הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה חיפה שבמינהל התכנון הפקידה להתנגדויות הציבור את תוכנית המתאר הכוללנית לקרית ים. התוכנית מוסיפה כ-13 אלף יחידות דיור, ותיתן מענה להיקף אוכלוסייה של כ-58 אלף תושבים עד לשנת 2035. כיום מתגוררים בעיר כ-39 אלף תושבים. כמו כן, התוכנית כוללת כ-160 אלף מ"ר למסחר ותעסוקה, וכן שטחים לתיירות.
2 צפייה בגלריה
תוכנית המתאר החדשה. הדמיה: באדיבות העירייה
תוכנית המתאר החדשה. הדמיה: באדיבות העירייה
תוכנית המתאר החדשה. הדמיה: באדיבות העירייה
מדובר בתוכנית מתאר כוללנית, שתחליף את תוכנית המתאר הקודמת משנת 1966, והיא אשר תהווה את התשתית התכנונית ואת הבסיס לפיתוח היישוב לטווח הארוך.
כדי לממש את חזון היישוב לפיתוח העיר כעיר החוף של הקריות וכמוקד נופש ופנאי לקריות ולאזור הסובב אותן, מציעה התוכנית מענה במגוון היבטים תכנוניים לצד פיתוח חוף הים. התוכנית כוללת התחדשות עירונית במרקם הבנוי של העיר, חיזוק הבסיס הכלכלי על ידי הוספת שטחי תעסוקה, וכן יצירת שטחים ציבוריים שישלבו מוסדות ציבור ושטחים פתוחים שיחברו בין המרקם הבנוי של העיר במזרח לרצועת החוף במערב.
2 צפייה בגלריה
קרית ים - מצב קיים. צילום: באדיבות העירייה
קרית ים - מצב קיים. צילום: באדיבות העירייה
קרית ים - מצב קיים. צילום: באדיבות העירייה
התוכנית שמה דגש על חיזוק מרכז העיר הקיים על ידי חיבורו לרצועת החוף ללא הפרעת תנועת כלי רכב, והקמת פארק עירוני בשילוב מגדלים - זאת בנוסף לחיזוק שדרות עירוניות ראשיות המובילות לים ויצירת חיבורים חדשים לקריות שבמזרח, תוך ניצול מיטבי ויעיל של הקרקע והתחשבות במגבלות הבנייה של רשות התעופה האזרחית ושל מפעל רפאל.
מתכננת מחוז חיפה, ליאת פלד, ציינה: "התוכנית מעודדת מעבר של אוכלוסייה צעירה לעיר על ידי התחדשות עירונית באופנים שונים - תמ"א 38, עיבוי המרקם הבנוי ופינוי-בינוי. בנוסף, התוכנית שמה דגש משמעותי על פיתוח רצועת חוף הים כעתודה לפיתוח בהיבט של תיירות, תרבות ונופש, הן ברמה המקומית והן ברמה המחוזית, ומדגישה את הנכס החשוב שיש - רצועת חוף ארוכה ומשמעותית".
תוכנית המתאר החדשה הוכנה ביוזמת מינהל התכנון, הוועדה המחוזית ועיריית קרית ים. התוכנית נערכה על ידי משרד נעמה מליס אדריכלים וצוות יועצים נרחב.
התוכנית תועמד לעיון הציבור ויוכלו להגיש התנגדויות לאמור בה בחודשיים הקרובים, ולאחר תקופה זו תובא לדיון למתן תוקף. ובעניין אחר: השבוע גם נסגר המכרז לבניית 1,000 יחידות דיור בשכונת גלי ים, שאמורה לקום על שטח האצטדיון לשעבר בצפון העיר. 12 קבלנים הגישו הצעות במסגרת המכרז, ובעירייה טוענים כי זהו הישג שמוכיח את כי יש פוטנציאל גדול לכל תוכניות הבנייה בעיר.