החיים של עופרה רם (60), גרושה, אם לבן יחיד (32) וסבתא לשניים (2,5) השתנו ברגע אחד. עם פרוץ המלחמה היא פונתה מביתה שבמושב גרנות, ליד נהריה, וכמו רבים אחרים מצאה את עצמה מתמודדת עם מציאות חדשה. בזמן שחיילנו, ביניהם בנה שגויס בצו 8, נלחמים בחזית, היא אחת הנשים הגיבורות של שטראוס ששומרת על העורף הישראלי חזק.
3 צפייה בגלריה
עופרה רם
עופרה רם
עופרה רם
(צילום: פרטי )

"אני גרה בגרנות בגליל, שלושה ק"מ מגבול הצפון. פינו אותנו בתחילת המלחמה, ואם יש משהו קשה בחיים האלה זה שמפנים אותך מהבית שלך", מספרת רם. בשטראוס היא מפעילת מכונה במחלבה שבאחיהוד: "מנהלת צוות, חברת ועד עובדים ו-25 שנה בתפקיד. אוהבת מאוד את העבודה. יש לנו משפחתיות ודאגה. זה המקום בו אני מתנתקת מהכול. עושה הפרדה בין העבודה לבין שאר החיים, זה שומר על שפיות".
כיצד חווית את ה-7 באוקטובר?
"זה היה יום קשה מאוד. פתאום אחי התקשר בשבע בבוקר. ישר הבנתי שקרה משהו לא טוב. הוא אמר לי 'תדליקי טלוויזיה'. אף אחד עוד לא הבין את גודל האסון המזעזע שקרה לנו. כל היום הייתי מרותקת לטלוויזיה כמו כל עם ישראל. עד היום יש לי פחדים ממה שקרה. המושב שלנו קרוב לגבול, ועד היום אני חולמת על מחבלים שנכנסים מהחלון. אמרתי למשפחה: 'ברגע שחוזרים למושב אני מתקינה סורגים', דבר שבחיים לא חלמתי לעשות. המציאות השתנתה מקצה לקצה".
מה השתנה מאז בחיים האישיים ובעבודה?
"השינוי הדרמטי ביותר הוא שפינו אותנו מהבית. בהתחלה הציעו לי מלון בירושלים, אמרתי 'אין סיכוי'. אני עובדת בעבודה חיונית, סביב השעון ורוצה להמשיך להגיע לעבודה ולייצר. זה המקום שבו אני הכי חיונית. אמרו לי שאין מלון קרוב לעבודה, אז חיפשתי בית. היה לי חשוב למצוא את הפינה שלי, מקום שאני ארגיש בבית, גם אם זה לא ה-בית. בהתחלה גרתי אצל אחותי בעכו, אבל הרגשתי שאני צריכה פינה משלי, אז שכרתי צימר במושב אחיהוד, ואחרי חודש הרגשתי זרה ולא מצאתי את עצמי. אז שוב התפניתי, וכרגע אני כבר חודשיים בדירה במושב עמקה, בתמיכה של שטראוס קרוב לעבודה וזה עבורי הכי חשוב. אני לא יודעת מתי אחזור הביתה, זה קשה שלא רואים את הסוף".

3 צפייה בגלריה
עופרה רם
עופרה רם
עופרה רם והחברים לעבודה
(צילום: פרטי )

מהם האתגרים העיקריים שאת מתמודדת איתם מפרוץ המלחמה?
"חוץ מעניין המגורים והפחדים שאני נמצאת בהם, הבן שלי נפצע. הוא היה בכיתת הכוננות וגויס בצו 8. במהלך השירות הוא עשה תאונת דרכים מאוד קשה. הייתי לידו שלושה שבועות בטיפול נמרץ, ובאמת היה לנו נס גדול. עכשיו הוא התחיל שיקום, ומשרד הביטחון ושטראוס מאוד עוזרים ותומכים".
כיצד חברת "שטראוס" יצרה עבורך אמצעי תמיכה?
"החברה עזרה המון. יש לנו מחלקת רווחה ושם הייתה מישהו מיוחדת שהייתה יד ימיני בכל מה שקשור לחיפוש בית. הייתי חייבת מקום מרוהט כי התפניתי רק עם דברים אישיים. מעבר לעניין החיפושים, יש את התמיכה הנפשית שהייתה כל כך חשובה. צריך אוזן קשבת בשביל להתפרק, בשביל להוציא את הכאב והפחד, ולי קשה להוציא, אז יש לי את מנהלת משאבי אנוש, יוליה, שאני מאוד קשורה אליה. אצלה אני יושבת, מתפרקת ובוכה. אני אישה חזקה, אבל ברגעים כל כך קשים, אף אחד לא באמת יודע מה מתחבא בנפש האדם".
יש רגע אחד שנחקק בזיכרונך מהחודשים האחרונים?
"לפעמים אני קמה בבוקר וחושבת על כל מה שמתרחש במדינה, וזה מרגיש כמו חלום בלהות. הרגע שהיה לי הכי קשה ולא אשכח לעולם היה היום בו עזבנו את הבית. כל המשפחה התפרקה- אמא שלי בטבריה, אני לא רואה את הנכדים. המושב ספג נפילות מסביב. לפני שבועיים עליתי הביתה לבדוק מה קורה, והגעתי למושב ריק. שיממון. הרגשתי במקום זר. תחושה עצובה וכואבת".
אילו דברים גילית בעצמך ולא ידעת שקיימים?
"אני מצטיירת בתור אישה חזקה ובאמת גיליתי כמה אני אישה חזקה. אם זה לא לבכות ליד הבן והנכדים. להתפרק רק כשאני לבד. להתמודד עם הכל לבד. אני גרושה הרבה שנים, אז עם הכל אני מתמודדת לבד. אם זה הפציעה של הבן, מעברי דירות, הנסיעה בכל יום לעבודה גם כשהדרך מפחידה. כחברת ועד אני גם עוזרת הרבה עם בעיות עובדים, זה מאפשר לי קצת לשכוח את ה'מסביב'. תודה לאל שיש לי את העבודה הזו, והאווירה המשפחתית היא ממש לא מובנת מאליה. כל כך הרבה הציעו לי להתארח אצלם בבית, שזה מחמם את הלב. כלום לא מובן מאליו בחיים האלה".
לסיום, איזה מסר אופטימי את מעבירה לעצמך ולסובבים אותך בתקופה מורכבת זו?
"המסר הכי חשוב הוא שצריך לקבל הכל באהבה, ולא להתעמק יותר מדי בדברים מסוימים. אני מאמינה שהכל יחזור להיות טוב ואפילו יותר טוב ממה שהיה".

3 צפייה בגלריה
עופרה רם
עופרה רם
עופרה רם והחברים במפעל
(צילום: פרטי )


ממחלבה בחצר למפעל חדיש

8 עובדות שלא ידעתם על המחלבה של שטראוס באחיהוד


  1. מחלבת שטראוס הייתה ממוקמת מאז היווסדה בחצר הבית של מייסדי החברה הילדה וד"ר ריכרד שטראוס בנהריה. כיום המחלבה בנהריה אינה קיימת יותר ונשאר רק בית ההנצחה- ביתם של הילדה וריכרד.
  2. במטרה לבסס את שטראוס כחברה מתקדמת ויציבה החליט מיכאל להקים מפעל חדשני למוצרי חלב באחיהוד.
  3. ביולי 1997 הונחה אבן הפינה לבניית המחלבה- מרכז הייצור החדשני של שטראוס על פני 100 דונם בפארק התעשייה בר-לב באחיהוד. זהו אחד המפעלים המשוכללים והמתקדמים מסוגם בעולם, המחלבה החדשה תוכננה כך שתהיה ידידותית לסביבה.
  4. נובמבר 1999: מיכלית חלב ראשונה פורקת במחלבה
  5. ב-26 יוני 2001: לאחר 5 שנות עבודה ובסיועם של אנשי דנונה, חנכה שטראוס את המחלבה החדשה באחיהוד באירוע גדול.
  6. המחלבה ממוקמת בגליל, בפריפריה, באיזור המיושב באוכלוסייה מגוונת, במקום ירוק עם חיבור לסביבה המקיפה אותה.
  7. המחלבה היא מפעל חדיש שהציב סטנדרטים חסרי תקדים בכל תחום: טכנולוגיה, תהליכי ייצור, שיטות אחסון ולוגיסטיקה, בטיחות, גהות, רווחת העובד ואיכות סביבה.
  8. בימים אלה משקיעה שטראוס בבניית מפעל לייצור מוצרים מהצומח (Plant Based), הנבנה בצמוד למחלבה באחיהוד.

- בחסות קבוצת שטראוס -
פורסם לראשונה: 09:00, 06.03.24