עבור כולן - ההבנה שכולן באותו סיפור, אבל שגם יש להן את הכוחות ואת העוצמה להתמודד עם זה ביחד".
מהיכן שואבים כוחות בתקופה זו?
"מהילדים, מהעובדים, מהתושבים. לצד הקושי שבא עם זה, בסוף יש לך ילדים להשאיר בשגרה כשאבא לא בבית באופן סדיר במשך למעלה מארבעה חודשים, ועובדים להעסיק ביציבות בשעת חירום, ובשעה שגם הם נתקלים בעצמם בקשיים אישיים בתקופה כל כך מורכבת. שואבים כוחות גם מהצורך לתת לתושבים מענה לצרכים ופיתוח מענים עבורם, ומהחברה הישראלית. כל כך הרבה ארגונים שנרתמו לעזור לנשות המילואים, המחשבה עצמה עוטפת ומחממת את הלב".
כיצד העבודה עוזרת לך לצלוח את התקופה המורכבת?
"אני חייבת לציין כי לא מדובר רק בי באופן אישי. רשת המתנ"סים מובלת על ידי נשים עוצמתיות שנמצאות בכל צמתי קבלת ההחלטות, החל מדירקטוריון הרשת ועד לתפקידים הניהוליים שמאוישים ע"י נשים ב-95% מהמחלקות. יש לי סמנכ"לית, ענת שבת, ומנהלת כספים, תהילה ביטון, שתיהן וותיקות וכל אחת מהן מאוד מחויבת, מקצועית ומכירה את המערכת בתחומן. בלעדיהן לא הייתי יכולה לצלוח את זה לבד. זאת לצד עובדות מטה ומנהלות שלוחות בעיר, שנקטו יוזמות עצמאיות, הגדילו ראש, והוציאו לפועל מערך מתנדבים ומתנדבות, כל אחת בתחומה, בצורה מעוררת התפעלות. השלוחות המרכזיות כולן מנהלות על ידי נשים: אוסנת צמח מנהלת דורות, עינת אלשק מנהלת הצהרונים, סימה בוחבוט מנהלת מרכז הצעירים, רינת אוחיון מנהלת החממה הטכנולוגית ומנהלת שלוחת מנדל הטרייה לירז אשכנזי".

2 צפייה בגלריה
ימית שיקולסקי עם ענת שבת, סמנכ"לית רשת המתנ"סים
ימית שיקולסקי עם ענת שבת, סמנכ"לית רשת המתנ"סים
עזר שיקולסקי עם ענת שבת, סמנכ"לית רשת המתנ"סים
(נחום סגל)

משהו אופטימי לסיום?
"הנשים שלצדי בהובלת הרשת מהוות עבורי השראה ונקודה לאופטימיות של ממש בכל הקשור לשילוב נשים בתפקידים בכירים. רואים את זה גם בעיריית קריית ים ביתר שאת. לצד רשת המתנ"סים, קריית ים נמצאת בתהליך מדהים של התחדשות עירונית, היכל תרבות ופרסי חינוך. אני גאה להיות חלק קטן מהרכב גדול של אנשים מקצועיים שמובילים את קריית ים קדימה".

מוגש מטעם רשת המתנ"סים קריית ים