גם ברבעון השלישי של השנה נמשכה הירידה בהתחלות הבנייה במחוז חיפה והקריות, ובסך הכל ירדה כמות התחלות הבנייה בכ-50 אחוז לעומת הרבעון הראשון.
1 צפייה בגלריה
"המחירים היו די מוקפאים בשנה האחרונה". בנייה בקרית מוצקין. צילום: פרטי
"המחירים היו די מוקפאים בשנה האחרונה". בנייה בקרית מוצקין. צילום: פרטי
"המחירים היו די מוקפאים בשנה האחרונה". בנייה בקרית מוצקין. צילום: פרטי
עם זאת, בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2019 החלה בניית יותר דירות מאשר בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2018. לאור המגמה של ירידה בהתחלות הבנייה, צופים קבלנים מהאזור תהליך של עלייה במחירים, בתחילה מתונה ובהמשך חזקה יותר. כך עולה מנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
על פי נתוני הלשכה, בשלושת הרבעונים של השנה החלה במחוז חיפה בניית 5,305 דירות חדשות, עלייה של 8 אחוזים לעומת מספר התחלות הבנייה בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2018.
עם זאת, המגמה השנה היא ירידה מדי רבעון בהתחלות הבנייה: אם ברבעון הראשון החלה במחוז בניית 2,484 יחידות דיור, וברבעון השני בניית 1,689 יחידות דיור, הרי שברבעון השלישי החלה בנייה רק של 1,132 יחידות דיור, ירידה חדה של כ-50 אחוז.
במחוז צפון נרשמה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ירידה של 0.2 אחוז בהתחלות הבנייה, 5,239 התחלות השנה לעומת 5,344 התחלות בנייה בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה שעברה.
הקבלנים והיזמים, בקריות וגם בארץ, חוששים שבסופו של דבר, המחירים בשוק הדירות שוב יחלו לטפס כלפי מעלה, תחילה בעליות מתונות אבל תוך כמה שנים בעליות חדות יותר, בשל מחסור בדירות.
יואב זיו: "בונים כמויות גדולות של דירות שלא מתאימות חלק גדול מהציבור. זה אומר שאנחנו בדרך לצוואר בקבוק, וזה אומר שהביקוש יעלה משמעותית על ההיצע".
ניר גלבוע: "אני מעריך שמחירי הנדל"ן בקריות ובארץ יעלו. הסיבה פשוטה: בחצי השנה האחרונה, הקבלנים נמנעו מלהתחיל פרויקטים חדשים, בגלל היחלשות המכירות במהלך השנה האחרונה. לכן סביר שבשנת 2020 יהיה זינוק של המחירים, שהיו די מוקפאים בשנה האחרונה".
רוני מזרחי, נשיא לשכת הקבלנים: "מעבר למחסור הגדל והולך בדירות, המתדלק את המחירים בשוק הדיור, מטרידה אותי במיוחד תגובת המועצה הלאומית לכלכלה, הטוענת שזה מספיק ולא צריך יותר מ-50 אלף דירות לשנה. קשקוש בלבוש. יש צורך אמיתי לבנות מדי שנה לפחות 70 אלף דירות חדשות במהלך העשור הקרוב, על מנת לסגור את הגירעון".