חדר הכושר החדש "פאוור ג'ים" בירושלים נראה במבט ראשון כמו עוד אחד ממאות המכונים הסטנדרטיים שפרוסים ברחבי הערים. ואולם כשמציצים פנימה רואים כי שמדובר בחצי חדר כושר וחצי ישיבה. יש בו ספרייה ענפה של ספרי גמרא והלכות, שיעורי תורה יומיים ומלתחה מלאה בציציות, חולצות לבנות ומכנסיים שחורים, לצד עשרות מכשירי כושר שפרוסים במקום.
הבעלים של המקום הוא מרדכי בוכניק, חרדי וזוכה מר ישראל פעמיים. "אני רוצה להעלות את המודעות לכושר בעולם החרדי", הוא מצהיר.
2 צפייה בגלריה
חדר כושר לגברים בלבד. מרדכי בוכניק. צילום:יואב דודקביץ'
חדר כושר לגברים בלבד. מרדכי בוכניק. צילום:יואב דודקביץ'
חדר כושר לגברים בלבד. מרדכי בוכניק. צילום:יואב דודקביץ'
שבת חשאית בצפון
בוכניק, 31, גדל במשפחה חרדית ממוצעת בבני ברק. הוא למד בתלמוד תורה, המשיך לישיבה וניהל אורח חיים חרדי לחלוטין. ואולם בגיל 14 השתנה משהו — הוא נחשף אל עולם פיתוח הגוף. "בהתחלה התחלתי להתאמן בישיבה", הוא נזכר. "מאות שכיבות סמיכה ותרגילים, אבל אז מישהו ראה והלשין והייתי צריך להפסיק. נרשמתי למכון כושר ליד מאה שערים והתחלתי לפתח את הגוף".
כשהיה בן 19 התמודד לראשונה בתחרות "מר צפון" וזכה במקום ראשון. מאחורי התחרות עומד סיפור מעניין לא פחות מעצם הזכייה והוא ממחיש עד כמה היה מדובר בדבר חריג במגזר החרדי. "התחרות נקבעה למוצאי שבת בחיפה", הוא משחזר. "בגלל שיום לפני התחרות צריך להתכונן בצורה מיוחדת, שהיתה חושפת אותי בוודאות, עשיתי את השבת לבד ביישוב שלומי כדי שאף אחד מהישיבה או מהמשפחה לא יראה אותי".
מה זה אומר "להתכונן בצורה מיוחדת"?
"זאת אומרת שלפני תחרות אסור להכניס כמעט כלום לגוף. בטח לא את המאכלים שמשפחה חרדית אוכלת בשבת. אסור לחם, אסור יין, אסור חמין. אם הייתי יושב בקידוש בלי לאכול לחם כולם היו שואלים למה".
בסופו של דבר התקיימה התחרות ההיא בצאת השבת בגלל בקשה מיוחדת שלו, ובוכניק זכה בה במקום הראשון וקיבל את התואר מר צפון. שנה אחר כך התקיימה תחרות נוספת, הפעם של מר ישראל, ובה הפסיד, לטענתו בגלל היותו חרדי.
"התחרות החלה בשבת בבוקר ולא יכולתי להגיע כמובן", הוא מספר. "מכיוון שמדובר בתחרות יופי, צריך לצבוע את הגוף בצבע מיוחד. בשבת אסור למרוח צבע על הגוף, לכן מרחתי את עצמי עוד ביום שישי, כדי שאספיק להגיע לתחרות במוצאי שבת".
עד שהגיע רגע האמת, ירד רוב הצבע מגופו של בוכניק, והוא סיים רק במקום השני. בשנים הבאות כבר זכה פעמיים בתואר מר ישראל. בשנה שעברה גם שבר שיא מטורף בהרמת משקולות בשכיבה, כשהרים 235 ק"ג ללא ציוד.
"אני מדבר הרבה על המודעות של פיתוח הגוף בעולם החרדי, אבל בעולם פיתוח הגוף אין מודעות לחרדים", הוא יורה. "צריכים להנגיש את התחרויות גם לעולם הדתי ולהפסיק את התחרויות בשבת".
צ'פחות מהרב עובדיה
לאחר שהחל להתפרסם בעולם החרדי כבאדי בילדר הגיעו הצעות עבודה לתפקיד מאבטח לרבנים החשובים. בוכניק השיב בחיוב והחל לאבטח חסידיות וישיבות רבות, אחת מהן של הרב אליעזר ברלנד שהורשע במעשים מגונים בנשים.
"הייתי מאבטח של הרב בתקופה שקדמה לחשדות שהתעוררו נגדו", הוא מספר. "זאת היתה חוויה מטורפת. היו מגיעים אליי עשרות אנשים ביום ומנסים להיכנס ולקבל ברכה, אבל החיכוכים הרציניים היו עם החסידים הקרובים של הרב".
2 צפייה בגלריה
שומר הראש. בוכניק | צילום: יואב דודקביץ'
שומר הראש. בוכניק | צילום: יואב דודקביץ'
שומר הראש. בוכניק | צילום: יואב דודקביץ'
בזמן שהיה מאבטחו של ברלנד היה נוהל מיוחד בישיבה: נאסר על כל חסיד שהיה מעביר לרב פתק או מבקש ברכה להתקרב לרב. "שימשתי כסלקטור בשיעור השבועי שלו", הוא מספר. "היו מגיעים החסידים שלו שאסרו עליהם להיכנס ומתחילים לריב איתי. הם היו מאיימים עליי שיביאו אנשים ויפגעו בי, אבל רוב הזמן הם היו הולכים ולא חוזרים".
אחר כך עבר לאבטח את הרב עובדיה יוסף. "הוא היה משהו מיוחד. בדרך כלל אני נוטה לשמור דיסטנס מהמאובטחים שלי, אבל בכל פעם שהייתי קרוב לרב התרגשתי", הוא מודה. "הוא היה האדם הכי חשוב לי בעולם, ואני הייתי אחראי לביטחון שלו".
בוכניק מספר מה קרה באחת הפעמים הראשונות שהבחין בו הרב, בזמן ההלוויה של בנו יעקב. "הוא ראה אותי וקרא לי", הוא אומר בהתרגשות. "ואז הוא קירב אותי אליו ונתן לי כמה מהצ'פחות המפורסמות שלו. הוא בירך אותי, ויצאתי משם בעננים".
אחר כך החל לאבטח את אלי ישי לאחר שזה קיבל איומים ממשיים על חייו מצד המתנגדים לו. "מרגע שהמתנגדים שלו הבינו שאני שומר עליו, שיחות האיומים הפסיקו להגיע באורח פלא", הוא אומר בחיוך.
"אשתי נבהלה מהשרירים שלי"
למרות ההצלחות, לא הכל ורוד בעולמו של באדי בילדר חרדי. למשל, הוא אינו יכול ללבוש חליפות כי מדי כמה שבועות הוא עולה או יורד כמה מידות בבת אחת. "להיות באדי בילדר זו שגרת חיים מטורפת", הוא אומר. "לפעמים אתה צם ארבעה חודשים ולפעמים אתה אוכל שני ק"ג בשר ועוף ביום ותבנית שלמה של ביצים. אחרי כל תחרות עולים 14 ק"ג בערך בשלושה ימים".
עוד מכשול שנתקל בו בחייו היה השידוכים. "בעולם החרדי לא מקובל לפתח גוף, ומי שיוצאת לשידוכים יכולה להירתע מזה", הוא אומר. "אפילו אשתי הדר סיפרה לי שנבהלה בפגישה הראשונה אחרי שהרמתי את השרוול והיא ראתה את השרירים. כשהיא סיפרה לאבא שלה הוא ביקש ממנה לצייר אותי, והיא ציירה ראש קטן עם שרירים עצומים".
לא מכבר החליט בוכניק להעלות את המודעות לכושר ופיתוח הגוף בעולם החרדי ופתח מכון כושר בגבעת שאול. המטרה: לענות על הצרכים של החרדי הממוצע. במקום קיימת ספרייה ענפה שמורכבת מספרי תורה, גמרא והלכה, ובכל ערב מתקיים שיעור של הדף היומי בהשתתפות רב. חדר הכושר במקום מיועד לגברים בלבד כמובן, וכל המוצרים בו, ובכלל זה אבקות החלבון, בעלי כשרויות מהודרות.
גולת הכותרת של המכון היא קמפיין "המתמיד" שמכוון במיוחד לתלמידי ישיבה שמסיימים את לימודיהם מאוחר. "החלטנו לפתוח את המכון עד חצות כדי שכל תלמיד ישיבה שמתמיד בלימוד התורה ומסיים את הישיבה ב־22:00 יוכל לבוא ולהתאמן כמו שצריך".
נתקלתם בבעיות מצד רבנים?
"להפתעתנו, בינתיים הכל עובר על מי מנוחות, אבל עדיין יש כאן מקרים שלא היו קורים בחדר כושר לא חרדי. לדוגמה, לפני כמה שבועות היה לי פה תלמיד ישיבה שהתאמן בפיתוח גוף. פתאום הוא ראה שהרב של הישיבה הגיע לעשות אימון אירובי, שנחשב בסדר בעולם החרדי, והוא ברח לשירותים והתחבא שם במשך שעתיים. בזמן שהוא התחבא עזרתי לו ובדקתי בכל רגע אם הוא צריך משהו ועדכנתי אותו כשהרב יצא מהמכון".
ומה התוכניות לעתיד?
"אני מתכוון לפתוח חדר כושר כזה בכל ריכוז חרדי גדול. התחלתי בגבעת שאול ואני מתכוון להמשיך גם בבני ברק, אלעד, ביתר עילית ובכל מקום שיש בו חרדים שרוצים להירשם לחדר כושר באווירה של תורה".