כדורסל ליגה לאומית יש למכבי מוצקין הרבה סיבות להיות מרוצים מהדרך שבה העונה הסתיימה, חרף ההדחה מחצי גמר הפלייאוף, אחרי שנוצחה 3:1 על ידי הפועל גליל עליון בתום סדרה מרתקת ודרמטית, שהוסיפה הרבה כבוד למועדון.
1 צפייה בגלריה
מכבי מוצקין. צילום: נחום סגל
מכבי מוצקין. צילום: נחום סגל
מכבי מוצקין. צילום: נחום סגל
הקבוצה, שתקציבה אינו מבין הגבוהים בליגה (כ-1.6 מיליון שקל), קיוותה בתחילת העונה לתפוס מקום שמוביל לפלייאוף העליון, אבל בפועל היתה קרובה מרחק נגיעה מעלייה לגמר הפלייאוף, ועשתה בית ספר ללא מעט קבוצות בליגה על אופן התנהלותה בעיקר בבחירת סגל השחקנים, והוכיחה שלפעמים כסף אינו בהכרח שם המשחק.
קבוצות שתקציבן עמד קרוב ל-2 מיליון שקל ואף למעלה מזה לא הצליחו להתברג בין שמונה הגדולות, או שהתברגו ממש ברגע האחרון.
מוצקין, שנעלמה מהנוף המקומי והארצי קרוב לשני עשורים, מאז ימי נתן פיקהולץ כיו"ר, חזרה לתודעה רק לפני כשנתיים עם עלייה דרמטית ללאומית על חשבונה של אליצור נתניה.
הקבוצה אמנם הצליחה לשרוד בשיניים, אבל מי זוכר? אחרי העונה הנפלאה וההצגות הכי טובות בעיר, בעיקר במשחקי הבית מול הקבוצות כמו מכבי רחובות, מכבי והפועל חיפה, גליל עליון, הפועל עפולה ובדרבי על קרית אתא.
ההצלחות והתוצאות הציבו את מוצקין במקום השני בסיום הליגה הסדירה, והחזירו את האמון של חובבי הכדורסל המקומי, שהצביעו ברגליים ומילאו את יציעי היכל הספורט 'גושן' כפי שהיה בעבר הרחוק, וקיבלו תמורה הולמת על הפרקט בכל משחקי סדרות רבע וחצאי גמר הפלייאוף.
המאמן רועי פרל, שניצח על המקהלה המוצקינאית, לא הסתיר את תחושותיו מההדחה בחצי הגמר: "יש טעם חמצמץ של ההפסד בסדרה כולה, אבל גם יש המון סיפוק עם סיום עונה מאוד טובה.
"לא היה חסר לנו הרבה להעפיל לגמר הפלייאוף, ואני מניח שחמש הדקות האחרונות של המשחק השני בסדרה, שהיה בגליל, אחרי שכבר הובלנו בהפרש 20 נקודות, יהיו חקוקות בזיכרוני עוד הרבה זמן.
"אחרי אין ספור פעמים שראיתי את שידור המשחק, ברור לי שזה לא משהו מקצועי. חבל, כי בגליל אחרי 35 דקות טובות טובות היינו בדרך ל-0:2 בסדרה, ומשם היה להם קשה מאוד לחזור וזה היה נגמר אחרת".
פספוס גדול אפילו יותר בידיעה שנהניתם מיתרון הביתיות. "אני ספורטאי, ובכל פעם שאני מפסיד אני מרגיש פספוס. מצד שני, צריך להכיר בעובדה שהיריבה מהגליל היא קבוצה לא פחות טובה מאיתנו, וזה רק מחזק את התחושה שעשינו העונה דברים מאוד יפים. אז נכון, שעבדנו קשה כל השנה כדי לסיים במקום השני וליהנות מיתרון הביתיות, אבל גם לרעננה ולהפועל עכו מהארצית זה לא בדיוק עזר. ביתיות היא לא ערובה לניצחון אלא רק יתרון, וחבל שפספסנו, אבל זה בטח לא יכול לגרוע מההישג האדיר שעשינו בקנה מידה שלנו, ואני מאחל לעצמי להגיע לחצי הגמר גם בעונה הבאה".
בתחילת העונה הציפיות בכלל היו רק להיכנס לפלייאוף. "ממש ככה. הציפייה היתה ולסיים במקום השמיני ולהרגיש מה זה פלייאוף, וזו גם היתה הבקשה של ההנהלה בתחילת העונה"
אם כך, הופתעת מהעלייה לחצי הגמר? "לא, וגם אם היינו עולים לגמר לא הייתי מופתע, כי הליגה מאוזנת. הפתיע אותי יותר שרעננה הפסידה 3:0 בסדרת חצי הגמר, אחרי שכל העונה כמעט לא הפסידה".
אז מה היה חסר לכם לעלות לגמר? "רק טיפת מזל".
נראה אותך על הקווים במוצקין גם בעונה הבאה? "יש רצון של שני הצדדים להמשיך את ההתקשרות, ואני מקווה שזה יקרה".
גרוסמן: מכוון לליגת העל היו"ר משה גרוסמן, שסוגר עונה רביעית בתפקיד: "יש תחושה של סיפוק גדול עם אכזבה קטנה. מבחינת תקציב אנחנו מבין הנמוכים בליגה. בתחילת העונה, כששאלת אותי על הציפיות, אמרתי שהציפייה היא להגיע למקום בין 1 ל-8.
"אז להגיע לחצי הגמר, ובדרך לעבור קבוצות כמו קרית אתא, שבנתה קבוצה עם חומר שחקנים מצוין, זה שאפו גדול, ובנוסף כל מה שקרה בסדרה עם הגליל, שהיינו רחוקים מרחק נגיעה מהגמר. אם נהיה מציאותיים, עשינו עונה מדהימה השנה".
בעונה הבאה תרצו לעשות עוד קפיצת מדרגה? "אני אדם מאוד תחרותי, והעלייה לחצי הגמר פתחה אצלי את התיאבון להצליח ולהגיע כמה שיותר למעלה, מה שהיה גם כשלקחתי את הקבוצה בארצית וגם עכשיו אני מסתכל ומכוון לליגת העל". לעלייה לחצי הגמר היה גם מחיר כלכלי. "זה עולה ויעלה עוד כסף, שכולל מענקים, אבטחה, שיטור, אגרות שיפוט, הסעות, וכל המערכת שממשיכה לעבוד. כדי ליישר את הקו, אנחנו עובדים קשה כדי להביא ספונסרים". המאמן רועי פרל ימשיך לעוד עונה? "יש סיכוי טוב שימשיך. אנחנו אמורים לשבת, ונראה לאן אנחנו הולכים".
פינטו: איחוד הקריות מנכ"ל הקבוצה, קובי פינטו: "אנחנו גאים בהישג שעשינו העונה, והפכנו לקבוצה הבכירה בקריות. בתחילת הדרך, כשלקחתי יחד עם משה את הקבוצה לפני ארבע שנים, היתה התרסקות, והשנה רק רצינו להגיע לפלייאוף, אבל ככל שהעונה הלכה והתקדמה, סגל השחקנים שרועי הוביל התחבר עם הרבה פרגון ועזרה הדדית. הביחד הביא אותנו למעמד הקסום של חצי הגמר".
והמחיר הכלכלי? "תקציב המינימום בלאומית זה 1.2 מיליון שקל, ונכנסנו לגירעון, אבל נדע לצאת ממנו, מדובר בסכומים שהם לא בשמים. אנחנו עומדים בכל התחייבויות שלנו לכולם, וזה המפתח לפעילות ההנהלה".
"החלום הוא לעלות ליגה, אבל לכל קבוצה שתהיה פה בקריות אין זכות לגיטימית להיות בליגת העל, מכמה סיבות: מתקן ראוי, תקציבים בסדר גודל של 6-7 מיליון שקל.
על מנת להגיע לסכום הזה צריכים לקרות הרבה דברים, ובראשם התגייסות של הרשות המקומית וספונסרים. כמי שהיה אמון על הבאת הספונסרים במועדון, אני יכול למנות אותם על יד אחת.
"הדרך היחידה להעמיד קבוצה קרייתית בליגת העל היא על ידי איחוד כל הקריות, גם בגלל הפוטנציאל מבחינת הקהל, שיגיע וימלא את היציעים".
סמואלס לא ימשיך ההכנות לעונה הבאה כבר החלו. בימים הקרובים צפויה פגישה בין ההנהלה למאמן המיועד, רועי פרל, ואחריה יתקבלו החלטות לגבי בניית הסגל. היחיד מבין סגל השחקנים של העונה שכבר חתום הוא נועם מטלון. מבין הזרים, ג'אמר סמואלס לא ימשיך, אך יש כוונה להשאיר את חביאר קרטר, שאיתו כבר התקיימו שיחות ראשוניות, והוא לא פסל את האפשרות.
תרומתו המקצועית למוצקין עשויה לסדר לו בעונה הבאה חוזה באחת הקבוצות בליגת העל, אולם במוצקין מקווים שהכימיה הטובה שנוצרה עמו תשאיר אותו בקבוצה.