19 דיירים, שרכשו לפני מספר שנים דירות בבניין חדש ברחוב העצמאות בקרית אתא, לא קיבלו עדיין את דירותיהם, שנתיים וחצי לאחר תאריך האכלוס שהובטח למרביתם.
1 צפייה בגלריה
דיירים בקרית אתא. צילום: נחום סגל
דיירים בקרית אתא. צילום: נחום סגל
דיירים בקרית אתא. צילום: נחום סגל
בינתיים הם משלמים שכר דירה אף שלטענתם החוק מחייב את הקבלן לשלם זאת עבורם במקרה של איחור במסירת הדירות. חלק גדול מהדיירים כבר מנהלים דיונים משפטיים מול הקבלן והיזם.
יצוין, כי הבניין מוכן ומרבית העבודות בו הושלמו, למעט עבודות ניקיון וליטוש אחרון, אבל עדיין לא הוצא לו טופס 4. למרות זאת, לטענת הדיירים, הקבלן איפשר לשלוש משפחות להתגורר בבניין.
את הפרויקט בנתה חברת א.ב. נגר ייזום והשקעות בניין בע"מ, ממרכז הארץ. היזם הוא ניר ויינברג מקרית אתא. מדובר בבניין של תשע קומות, 19 יחידות דיור, שתי דירות בכל קומה ועוד דירת קרקע. הדירות בנות חמישה חדרים. עם תחילת השיווק, בשנת 2014, נמכרו הדירות ב-900 אלף עד מיליון שקל.
העיכוב במסירת הפרויקט נחשף ב"ידיעות המפרץ" כבר לפני יותר משנה. אלעד פורטל, איש שיווק נדל"ן, רכש בפרויקט שתי דירות לו ולאמו, שרה. לדבריו, בחוזה שלו צוין תאריך מסירת הדירה ב-31 במרס 2016, בעוד שבחוזה של אמו נכתב שתאריך המסירה הוא 1 בינואר 2016. לפני שנה אמר פורטל: "לא מדברים איתנו, לא מעדכנים. אנחנו באוויר וכמו אוויר".
שרה פורטל אמרה השבוע: "מכרתי דירה ואני חיה מאז עם אמא שלי, ניצולת שואה, מסכום פעוט, ורצה משכירות לשכירות. זה לא חיים. אני משלמת 3,200 שקל. בסוף החודש בעלת הבית רצתה לזרוק אותנו לרחוב. התחננו שתשאיר אותנו. אני חיה על ארגזים כבר שנתיים".
בשבוע שעבר התאספו חלק מרוכשי הדירות בפרויקט בפתח הבניין וסיפרו על מצוקתם. מרביתם, כך הם אומרים, מתגוררים בתנאים לא תנאים, משלמים שכירות מכיסם ועדיין לא רואים את תאריך הכניסה לדירה המובטחת. "אנחנו כמו בני ערובה שלו", אמרו.
"שילמנו על פי החוזה" עפרה עמר: "קנינו את הדירה במרס 2015 והבטיחו לנו אכלוס במרס 2016. יש לנו ארבעה ילדים, ששניים מהם כבר עזבו את הבית. מכרנו בית, שנמצא באזור לא הכי טוב בעיר.
"המטרה היתה לצאת משם ולהביא את הילדים המתבגרים שלי לאזור טוב יותר, בבית מרווח יותר. מכרתי את הדירה, ומאז אני גרה שם בשכירות. אני משלמת בכל חודש 3,000 שקל. שאלתי את היזם מתי יהיה מוכן, והוא אמר: 'לא בטוח מרס, אבל אפריל בטוח'. מאז הוא מוליך אותנו שולל. הקבלן והיזם כל הזמן אומרים שחייבים להם כסף.
"אנחנו מתמוטטים. לא מסוגלת יותר. הוא כובל אותנו. תבענו אותו על זה שהוא לא משלם שכר דירה. הוא נתן לנו התחייבויות בבית המשפט, כולל הבטחה לשקיפות, שיעדכן אותנו מה קורה, ולא עמד בזה. הוא הרס לנו את הבריאות, והכי גרוע - אנחנו חיים באי ודאות, ואין לנו מושג מה יקרה איתנו. גם אח שלי, אלמן, קנה פה בית ומכר דירה. מאז הוא ישן על הרצפה בדירת חדר עם שני ילדים בגיל ההתבגרות, כי אין לו לאן ללכת".
לדברי חלק מהדיירים, הבטיחו להם היזם והקבלן שיוכלו להיכנס לדירות אם יוותרו על חלק מהסכום שהם חייבים להם תמורת שכר הדירה. אלעד פורטל: "הוא חייב שכירויות במאות אלפי שקלים, וזה חוץ מליקויי בנייה, אז הוא מציע 30-20 אלף שקל כדי שנקבל את הדירות ונוותר על מה שמגיע לנו".
הדיירת טובי זיסר: "הוא לא יכול לתת לנו, כי אין טופס 4. על פי החשבון שלנו, הוא מפסיד מדי חודש 100 אלף שקל על שכירות. אין לנו מושג למה הוא לא מקבל טופס 4".
מרבית הדיירים סיפרו סיפור דומה: איחור רב במסירת הדירות, ניסיון למסור דירות תמורת ויתור על חלק משכר הדירה, שלטענת הדיירים מגיע להם על פי חוק המכר. לבית המשפט הוגשו כבר מספר תביעות נגד היזם והקבלן.
שרה ואלעד פורטל, שרכשו שתי דירות בבניין, הגישו באמצעות עו"ד רובי אנגל תביעת נזיקין על יותר מ-850 אלף שקל ועוד תביעה על יותר מ-170 אלף שקל בשל אי תשלום שכר הדירה בתקופה שחלפה מאז ההתחייבות בחוזה למסירת הדירה ועד היום.
תגובת היזם
וינברג: "אחרי שהקבלן פשט רגל, היו שתי אופציות: או שזה הולך לבית משפט, שממנה מפרק ואז יש תהליך של כחמש שנים עד שמסתיימות העבודות בבניין, או שאני לוקח את זה על עצמי. אבא שלי, יהודי בן 80, אמר: 'אנחנו נסיים את הבניין, כמה כסף צריך?' הערכנו 6-5 מיליון שקל וגייסנו את הסכום מהבנקים. כשבאנו לקחת את האחריות על הפרויקט, התברר שעל נסח הטאבו יש עיקולים של עוד 2.5 מיליון שקל. גייסנו עוד כסף, שילמנו את החוב לעורך דין מראשון לציון שביצע את העיקול.
"אז כעת כל הבניין שלי והצלחתי לסיים את הפרויקט, אבל פה התעוררה בעיה חדשה: מה קורה עם דמי השכירות? נכון, יש איחור, אבל אם זה היה הולך לפירוק דרך בית משפט, זה היה לוקח יותר זמן. הסברנו לדיירים את המצב. חלק הבינו ובאו לקראתנו, וחלק לא.
"שיהיה ברור: רק חמישה-שישה דיירים שילמו על פי חוק המכר. היתר שילמו מקדמה, 250 אלף שקל, לא קיבלו משכנתה ולא שילמו אגורה מאז. אז מי ששילם על פי חוק המכר, מגיע לו מלוא דמי השכירות. מי שלא שילם, שבית המשפט יכריע. הם תבעו אותי, אז שימתינו לפסק הדין. מי שמגיע לו, אנכה את הסכום שבית המשפט יקבע מהסכום הסופי שהוא צריך לשלם לי".
ויינברג ציין כי בסוף השבוע הוא חתם על חוזה עם חברת החשמל, ובעוד שבועיים יהיה טופס 4 לבניין: "ברגע שיהיה טופס 4, הדיירים יוכלו לקבל משכנתאות ואז יהיו להם 60 יום לשלם לי את יתרת הסכום ולקבל את הדירות. מי שלא יקבל משכנתה, אחזיר לו את דמי הקדימה ששילם ואחזיר לעצמי את הנכס.
"הבעיה עם החבר'ה האלה שחתמו על חוזה במהירות בגלל בהלת המחירים שהיתה אז, בלי לבדוק אם הבנקים נותנים משכנתה לאותו קבלן. אילו בדקו, היו מבינים שהבנקים לא עובדים איתו ואז לא היו צריכים לחתום. בכל מקרה, כל אחד יקבל את מה שמגיע לו על פי החוק".