קורס מאמנים ומדריכי ספורט הוא עניין שבשגרה, אבל קורס כזה, שמשתתפיו הם חניכים בעלי צרכים מיוחדים, הוא ראשון מסוגו. בשבוע שעבר התקיים בסכנין טקס מרגש לרגל סיום פרויקט ייחודי וראשון, בו השתתפו 19 חניכים בעלי צרכים מיוחדים. כעת, עם קבלת התעודה, יוכלו החניכים לעסוק באימון קבוצות לצד מאמנים מוסמכים, ולהשתלב בעולם הספורט במסגרת היכולות שלהם.
3 צפייה בגלריה
להתקדם ולרכוש עצמאות באמצעות הכדורגל. מסיימי הקורס
להתקדם ולרכוש עצמאות באמצעות הכדורגל. מסיימי הקורס
להתקדם ולרכוש עצמאות באמצעות הכדורגל. מסיימי הקורס
(צילום: מוחמד גנאמה, מכללת משגב)
הטקס נערך בנוכחות שר הספורט חילי טרופר וד"ר אחסן חלאיילה, מנהל מכללת משגב, שהובילה את הפרויקט, וכן יו"ר קבוצת בני סכנין, מוחמד אבו יונס. יוזמת הפרויקט היא רונה סלם, שחקנית פעילה בקבוצת הנשים של קרית ים, ולצידה ניר סננס.
סלם, בוגרת מכללת וינגייט, עובדת מזה 10 שנים בעמותת ניצן חיפה ומשמשת מדריכת שיקום. "זו גאווה גדולה להגיע לרגע הזה ולראות את המדריכים החדשים מקבלים את התעודה החשובה כל כך עבורם", אמרה סלם. "כל החניכים והחניכות משחקים כדורגל במועדון שהקמנו, שנקרא 'ניצן יונייטד'. מנכ"לית עמותת ניצן, גאולה פרידמן, דאגה להקמת הקבוצה והמיזם כולו".
3 צפייה בגלריה
"חלמתי על הרגע הזה". יעל רייכנברג, בוגרת הקורס
"חלמתי על הרגע הזה". יעל רייכנברג, בוגרת הקורס
"חלמתי על הרגע הזה". יעל רייכנברג, בוגרת הקורס
(צילום: פרטי)
סלם הוסיפה בסיפוק: "בקבוצה משחקים 24 שחקנים, רובם תושבי הקריות, חיפה ואפילו שחקן מבית שאן, שמגיע מדי יום ברכבת לאימון. השחקנים הם בגילאי 18-50. המטרה שלי היא לשלב כמה שיותר חניכים וחניכות בקבוצות כאן באזור".
'ניצן יונייטד' מתאמנת במגרש בקרית ים. מנהל המגרש, פפיק ויצמן, דואג לספק שעות אימון לקבוצה, שנוטלת חלק בטורנירים של עמותת ספיישל אולימפיקס, גוף המאגד את כלל הפעילות הספורטיבית לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים. בדומה לגופים וענפים אחרים, בשל הקורונה נפגעה פעילות הקבוצה, וכעת מקווים גם שם שהכל יחזור לשגרה והפעילות תתקיים באופן רציף ותחזיר את כל השחקנים לתלם.
בפעילות הקבוצה משתתפים בנים ובנות, והיה אך טבעי שכולם ייצאו בצוותא לקורס עוזרי מאמנים. כעת, כשהסתיים הקורס, רונה סלם רוצה להגשים חלום: "אני אנסה לשלב חלק גדול ממסיימי הקורס בקבוצות באזורנו, על מנת שירגישו שווים, כי באמת מגיע להם. אני פונה דרך העיתון למאמנים בסביבה, על מנת שיפתחו את ליבם כדי לשלב את מסיימי הקורס בקבוצות שלהם".
3 צפייה בגלריה
מנהלת הקבוצה 'ניצן יונייטד'. רונה סלם
מנהלת הקבוצה 'ניצן יונייטד'. רונה סלם
מנהלת הקבוצה 'ניצן יונייטד'. רונה סלם
(צילום: פוטו פליקס)

חלום ספורטיבי

"כל החיים חלמתי על הרגע הזה", אומרת יעל רייכנברג, אחת מבוגרות הקורס, כשהיא אוחזת את התעודה קרוב ללבה, ועל חזה מונחת בגאווה המדליה שקיבלה. "מילדותי אני אוהדת מכבי חיפה. בכל שנה אני רוכשת מנוי למשחקי הקבוצה. עד לימי הקורונה לא החסרתי כמעט שום משחק ביתי, אבל הקורונה כאמור השאירה אותי בבית כמו את כל אוהדי הקבוצה.
"לא חשבתי אי פעם שאשחק במועדון שאני אוהבת, אבל עכשיו, כשאני עם תעודת עוזר המאמן, יש לי רק חלום ספורטיבי אחד - לעמוד לצידו של מאמן במחלקת הנוער ולשמש כעוזרת לצידו".
לאה, אמא של יעל, מספרת על השינוי שחל בבתה. "ברגע שהוצע לה לצאת לקורס עוזרי מאמנים, היא לא חשבה פעמיים. זו דרך נהדרת לעסוק בתחום שהיא כל כך אוהבת. אין לי מילים לתאר את הדרך הרגישה והמעניקה של ניצן ושאר יוצרי המיזם הזה, ששינו עבור יעל ועבור כל אחד ממסיימי הקורס את החיים".
בעקבות ההצלחה של הקורס הראשון, יש מגמה בקרב הגורמים הנוגעים לעניין לפתוח בעתיד קורסים נוספים על מנת לאפשר לחניכים בעלי צרכים מיוחדים להתקדם ולרכוש עצמאות באמצעות הכדורגל.
גם בעיריות בקריות ובחיפה יסייעו בפנייה לאגודות הספורט השונות על מנת שישלבו את בוגרי הקורס במחלקות הנוער של המועדונים השונים, בתפקידי עוזר מאמן בגילאים הצעירים. מנהלי הפרויקט מעריכים שאם הבוגרים ישתלבו כעוזרי מאמנים במחלקות באזור, הדבר יעודד חניכים נוספים להיכנס לתחום הספורט.
פורסם לראשונה: 08:13, 02.04.21