הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה להפקדה תוכנית להקמת בניין חדש, שישלב מגורים, מסחר ותעסוקה, ליד בניין עיריית קרית ביאליק, בשדרות ירושלים 12-14 בעיר.
1 צפייה בגלריה
מעל לקומה מסחרית בחלק המזרחי של המגרש. רח' ירושלים בקרית ביאליק
מעל לקומה מסחרית בחלק המזרחי של המגרש. רח' ירושלים בקרית ביאליק
מעל לקומה מסחרית בחלק המזרחי של המגרש. רח' ירושלים בקרית ביאליק
(צילום: אדי גל)
הוועדה דנה בבקשת היזמים לשנות את ייעוד הקרקע ממגורים עם חזית מסחרית ליעוד של מגורים, מסחר ותעסוקה.
קראו עוד >>
התוכנית מתייחסת לשטח של 2 דונם, סמוך לבניין העירייה. בחלק המערבי של תא השטח קיים בניין מגורים, מעל קומה מסחרית. התוכנית מציעה להוסיף בניין חדש בן 3 קומות מעל קומה מסחרית, בחלק המזרחי של המגרש, תוך ייעוד חלק ממנו לתעסוקה.
מהנדס הוועדה המקומית לתכנון בנייה, אלכס קופר, ציין בדיון כי העירייה מתנגדת להוספת יחידות דיור בתוכנית, וכן היא דורשת להבטיח את המשך המעבר של הולכי הרגל בצידי המגרש.
בהחלטתה ציינה הוועדה כי היא תומכת בחידוש המרקמים הוותיקים ומעודדת שילוב שימושים לאורך צירים מרכזיים, כפי שמציעה התוכנית. "בנוסף, ניצול חלקו הריק של גג הקומה המסחרית ינצל באופן מיטבי יותר את משאב הקרקע וישתלב עם אותם השימושים שבסביבתו", צוין בהחלטת הוועדה.
הוועדה החליטה לאשר את התוכנית להפקדה, בתנאים מסוימים, כמו חיזוק המבנה הקיים, מרחק מינימלי בין הבניינים, שמירת המעברים להולכי הרגל, הגדלת השטח שיוקצה למשרדים בתוך הפרויקט ועוד. יזמי התוכנית קיבלו אורכה של חצי שנה כדי להתאים את התוכנית לתנאי הוועדה.

עשר קומות

ועדת התנגדות שליד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה דחתה את ההתנגדות שהגיש אלי טייגר, תושב קרית ים, נגד הקמת רב קומות שישלב מגורים, חנויות ומשרדים, בשדרות ירושלים 12 בעיר.
מדובר בשטח של דונם, בשדרה המרכזית של העיר ובו מבנה מגורים. על פי התוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית, המבנה אמור להיהרס, ובמקומו יוקם מבנה של עשר קומות, לפי החלוקה הבאה: קומת הקרקע תשמש לשימוש מסחרי לאורך החזית הקדמית של שד' ירושלים, מעליה 2 קומות גבוהות למשרדים, ו-8 קומות למגורים - סך הכל 21 יח"ד, מתוכן 6 קטנות.
לתוכנית הוגשה התנגדות אחת, של אלי טייגר, נציג ועד הבית בשדרות ירושלים 29, שהעלה שורה של סיבות מדוע לא לאפשר את הקמת המבנה. בין השאר טען כי התוכנית תיצור עומסים על התשתיות העירוניות כגון כבישים, בעיות חנייה, מים, ביוב וכו'. כן נטען כי הבתים שמסביב לבנhיה החדשה המוצעת הם בני יותר מ-50 שנה, מעולם לא הותקנו בהם ממ"דים ולא נעשה להם חיזוק. בנייה מאסיבית בצמוד להם, סביר להניח כי תגרום לנזקים בדירות המתנגדים וברכושם.
המתנגדים מבקשים שטרם אישור התוכנית תועמד ערבות שיפוי לצורך כיסוי כל נזק שייגרם לבתים בחלקה כתוצאה מהבנייה. את הסעיף הזה הוועדה קיבלה, והחליטה כי תנאי לקבלת התוכנית היא הגשת מכתב שיפוי לוועדה מצד היזמים.
את יתר הטענות, כולל שינוי אופי הסביבה והסתרת נוף, הוועדה החליטה לדחות. לטענת ההחלטה, התוכנית החדשה אינה מוסיפה מרכז מסחרי נוסף, היא רק מאפשרת חזית מסחרית, כנהוג לאורך הרחוב. לגבי שינוי אופי השכונה, ציינה הוועדה: "הטענה כי התוכנית תגרום לשינוי מהותי בצביון השכונה נדחית אף היא. לא מדובר בשכונת מגורים שלווה הרחוקה מצירי תנועה ראשיים וממרכזי מסחר. לצד מרכזי המסחר הקיימים, בצמוד לתוכנית קיימות חזיתות מסחריות, ובחלק לא מבוטל של דירות המגורים ממוקמים עסקים.
"מיקום המגרשים לאורך ציר ראשי עם תחבורה ציבורית מתאים למיקום של חזיתות מסחריות בשילוב של תעסוקה ומגורים, כפי שקיים וכפי שמוצע בתוכנית המתאר".
בנושא חסימת הנוף טענה הוועדה כי הבנייה החדשה ממוקמת יותר מ-20 מטר מביתו של המתנגד, ולא סביר שהיא תפגע בנוף או בפרטיות שלו.
הוועדה החליטה לדחות את ההתנגדות וקבעה: "הוועדה אינה מתבססת על הרווח היזמי של מגיש התוכנית, אלא על שיקולים תכנוניים בלבד. שיקולים כאמור נובעים ממדיניות תכנון ארצית, מחוזית ומקומית. הטענה כי אין מצוקת דיור בעיר ובאזור אינה נכונה. משבר הדיור הינו ברמה הארצית וברמה המקומית, והוועדה המחוזית כפופה להנחיות ולתוכניות הארציות, האמורות לתת מענה למשבר הדיור הלאומי".