אבידה גדולה: אלישע שלם מקיבוץ רמת יוחנן, אחד ממפקדי הצנחנים המוערכים בתולדות צה"ל ואוהב החקלאות, הלך היום (שלישי) לעולמו בגיל 89. הלוויה תיערך מחר בשעה 17:00 בבית העלמין בקיבוץ רמת יוחנן.
2 צפייה בגלריה
אלישע שלם
אלישע שלם
אלישע שלם
(צילום: דוד עינב)
שלם נולד בקיבוץ בית אלפא, אך לאחר הפילוג עבר לקיבוץ רמת יוחנן. אביו הוא מתתיהו שלם, מלחין ומשורר ישראלי (שבולת שדה).
"אבא חי את חייו לפי אמונתו ולפי דרכו. וכך הוא גם סיים אותם", אמר בנו עדו, "הדבר שהכי חשוב לאבא היה החקלאות ולא הצבא. הצבא היה מבחינתו הפרעה הכרחית לעבודה בחקלאות. כל גאוותו הייתה החקלאות. הוא המשיך לעבוד במטעי האבוקדו עד לפני חודשיים. כל יום במשך תשע שעות. הוא היה מאוהבי החקלאות. זה היה הדבר הכי חשוב לו. כשהתגייסתי הוא אמר לי: 'לא אכפת לי באיזה תקפיד תהיה העיקר שתהיה ישר עם עצמך'. זה היה המסר שלו לנו ולעצמו".
כאמור שלם נודע כאחד מגדולי חטיבת הצנחנים. היה מפקד מחלקה ופלוגה בגדוד הצנחנים 890, לחם בפעולות התגמול, השתתף בפעולת כיסופים בשנת 1954 כנגד מוצב מצרי ברצועת עזה ובמבצע כנרת כנגד מוצבים סורים.
בשירות המילואים שימש שלם כמפקד גדוד 567 (ובשמו הנוסף גדוד 98), גדוד צנחני מילואים ובמלחמת ששת הימים פיקד על גדודו בקרבות בקרבת רמאללה ובדרום רמת הגולן. במלחמת יום הכיפורים הוביל שלם את גדודו בקרבות הבלימה והתקפת הנגד הישראלית ברמת הגולן.
במהלך שירותו במילואים היה מפקד חטיבת החרמון ומפקד חטיבה 226 - חטיבת צנחנים במילואים.

2 צפייה בגלריה
אלישע שלם
אלישע שלם
אלישע שלם
(צילום: דוד עינב)
קראו גם:

מאיר 'מאיקה' יפה חברו של שלם מרמת יוחנן ספד לו: "אלישע היה אדם ומנהיג משכמו ומעלה. מיוחד ויחיד. לצערנו אנשים כמוהו הולכים ונעלמים מנוף חיינו. אלישע בדרכו השקטה והצנועה ידע להוביל אנשים וארגונים והיווה מודל עבור אלפים של אנשים בקיבוצו וגם במערכות בהן היה בפעילות מחוץ לקיבוץ. איש נדיר, שתרם למפעל ההתיישבותי ולחקלאות".
שלם היה מפקדו של יפה בחטיבת המילואים של הצנחנים ועל כך אמר: "הצבא היה מרכיב משמעותי בביוגרפיה שלו, אבל הוא תמיד היה עם הפנים קדימה, תמיד כאן ועכשיו וקדימה".